والدین بخوانند؛

چگونه اوقات فراغت بچه ها را در تابستان پر کنیم؟

کلاس تابستانی علاوه بر شرایط محیطی مناسب باید درباره رشته‌های ورزشی ایمنی کامل، فضا و زمین مناسب داشته باشد و کیفیت خوب را در گرو شهریه بالا و برعکس آن محسوب نکنید.

کلاس‌های تابستانی کودکان چند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛با فرارسیدن تابستان، کلاس‌های تابستانی تحت عناوین گوناگون و با شهریه‌های متفاوت و گاهی غیر قابل توجیه به تبلیغات گسترده می‌پردازند. از بیلبورد‌های سطح شهر گرفته تا فضا‌های مجازی، همه جا می‌توان این تبلیغات را دید. کلاس‌های متنوعی از موسیقی و شنا و خلاقیت گرفته تا آب بازی و دست ورزی و.... برای هر کدام نیز فهرستی از فواید آنان قطار می‌شود.

برخی والدین به شدت تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند و احساس می‌کنند اگر فرزندشان حداقل به سه یا چهار تا از این کلاس‌ها نرود، حسابی از قافله عقب می‌افتد. گاه این احساس با چشم و هم چشمی نیز تلفیق می‌شود و این که بچه خواهرشوهر پنج تا کلاس تابستانی می‌رود، اما بچه من فقط دو تا! فاجعه عظیمی را از نظر آنان رقم می‌زند و آن‌ها بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل، فرزند دلبندشان را در چند کلاس بیشتر ثبت نام می‌کنند.

تصمیم‌های شتاب زده می‌تواند باعث سردرگمی و در نهایت یک یا چند انتخاب نادرست از سوی والدین برای کودکان شان شود. دخل و خرج امروز سری به کلاس‌های تابستانی زده و سعی کرده است با ارائه روشن تری از کلاس‌های مختلف به انتخاب درست والدین کمک کند.

آیا بچه‌ها حتما باید به کلاس تابستانی بروند؟

تابستان زمانی برای فراغت کودکان و نوجوانان است. حالا دیگر بچه‌ها زمان زیادی را در منزل بیکار هستند. عده‌ای از والدین ممکن است با چیدن یک برنامه پر رنگ ولعاب با انواع مختلف کلاس‌های تابستانی، وقت بچه‌ها را پرکنند. این عده از والدین تابستان را فرصت به شدت مغتنمی برای آموزش می‌دانند که نباید لحظه‌ای از آن را از دست داد. از نظر آن‌ها حالا که دیگر فرزندان شان مانند ۹ ماه تحصیلی، دغدغه تکالیف عقب مانده را ندارند، باید از این فرصت استثنایی کمال استفاده را ببرند. آن‌ها اوقات فراغت را به دیوی دو سر برای بچه‌ها تبدیل می‌کنند.

در آن سوی قضیه عده‌ای دیگر از والدین که به شدت با والدین قبلی مخالفند، می‌گویند: اسمش روشه " اوقات فراغت" نه چیز دیگری! این دسته از والدین با آزاد گذاشتن بچه‌ها در طول تابستان اجازه می‌دهند بچه‌ها هر موقع که می‌خواهند بخورند و بخوابند و بیدارشوند. آن‌ها معتقدند بچه‌ها باید تعطیلات را در خانه به استراحت بپردازند و هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند. این در حالی است که نظریات هر دو دسته والدین تایید نمی‌شود و مانند افتادن از دو طرف یک پشت بام است.

دسته اول والدین با پر کردن تمام اوقات تعطیلات تابستان بچه هایشان، آن‌ها را خسته می‌کنند. بهره وری بچه‌ای که از کلاس شنا به کلاس زبان و بعد کلاس موسیقی و نقاشی می‌رود، کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. همچنین این بچه‌ها بعد از اتمام تابستان، انگیزه زایدالوصفی برای شروع سال تحصیلی جدید نخواهند داشت. اما از آن طرف، والدینی که بچه‌های خود را کاملا آزاد می‌گذارند، علاوه بر به هم خوردن ساعت خواب و خوراک بچه‌ها ضمن این که باعث به بطالت گذراندن ایام تعطیلات او می‌شوند، حتی ممکن است گاهی سلامت آن‌ها را هم در معرض خطر قرار دهند. واقعیت این است که در زندگی آپارتمانی که این روز‌ها گسترش یافته است؛ اوقات فراغت بیشتر بچه‌ها در آپارتمان‌ها به تماشای تلویزیون یا سر و کله زدن با تبلت و پلی استیشن می‌گذرد.

بدیهی است، این دسته از کودکان و نوجوانان نیز در شروع سال تحصیلی جدید، انگیزه کافی برای شروع را ندارند. آن‌ها همچنان در حال و هوای تابستان بدون برنامه به سر می‌برند و تا با شرایط و ساعت خواب و خوراک جدید سازگار شوند، زمان زیادی را از دست خواهند داد. این در حالی است که بیشتر روان شناسان معتقدند؛ اگر کلاس‌های تابستانی بر اساس علاقه، سن و محتوای مناسب در تعداد کم و با فواصل مناسب برای کودکان در نظر گرفته شود، موجب تقویت اعتماد به نفس آن ها، بهبود روابط اجتماعی و یادگیری می‌شود.

نکات مهم در انتخاب کلاس‌های تابستانی

۱- علاقه کودک
این نکته مهم‌ترین گزینه در انتخاب کلاس‌های تابستانی است. نادیده گرفتن علایق کودک و اجبار او برای رفتن به کلاسی که خود صلاح می‌دانیم، دلزدگی او را از آموزش سبب می‌شود. در نظر بگیرید کودکی را که عاشق ورزش‌های رزمی و هیجانات تشک کشتی است، با لب و لوچه‌ای آویزان به اجبار والدین به کلاس زبان فرانسه می‌رود.

توصیه می‌شود اگر والدین به برخورداری بچه‌ها از یک کلاس آموزشی اصرار دارند در کنار آن به کودک یا نوجوان فرصت دهند تا به انتخاب خود به یک کلاس تفریحی نیز برود.کلاس‌های تابستانی یک فرصت مغتنم برای شناخت سلایق، مهارت‌ها و استعدادکودکان و نوجوانان است.

۲-محیط مناسب کلاس‌های تابستانی
هم اکنون مکان‌های بسیاری، آمادگی خود را برای برگزاری کلاس‌های تابستانی اعلام می‌کنند. برخی در پی کسب سود بیشتر با در اختیار نداشتن مکان‌های مناسب، اقدام به برگزاری کلاس‌ها می‌کنند. به همین منظور قبل از ثبت نام، بازدیدی کامل از محیط آموزشی یا تفریحی انجام دهید.

کلاس تابستانی علاوه بر شرایط محیطی مناسب باید درباره رشته‌های ورزشی ایمنی کامل، فضا و زمین مناسب داشته باشد. کیفیت خوب را در گرو شهریه بالا و برعکس آن محسوب نکنید. هم اینک علاوه بر باشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی، مهد‌های کودک، مدارس، سازمان‌های هلال احمر، فرهنگسرا‌ها و برخی مساجد نیز به برپایی کلاس‌های آموزشی اقدام می‌کنند.

برخی از این مراکز با وجود دریافت شهریه بسیار پایین‌تر از مراکز خصوصی، امکانات بهتری نیز از نظر فضا و تجهیزات دارند. «ترجمانی» مادر کودک چهار ساله‌ای می‌گوید: تحت تاثیر تبلیغات یک مهد کودک، دخترم را در کلاس‌های آب بازی ثبت نام و شهریه قابل توجهی را نیز پرداخت کردم. اما با کمال تعجب دیدم مربی در وسط حیاط شیلنگ به دست به سوی بچه‌ها آب می‌پاشد! آبی که حتی دمای مناسب برای بچه‌ها را نداشت.

۳- مربی و استاد متخصص
استادان هر کلاس باید از تجربه و تحصیلات متناسب با موضوع همان کلاس برخوردار باشند. یک مجموعه آموزشی را در نظر بگیرید که مربی نقاشی و ژیمناستیک بچه‌ها یک نفر باشد، در صورتی که تخصص او تنها در یکی از آن‌ها یا حتی هیچ کدام از آن هاست؛ بنابراین هنگام انتخاب کلاس‌های تابستانی درباره فعالیت ها، مهارت‌ها و تحصیلات مربی نیز تحقیق کنید.

۴- محتوای مناسب
کلاس‌های تابستانی را می‌توان در سه دسته آموزشی، تفریحی و ورزشی تقسیم بندی کرد. انتخاب کلاس در میان این دسته ها، باید بر اساس علاقه کودک، سن و تفاوت‌های فردی صورت گیرد.

درباره کودکان زیر پنج سال بیشتر روان شناسان معتقدند؛ کلاس‌های آموزشی مناسب نیستند. این کودکان می‌توانند از کلاس‌های تفریحی بهره بگیرند ضمن این که تعداد کلاس‌ها و زمان آن‌ها نیز باید کم و کوتاه باشد. در صورتی که کلاس‌ها بر اساس سن و استعداد‌های کودک انتخاب شوند، زمینه بروز استعداد‌ها و شکوفایی خلاقیت‌های او فراهم می‌شود.

کودکانی که مدرسه می‌روند بهتر است در کنار یک کلاس تقویتی که در آن ضعف دارند، از یک کلاس ورزشی یا تفریحی نیز استفاده کنند. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که رفتن به کلاس تقویتی تنها در شرایطی که کودکتان ضعف دارد، خلاصه نمی‌شود. گاهی بهتر است فرزندتان را در کلاس تقویتی که اتفاقا در آن از توان بالایی برخوردار است، ثبت نام و زمینه شکوفایی بیشتر او را فراهم کنید. شکوفایی که گاه او را نامزد شرکت در المپیاد‌های علمی خواهد کرد. برای انتخاب درست کلاس‌های تقویتی، جویا شدن نظر معلم دوره قبل و البته بررسی کارنامه می‌تواند بسیار راه گشا باشد.

نظر کارشناس درباره ضرورت رفتن به کلاس‌های تابستاتی

سمیه ابراهیمی کوشک مهدی، دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی و مدرس دانشگاه درباره این که آیا هر بچه‌ای باید به یک یا دو کلاس تابستانی برود یا نه؟ این گونه به خراسان می‌گوید:

پاسخ به این سوال وابسته به هدف، محتوا، فرصت‌های یادگیری و روش برگزاری کلاس‌های تابستانی برای کودکان با توجه به رده سنی و ویژگی‌های خاص آن‌هاست. به علاوه نوع نگاه والدین و برگزار کنندگان به برگزاری این کلاس‌ها می‌تواند پیامد‌های متفاوتی را به دنبال داشته باشد. اگر کلاس‌های تابستانی به عنوان فرصتی برای تقویت کودک در ابعاد وجودی اش که در خانواده (برای کودکان قبل از ورود به مدرسه) یا مدرسه (کودکان پس از ورود به مدرسه) مورد غفلت واقع شده است، مد نظر باشد، مسلما می‌تواند مفید باشد و اگر اهداف دیگری از جمله سرگرم کردن کودکان، کسب سود و درآمد صرف و... مد نظر باشد، انتظار نتایج خوبی را نداشته باشید.

رشد همه جانبه کودک همواره توسط صاحب نظران و فیلسوفان بزرگ تربیتی تاکید شده است. توجه بیش از حد نظام‌های آموزشی به بعد شناختی و غفلت از ابعاد عاطفی، هیجانی، روانی، حرکتی و... از انتقاد‌های اساسی متخصصان و فعالان عرصه آموزش و پرورش بوده است. به همین منظور مهم‌ترین سوالی که والدین قبل از اقدام به ثبت نام و انتخاب کلاس در این حوزه باید از خود بپرسند این است که نیاز کودک من با توجه به سن، خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی، موقعیت و زمینه اجتماعی وی چیست؟ هدف از فرستادن کودک به این کلاس‌ها چه خواهد بود؟ ضمنا والدین باید برای گرفتن نتیجه بهتر درباره مجریان، تخصص، سابقه و قصد و نیت آنان از برگزاری کلاس‌های تابستانی، بررسی‌های لازم را انجام دهند.


نکته بعدی محتوا و روش اجرای کلاس‌های تابستانی است که باید برای کودکان کاملا متفاوت با کلاس‌های رسمی آموزش و پرورش برگزار شود. ترجیحا شیوه‌های بازی، تفریح، گردش، نمایش، سرود و قصه گویی برای این نوع کلاس‌ها مناسب‌تر است تا ضمن جذابیت بیشتر این شیوه ها، فرصت کودکی کردن را نیز از بچه‌ها سلب نکنیم.


بازخورد خانواده‌ها از تجربه خوب تابستان گذشته در کلاس‌هایی با عنوان"توانمندسازی کودکان و نوجوانان در مهارت‌های نرم زندگی در منطقه ۳ مشهد" نشان می‌دهد که برگزاری کلاس‌های تابستانی با هدف توانمندسازی کودکان و نوجوانان در همه ابعاد وجودی خصوصا تقویت هوش عاطفی–هیجانی برای کودکان و والدین به طور همزمان با استفاده از روش‌های جذاب بازی، قصه گویی و سرود خوانی به همراه مشاوره والدین، بسیار مفید بوده است.

انواع کلاس‌های تابستانی

کلاس‌های ورزشی
امروزه بر همگان ثابت شده است که ورزش در کنار تغذیه مناسب تاثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد. همچنین ورزش در کودکان به تخلیه انرژی و حس نشاط و سرزندگی آنان کمک می‌کند.ورزش نباید به تابستان محدود شود بلکه در صورت امکان، باید در کل سال ادامه یابد. این در حالی است که تابستان فرصت بسیار خوبی برای پرداختن بیشترکودکان و نوجوانان به یک رشته خاص ورزشی است.

با فرستادن کودکان به کلاس‌های ورزشی در تابستان می‌توان به استعداد و علاقه بچه‌ها برای ادامه یک رشته ورزشی خاص پی برد و دربقیه ایام به استمرار آن پرداخت. علاوه بر این به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی، خانواده‌ها بدون نگرانی از سرماخوردگی و زکام و حتی عود حساسیت‌های فصلی می‌توانند فرزندانشان را در رشته‌های ورزشی که در محیط باز انجام می‌شود، ثبت نام کنند. در ادامه برخی از رشته‌های ورزشی را در کلاس‌های تابستانی نام برده ایم:

بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال، فوتسال، بیسبال، پینگ پنگ، بدمینتون، تنیس، صخره نوردی، کوهنوردی، پارکور، ژیمناستیک، شطرنج، شنا، قایق رانی، کاراته، تکواندو، ووشو، کونگ فو، جودو، بوکس، کشتی، دفاع شخصی، آمادگی جسمانی، وزنه برداری، بدنسازی و پرورش‌اندام، دوچرخه سواری و اسکیت.

کلاس‌های هنری
برای شکوفا شدن استعداد کودکان در هنر مطلوب است که در معرض آن قرار گیرند. خوشبختانه، هم اکنون کلاس‌های متعدد و متنوعی در این حوزه وجود دارند که ضمن بالا بردن مهارت کودک در رشته مورد علاقه خود، می‌تواند آینده‌ای روشن را برای آنان رقم بزند. البته باید خاطر نشان کنیم که در یافتن کلاس‌های خوب هنری، خصوصا هنر‌های بصری باید دقت زیادی کنید و فرق بین هنر بازاری و هنر واقعی را درک کنید.

در نوع اول هنر، تقریبا بیشتر از آن که به اصول اساسی هنر توجه شود، به بخش‌های قابل رویت در هر اثر هنری تاکید می‌شود و اصطلاحا روش‌های مشتری پسندانه در هنر را آموزش می‌دهند، اما در روش دوم که بسیار مشکل‌تر از هنر بازاری است، تاکید استاد بریاد گیری دقیق و اصولی هنر خلاصه می‌شود. ضمن این که باید اشاره کنیم قیمت تمام شده این کلاس‌ها با توجه به فهرست عریض و طویل لوازم مورد نیاز، گران‌تر از بقیه برایتان در می‌آید. در ادامه به برخی از رشته‌های هنری اشاره می‌کنیم:

نقاشی، مجسمه سازی، عروسک سازی، خوشنویسی، کاریکاتور، سفالگری، نقاشی روی شیشه، قلم زنی و صنایع دستی، تئاتر، بازیگری، موسیقی، تصویر سازی، عکاسی، فیلم برداری.

کلاس‌های آموزشی:
تابستان فرصت خوبی برای تقویت دروسی است که بچه‌ها در طول سال در آن ضعف داشته‌اند یا زیادی در آن قوی بوده‌اند. البته این موضوع نباید فشاری به بچه‌ها وارد کند، زیرا ممکن است دلزدگی بیشتر آن هارا از درس سبب شود.

کلاس‌های زبان نیز در تابستان فرصت بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر زبان انگلیسی به کودکان است. توجه کنید که در سنین پایین برای شروع یادگیری زبان خارجی به کودکان عجله نکنید. لازم است شروع یادگیری زبان به کودکان از زمانی آغاز شود که آن‌ها به زبان مادری خود تسلط کافی داشته باشند.


معمولا توصیه می‌شود آموزش زبان خارجی از ۴ تا ۵ سالگی آغاز شود. در این روز‌ها که آموزشگاه‌های زبان خارجی مانند قارچ خودرو از هر کوچه و خیابانی سر برآورده‌ند، یافتن کلاس مناسب بسیار دشوار است.


برای انتخاب خوب می‌توانید به اعتبار مدرکی که هر کدام از این آموزشگاه‌ها در پایان دوره می‌دهند، توجه کنید. کلاس‌های آموزشی در حوزه کلاس‌های تقویتی تمام دروس، یادگیری انواع زبان‌های جهانی و آموزش رایانه، وجود دارد.


به مسئله رفت و آمد فرزندتان توجه بیشتری کنید:

شاید هنگامی که درباره هزینه کلاس‌ها و حتی لوازم مورد نیاز آن برنامه ریزی مالی انجام می‌دهید، موضوع رفت و آمد خودتان به همراه بچه‌ها را از یاد ببرید. در حالی که این موضوع می‌تواند بسیار مهم باشد. تنها بعد مالی آن از درجه اهمیت برخوردار نیست بلکه زمانی که از شما در این مسیر تلف می‌شود هم می‌تواند بسیار اثر گذار باشد.

در این باره می‌توانیم به شما این توصیه را بکنیم که در انتخاب مکان کلاس‌ها دقت کنید و تا حد امکان مانند مدرسه که نزدیک‌ترین مدرسه بهترین گزینه است، این کلاس‌ها را در نزدیکی محل سکونت خود انتخاب کنید. در غیر این صورت، کلاس‌هایی را انتخاب کنید که در جانمایی شهری دارای مسیر‌های متنوعی برای دسترسی است و در پایان با توجه به میزان بالای ترافیک تابستانه شهر مقدس مشهد، از انتخاب آموزشگاه‌هایی که در مرکز شهر هستند، خودداری کنید.

از بیمه فراموش نکنید:

به خاطر داشته باشید در کلاس‌های ورزشی حتما کودک تان را بیمه کنید. البته بیشتر موسسان این آموزشگاه‌ها برای جبران راحت خسارت‌های جانی ورزشکاران شان این بیمه را تهیه و حضور افراد در کلاس‌های ورزشی را منوط به داشتن کارت بیمه می‌کنند. هزینه ۱۵ هزار تومانی این کارت در برابر سقف بیمه‌ای آن بسیار می‌ارزد.

کلاس‌های ارزان تر:

باید تفکر هر چه پول بدهی، همان قدر آش می‌خوری را کنار بگذارید. واقعیت این است که بسیاری از آموزشگاه‌ها پول مکان و مبلمان خود را از جیب شما پرداخت می‌کنند. در حالی که شما توقع دارید با توجه به هزینه گزاف شهریه ها، کودکتان از آموزش خاص تری بهره‌مند شود. چند سالی است که شهرداری با هدف ایجاد فضا‌های آموزشی برابر، اقدام به برگزاری انواع کلاس‌های فوق برنامه کرده است. این کلاس‌ها که اغلب در فرهنگسرا‌ها دایر است، با توجه به کیفیت آموزشی قیمت بسیار مناسبی دارند.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

آن چه والدین باید درباره انتخاب و هزینه‌های کلاس‌های آموزشی بدانند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.