ساخت آب شیرین‌کن با ظرفیت روزانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های متعدد در سنوات اخیر منابع و ذخایر آب شهرستان دشتستان به شدت کاهش داده و اکنون ساخت آب شیرین‌کن با ظرفیت روزانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت آب شیرین‌کن با ظرفیت روزانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در دستور کار قرار گرفته استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، استان بوشهر در منطقه کم‌بارش و خشک قرار گرفته به‌گونه‌ای که کمترین بارش باران در فصل سرما در استان بوشهر ثبت می‌شود.

شهرستان دشتستان که منابع تامین آب آشامیدنی آن از خط آبرسانی کازرون و منابع زیرزمینی تامین می‌شود با کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های آن مواجه است که تنش آبی در شهرستان دشتستان رقم زده است.

شهرستان دشتستان نخستین شهرستان استان بوشهر از نظر وسعت و دومین شهرستان از نظر جمعیت است.

جمعیت شهرستان دشتستان افزون بر ۲۶۱ هزار نفر شامل ۱۷۲ هزار نفر جمعیت شهری و ۸۹ هزار نفر جمعیت روستایی است که تا سال ۱۴۱۰ جمعیت این شهرستان به ۳۲۰ هزار نفر می‌رسد.

آب مورد نیاز شهرستان دشتستان در شرایط فعلی معادل ۱۷.۵ میلیون متر مکعب در سال و روزانه بطور متوسط ۴۸ هزار متر مکعب است که در افق‌های ۱۴۱۰ و ۱۴۲۵ به‌ترتیب به ۲۴ و ۲۹ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

۴۸ هزار متر مکعب نیاز روزانه آب آشامیدنی دشتستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه آب شهرستان دشتستان از سه منبع خط آبرسانی کازرون، خط کوثر و منابع زیر زمینی تامین می‌شوداظهار داشت: روزانه قریب ۳۷ هزار متر مکعب آب از خط کازرون، ۵ هزار و ۲۰۰ متر مکعب از خط کوثر و ۵ هزار و ۸۰۰ متر مکعب از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

شاهپور رجایی، افزود: بخش‌های ارم و بوشکان متکی به منابع محلی و آب‌های زیر زمینی و بخش قابل توجهی از بخش شبانکاره وابسته به خط آبرسانی کوثر و سایر نقاط شهرستان از خط آبرسانی کازرون و به‌صورت پراکنده همراه با منابع محلی تامین آب می‌شوند.

خشکسالی‌های متعدد در سنوات اخیر منابع آب دشتستان کاهش داده است

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های متعدد در سنوات اخیر منابع آب این شهرستان از استان فارس و منابع زیرزمینی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است خاطر نشان کرد: در غالب اوقات سال حجم آب قابل تامین از خط آبرسانی کازرون با نوسانات و کاهش تا ۵۰ درصد مواجه و عمده نقاط شهرستان دشتستان به‌خصوص شهر‌های برازجان و آبپخش و تعدادی از روستا‌ها را در معرض تنش آبی شدید قرار می‌دهد.

راهکار‌های جبران کمبود آب شهرستان دشتستان

وی از اجرای طرح مطالعاتی برای حل مشکل کم آبی در دشتستان خبرداد و بیان کرد: مطالعات جبران کمبود آب این شهرستان با موافقت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کارفرمائی شرکت آب منطقه‌ای استان در سال ۱۳۹۶ انجام و گزینه‌های مختلفی از جمله نمک زدایی آب شور دریا و یا شیرین سازی آب لب شور رودخانه‌های دالکی و شاپور مورد بررسی قرار گرفت.

راهکار تامین آب اضطراری شهرستان دشتستان

تثبیت انتقال آب از شهرستان کازرون استان فارس با ساماندهی برخی برداشت‌های غیر مجاز از رودخانه شاپور با همکاری مقامات مسئول استان فارس، اجاره چاه‌های کشاورزی با کیفیت قابل شرب در حریم شهر برازجان و سایر شهر‌ها و روستاها، حفر و تجهیز چاه در مناطق دارای ظرفیت آب و جدا سازی آب مصرفی و فضای سبز از شبکه آبرسانی و استفاده از منابع محلی مورد توافق قرار گرفته است.

۱۰ حلقه چاه آب در دشتستان حفر می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور هزینه حفر و تجهیز حداقل ۱۰ حلقه چاه متقبل شده است گفت: اعتبارات حفر این چاه‌ها با آبدهی روزانه قریب ۷ هزار متر مکعب با برآورد ۳۰ میلیارد ریال به شرکت آب و فاضلاب استان پرداخت می‌شود.

رجایی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجاره چاه‌های کشاورزی پیشنهادی تامین می‌شود افزود: بر اساس برنامه زمان بندی اجاره چاه‌ها و حفر و تجهیز چاه‌های جدید طی خرداد و تیر ماه امسال با استفاده از همه ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی و فنی استان انجام می‌شود.

روزانه ۱۰ هزار متر مکعب به تولید آب شهر برازجان اضافه می‌شود

وی با بیان اینکه با تحقق این مهم روزانه ۱۰ هزار متر مکعب به تولید آب شهر برازجان اضافه می‌شود تصریح کرد: برای سایر شهر‌ها و روستا‌های شهرستان دشتستان نیز اقدامات مشابهی به منظور جلوگیری از قطعی مستمر آب و ارتقاء کمیت و کیفیت ارائه خدمات انجام می‌شود.

راهکار‌های کوتاه مدت تامین آب شهرستان دشتستان

محدویت و فقر منابع پایدار سطحی و زیرزمینی دارای کیفیت و ظرفیت شرب در شهرستان دشتستان، برنامه‌ریزان را به سمت و سوی استفاده از آب‌های نامتعارف و بهبود اصلاح کیفیت آن‌ها سوق داده است.

در شهرستان دشتستان دو رودخانه شاپور و دالکی جریان دارد که از آب لب شور بر خوردارند و هدایت الکتریکی آب رودخانه شاپور بر اساس اظهار نظر کارشناسان حدود ۵۵۰۰ و رودخانه دالکی حدود ۷۲۰۰ برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهربا اشاره به جداسازی آب برخی از شهر‌ها و روستا‌های شهرستان دشتستان بیان کرد: جدا سازی آب برخی از شهر‌ها و روستا‌های شهرستان دشتستان که در شرایط فعلی از خط کازرون تامین آب می‌شوند یکی از گزینه‌های کوتاه مدت و در دسترس برای ارتقاء پایدار آب شهرستان پیشنهاد و مورد موافقت قرار گرفته است.

احداث ۴ سایت آب‌شیرین‌کن در دشتستان و بوشهر

رجایی بیان کرد: در همین راستای احداث ۴ سایت آبشیرین کن با ظرفیت تقریبی ۲۰ هزار متر مکعب در روز در شهرستان‌های دشتستان و بوشهر دستور کار قرار می‌گیرد.

آب شیرین‌کن دالکی، سرقنات، وحدتیه

شهر‌های دالکی و وحدتیه و تعدادی از روستا‌های بخش سعد آباد و شبانکاره و مرکزی که انشعابات آب آن‌ها قبل از شهر برازجان قرار داشته و جمعیتی قریب ۴۰ هزار نفر است در این مجموعه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: احداث آب شیرین‌کنی به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب در روز با برداشت آب خام از محل تخصیص آب شرب و صنعت رودخانه دالکی در نزدیکی‌های روستای سرقنات و انتقال آب شیرین به مخازن ذخیره شهر‌های دالکی و وحدتیه بالادست پمپ بنزین دالکی در این راستا پیشنهاد شده است.

رجایی، طول خط انتقال آب شیرین‌کن ۲.۵ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ کمتر از ۶۰ متر دانست و خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب کشور صدورمجوز خرید تضمینی آب شیرین از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای شیرین سازی آب رودخانه و تامین هزینه‌های احداث خط انتقال آب شیرین تا مخازن ذخیره را متقبل شده است.

آب شیرین‌کن شهر آبپخش و سعدآباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه شهر آبپخش در انتهای خط آبرسانی کازرون در محدوده شهرستان دشتستان قرار دارد گفت: این منطقه بیشترین اثرات و عواقب نوسان و تغییرات آب ورودی متحمل می‌شود.

رجایی خاطر نشان کرد: جدا سازی آب شهر آبپخش با احداث یک واحد آب شیرین‌کن به ظرفیت ۵ هزار متر مکعب در روز با برداشت آب خام از رودخانه شاپور و یا چاه‌های حریمی می‌تواند تا ۲۶ هزار نفر جمعیت تا افق ۱۴۱۰ این شهر را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به اینک خرید تضمینی آب شیرین تولیدی و هزینه‌های جانبی احداث این سایت نیز شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور متقبل شده است افزود:تثبیت تولید و تامین آب شهر سعدآباد با استمرار بهره برداری و هزینه‌های خرید تضمینی آب‌شیرین‌کن ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی یکی از راهکار‌های مورد توافق در نشست یاد شده بود.

احداث آب شیرین‌کن ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر افزود: با احداث آب شیرین‌کن ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی در موقعیت مناطق دالکی، سرقنات، وحدتیه و آبپخش و سعدآباد و قطع برداشت از خط آبرسانی کازرون، ضمن اطمینان بخشی به مراکز جمعیتی و سکونت‌گاه‌های تحت پوشش، حاشیه امن و پایداری بیشتر برای مرکز شهرستان و سایر انشعابات روستایی برخوردار از این خط ایجاد می‌کند.

رجایی از ساخت آب شیرین‌کن در جزیره شیف خبرداد و بیان کرد: جزیره شیف با جمعیتی بیش از ۴ هزار نفر در فاصله ۱۷ کیلومتری از خط آبرسانی اصلی کوثر قرار دارد و با ساخت آب شیرین‌کنی با ظرفیت کمتر از یک‌هزار متر مکعب در روز امکان تامین آب از محل شیرین سازی آب دریا و کاهش و یا قطع اتکا به خط آبرسانی ایجاد می‌کند.

ساخت سایت آب شیرین‌کن روستا‌های هلیله و بندرگاه

وی با اشاره به ساخت سایت آب شیرین‌کن روستا‌های هلیله و بندرگاه تصریح کرد: آب روستا‌های هلیله و بندرگاه با جمعیت بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ نفر از خطوط آبرسانی ورودی مرکز استان تامین می‌شود و طولانی بودن خط انتقال و نوسانات آب ورودی مانع از تثبیت و پایداری آب این دو روستا شده است که احداث آب شیرینکن با ظرفیت قریب یک‌هزارمتر مکعب در روز راهکار مطمئن تامین آب این دو روستا موافقت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به نتایج نشست با مسئولان شرکت آب و فاضلاب کشور خاطر نشان کرد: مقرر شد شرکت‌های مادر تخصصی منابع آب ایران و مهندسی آب و فاضلاب کشور تمام تلاش و مساعدت لازم به منظور تعیین تکلیف آب‌شیرین‌کن با ظرفیت قریب ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در روز برای شهر برازجان و انشعابات و روستا‌های پیرامون از طریق کمیسیون تخصیص وزارت نیرو پیگیری و اقدام شود.

رجایی از افزایش ظرفیت آب‌شیرین کن بوشهر خبرداد و تصریح کرد: در این نشست مقرر شد ضمن تسریع در عملیاتی کردن آب شیرین‌کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر، مکاتبات و پیگیری لازم به منظور افزایش ظرفیت سایت آب شیرین‌کن در موارد بهره برداری بوشهر از ۱۰ به ۲۰ هزار متر مکعب در روز مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.