نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در روز عید سعید فطر

عید سعید فطر در سیستان و بلوچستان که قدمتی کهن دارد، از دیرباز همراه با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، عید سعید فطر روز رها شدن از بند‌های گناه و نافرمانی است؛ و سنت‌های این روز فرخنده در گذر تاریخ نه تنها بین مردم کمرنگ نشده، بلکه با قوت بیشتری پاس داشته می‌شود.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

سنت‌های پاک و آئین‌های مقدس را می‌توان به بهترین شکل و بصورت بکر در سیستان و بلوچستان نظاره کرد، زیرا سبک زندگی سنتی و باور‌های عمیق و قلبی مردم این سامان در طول سالیان دراز دست نخورده به جای مانده که جغرافیای این استان، پراکندگی، دورافتادگی و سبک زندگی قومی و قبیله‌ای آنان سبب این امر شده است.

سیستان و بلوچستان را باید سرزمین سنت، آئین و باور‌های پاک و دست نخورده دانست که مردم آن توانسته اند در گذر روزگار و پیشرفت‌های دنیای صنعتی و فناوری اعتقادات و سنت‌های خود را به بهترین شکل حفظ کنند.

ماه رمضان در این استان اهمیت ویژه‌ای دارد و مردم برای آن ارزش خاصی قائلند، مردم این استان رسوم زیبایی در این ماه دارند که هنوز هم پس از سال‌های متمادی آن‌ها را انجام می‌دهند.

یکی از عرصه‌های نمود فرهنگ و آئین‌های کهن این سامان اعیاد و مراسم آن است و بهترین عرصه نمایش باور‌ها را نیز می‌توان در عید سعید فطر به عنوان یکی از اعیاد اصلی مردم شیعه و سنی این استان دید.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

عید فطر در این منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به پایبندی مردم منطقه به دین و آئین خود برای این عید سعید سنت‌های خاصی قائلند.

عید فطر در سیستان

مردم منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان نیز عید سعید فطر را با جشن و سرور و شکرگزاری به درگاه خداوند گرامی می‌دارند و برای این عید از چند روز قبل تدارک می‌بینند، زنان این منطقه قبل از رسیدن عید نان، شیرینی و کلوچه خرمایی مخصوص محلی را تهیه می‌کنند و برای پذیرایی از میهمانان آماده می‌شوند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

یک محقق و پژوهشگر سيستان در این باره گفت: مردم سیستان برای استقبال از عید سعید فطر لباس‌های نو بر تن می‌کنند و با ظاهری آراسته در مجامع حضور می‌یابند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

محمدجهانتاب افزود:دید و بازدید و صله رحم یکی از باور‌ها و رسوم خاص مردم این منطقه است و عید را فرصت مغتنمی برای کنار گذاشتن کدورت‌ها و آشتی دادن افراد می‌دانند، معمولا در این روز اعضای کوچکتر فامیل به منزل بزرگتر‌ها می‌روند همچنین عیدی دادن و گرفتن از سایر رسوم مردم سیستان در این عید است.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

وی ادامه داد:مردم این منطقه اعم از زن و مرد به همراه کودکان صبح زود روز عید فطر عازم عیدگاه‌ها شده و نماز عید فطر را در هر شهر و روستایی با شکوه خاصی اقامه می‌کنند.

مصافحه و در آغوش گرفتن یکدیگر پس از اقامه نماز از سنت‌های خاص مردم سیستان و بلوچستان است.

جهانتاب افزود: کیسه برکت نیز یکی دیگر از رسوم این منطقه است که در آن افراد با جمع آوری نذورات، فطریه و کفاره، اقلام و مبالغ جمع آوری شده را به اشخاص نیازمند هر محله و منطقه هدیه می‌کنند.

قربانی کردن نیز از دیگر سنت‌های مردم منطقه سیستان است که برای تطهیر و زدودن بدی‌ها انجام می‌شود.

 سنت‌های عید فطر در میان اهل سنت 

مولوی عبدالغنی دهانی مدیر امور روحانیون اهل سنت سیستان وبلوچستان دراین افزود: مردم بلوچ و اهل سنت این عید را به عنوان یکی از اعیاد اصلی خود می‌دانند و برای برگزاری جشن عید فطر از چند روز قبل تدارک لازم را می‌بینند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

بازار‌های سیستان و بلوچستان در روز‌های منتهی به عید فطر شلوغترین و پرترافیک‌ترین ایام را می‌گذرانند و زنان و مردان بلوچ برای این روز بهترین و نو‌ترین جامه‌ها و کفش را تهیه می‌کنند.

معمولا زنان بلوچ از چند روز قبل از عید فطر برای خرید پارچه و سوزندوزی‌های مربوطه به بازار می‌روند و پارچه فروشی‌ها و فروشندگی‌های پارچه‌های سوزندوزی شده شلوغ‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کنند.

خیاطی‌ها از رونق زیادی برخوردار می‌شوند مردم این منطقه از ۱۰ روز مانده به عید و حتی بیشتر از آن پارچه‌های خریداری شده را برای تهیه لباس محلی بلوچی به خیاط می‌دهند بطوریکه در این روز‌ها می‌توان رونق کسب و کار خیاطی‌ها را به خوبی مشاهده کرد.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

شب قبل از عید سعید فطر باید نظافت خانه به طور کامل انجام شده باشد و این وظیفه بیشتر بر عهده زنان است.

حنابندان یکی از آئین‌های زیبای این منطقه است، در این آئین که در شب پایانی ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود زنان بلوچ با تهیه حنا، دست و پا‌ها را با نقش و نگار‌های زیبا منقوش می‌کنند و آماده برگزاری عید فطر می‌شوند.

مولوی عبدالغنی دهانی گفت:مردم بلوچستان در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان تعدادی از جوانان را به عنوان چمرک برای رویت هلال ماه انتخاب کرده و به ارتفاعات شهر و روستا اعزام می‌کنند و پس از مشاهده ماه فرارسیدن ماه شوال را به روحانی محل و مردم مژده می‌دهند.

مردان بلوچ در روز عید با لباس‌هایی سفید برای برگزاری نماز عید فطر حاضر می‌شوند، زیرا معتقدند البسه سفید و تمیز سبب زدودن شیطان و بدی‌ها می‌شود.

همچنین مردان پس از اتمام نماز یکدیگر را در آغوش گرفته و فرا رسیدن عید را تبریک می‌گویند و در صورتی که از یکدیگر دلگیر باشند طلب حلالیت می‌کنند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

مردم بلوچ به مناسبت عید فطر سه روز کار و کاسبی خود را تعطیل و به دید و بازدید می‌پردازند و اگر فردی از نزدیکان خود را از دست داده باشند برای دلداری نزد خانواده او می‌روند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

عید فطر نماد همبستگی شیعه و سنی سیستان و بلوچستان

ماه رمضان در سیستان و بلوچستان به عنوان سرزمین اتحاد شیعه و سنی بسیار گرامی شمرده می‌شود، اتحاد مردم این منطقه به حدی زیاد است که دشمنان اسلام و نظام اسلامی تمام تلاششان را برای ایجاد اختلاف در میان آنان بکار گرفته اند، اما اعتقاد مردم به آئین‌های دینی، مذهبی و ملی سبب نقش برآب شدن توطئه‌های شوم دشمنان شده است.

حجت الاسلام عیسی بزمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: عید فطر نماد وحدت و همبستگی مسلمانان و یکی از مهمترین اعیاد و آیین‌های دینی ماست که به بهترین شکل در سیستان و بلوچستان به نمایش گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام عیسی بزمانی اظهار داشت: مسلمانان در روز عید فطر پاداش یک ماه روزه داری را از خدواند به عنوان میزبان و صاحب این ماه دریافت می‌کنند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم سیستان وبلوچستان در عید سعید فطر

وی افزود: آیین‌ها و سنت‌های اسلامی به وی‍ژه در ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان از جایگاه برجسته فرهنگی و اجتماعی برخوردار است که از صدر اسلام تاکنون نسل به نسل منتقل شده است.

بزمانی گفت: مردم سیستان و بلوچستان در روز عید سعید فطر به یکی از مهمترین تاکیدات دینی خود که همانا انجام صله رحم است به بهترین شکل عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم ما در این ماه پربرکت استقبال بسیار شایسته‌ای از قرآن و محافل قرآنی و همچنین نماز‌های جمعه و جماعات، آیین‌های شب‌های قدر و راهپیمایی روز جهانی قدس داشتند که جای تقدیر دارد.

مردم مومن و خداجوی سیستان و بلوچستان در روز عید سعید فطر با حضور پرشور و نشاط در عیدگاه‌های شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، نیکشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، سرباز، کنارک و چابهار و روستا‌های مختلف نماز عید سعید فطر را به امامت ائمه جمعه شیعه و سنی اقامه می‌کنند.

رمضان ماه مهمانی خداوند به پایان آمد و شادکامی از آن کسانی شد که خوشه‌های طلایی این ماه پربرکت را برچیدند و از خوان این نعمت بی دریغ به وسع خویش روزی تناول کردند، دست‌های نیازمند همچنان منتظر سالی دیگرند تا اگر نفسی برآید بتوانند باردیگر در این ضیافت الهی شرکت کرده و روح و جان را تطهیر کنند.

انتهای پیام/ع 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار