وجود ۸۶ هزار هکتار باغ زیتون در کشور

مجری طرح زیتون کشور گفت: از ۸۶ هزار باغ زیتون در کشور، ۵۵ هزار هکتار بارور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ احمد مستخدمی مجری طرح زیتون کشور در جلسه ستاد پایش و مبارزه با آفت مگس زیتون در قزوین افزود: استان‌های زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید این محصولند و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده اند.

به گفته مستخدمی، پارسال بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شد.

وی با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات گفت: این آفت از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی رویه میوه زیتون از کشور‌های همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه گانه زیتون خیز کشور در استان‌های فوق و البته کمی هم در استان گلستان است.

مستخدمی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون است و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه  آفت زیتون طی ۳ سال گذشته کاملا کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده است ، گفت : امسال با توجه به کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماه‌های اخیر شرایط بسیار مناسبی برای طغیان آفت مگس زیتون وجود دارد.

مستخدمی افزود: دفتر طرح زیتون علاوه بر تخصیص اعتبار در بخش‌های مختلف اصلاح و احیای باغات زیتون مانند هرس، تغذیه، پیوند، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، بازجوانسازی باغات مسن که همگی در کاهش خسارت مگس زیتون موثر هستند برای اصلاح باغ‌های آفت زده و جمع آوری میوه‌های آلوده به لارو این آفت نیز برنامه و دستورالعمل جداگانه‌ای را مد نظر قرار داده و به سه استان آفت خیز تخصیص داده است.

وی اضافه کرد: بهره برداران بخش زیتون می‌دانند که خسارت این آفت زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرد و مگس زیتون یک آفت همگانی است که دولت عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد، ولی مبارزه اصلی با آفت به عهده باغداران زیتون‌کار است.

مستخدمی به بهره برداران زیتون کار توصیه کرد بیش از پیش به توصیه‌های مروجین و کارشناسان مراکز ترویج جهاد کشاورزی توجه و با توجه به شرایط مساعد شیوع این آفت؛ برای مبارزه به هنگام و اصولی با این آفت اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: تبیین نقشه راه جدیدی در طرح زیتون در حال تدوین است که در آن ضمن اصلاح و بهسازی باغات موجود، توسعه باغات فقط در مناطق مستعد کشت و با ارقام تجاری سازگار با هر منطقه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

جلسه ستاد پایش و مبارزه با آفت مگس زیتون در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار