دیده‌بان حقوق بشر: اقدامات اسرائیل در غزه می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد استفاده اسرائیل از خشونت علیه تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد استفاده اسرائیل از خشونت علیه تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه ظرف چند هفته گذشته می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

بیانیه دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه و پیش از نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص رای گیری پیرامون قطعنامه محکومیت اسرائیل به خاطر «استفاده بیش از حد از زور» علیه معترضان فلسطینی منتشر شد.

نیکی هیلی فرستاده آمریکا در سازمان ملل گفت: اوایل این ماه قطعنامه مشابهی که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده بود به علت نامتوازن و یک جانبه بودن با رای وتو رد شد.  

فلسطینیان از سی مارس تقریبا هر هفته راهپیمایی‌های موسوم به حق بازگشت به سرزمین اجدادی برگزار کرده اند. در این مدت بر اثر آتش نظامیان اسرائیل، دست کم صد و بیست فلسطینی کشته و بیش از سه هزار و هشتصد نفر نیز زخمی شده اند.

به گفته مقامات بیمارستانی و بهداشتی غزه اکثریت قاطع کشته شدگان و زخمی‌ها غیرمسلح بوده‌اند.

ارتش اسرائیل ادعا کرده سربازان آن صرفا برای دفاع از غیرنظامیان و تضمین امنیت زیرساخت‌های اسرائیل در برابر حملات معترضان از مقررات درگیری پیروی کرده اند.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرد معترضان عمدتا غیرمسلح فلسطینی تهدیدی برای نظامیان یا غیرنظامیان اسرائیلی نبودند و در نتیجه استفاده از خشونت مسلحانه علیه آنان نقض حقوق بین الملل محسوب می‌شود.

این سازمان اعلام کرد به گفته شاهدان عینی، فلسطینیان در موارد متعددی در حالی که بسیار از نوار مرزی غزه و اسرائیل دور بودند و حتی کسانی که به سوی نظامیان اسرائیلی سنگ پرتاب نکرده یا تلاش نمی‌کردند از مرز عبور کنند هدف آتش قرار گرفته‌اند.

اسرائیل در یک دهه اخیر در سه جنگ خود در نوار غزه به جنایت جنگی متهم شده است. فلسطینیان ماه گذشته با متهم کردن اسرائیل به جنایات نامتقارن، از دیوان کیفری بین المللی در لاهه خواستند تحقیقاتی را در رابطه با سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه شروع کند. اسرائیل این اقدام فلسطین را از لحاظ قانونی غیرمعتبر قلمداد کرد.

از آنجا که اسرائیل عضو دیوان کیفری بین المللی نیست، استدلال مقامات اسرائیل آن است که این دولت ذیل قلمروی قضائی آن واقع نمی‌شود.

مدیر امور خاورمیانه دیده بان حقوق بشر از جامعه بین المللی خواست به خاطر چنین نادیده گرفتن جسورانه زندگی فلسطینیان، بهای سنگینی بر اسرائیل تحمیل کنند.

انتهای پیام/

بیانیه دیده بان حقوق بشر درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار