ارائه خدمات وارنیش فلوراید به ۳۵۰ هزار دانش آموز ابتدایی

در سال تحصیلی ۹۷-۹۶، خدمات وارنیش فلوراید در دو نوبت برای تمام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان فارس، انجام شد.

شاهرخ قیصری کارشناس مسوول واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه و دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: استان فارس حدود ۳۵۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی دارد و تمام این دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه فلوراید یک ماده طبیعی است که اغلب در آب آشامیدنی وجود دارد، افزود: میزان کمی فلوراید هم در غذا‌های دریایی مثل میگو و ماهی، چای و برخی از میوه ها وجود دارد.

قیصری در ادامه به تاثیر فلوراید در محکم شدن ساختمان دندان ها و تولید کمتر اسید توسط میکروب ها اشاره کرد و ادامه داد: آب آشامیدنی برخی از مناطق به میزان خوبی فلوراید دارد و مردم این مناطق می¬توانند از این مزیت بهره‌مند شوند، اما در بیشتر مناطق میزان فلوراید موجود در غذا‌ها و آب آشامیدنی به قدری نیست که از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کند.

کارشناس مسوول واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه و دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه، ادامه داد: اغلب کشور‌ها راه‌هایی را برای تأمین فلوراید موردنیاز در نظر می‌گیرند که می‌توان به افزودن فلوراید به آب آشامیدنی اشاره کرد؛ در برخی از کشور‌های توسعه¬ یافته به منابع آب محلی، فلوراید اضافه می کنند که این روش می تواند مؤثرترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باشد، خمیردندان¬های حاوی فلوراید، دهانشویه‌های حاوی فلوراید نیز در این زمینه موثر است که فرد باید دهانشویه را به مدت یک دقیقه غرغره کرده و سپس بیرون بریزد و تا ۳۰دقیقه پس از غرغره کردن نیز نباید چیزی بخورد یا بنوشد.

قیصری توصیه کرد: استفاده از دهانشویه از سنین شش تا هفت سالگی به بعد آغاز شود و استفاده همزمان از خمیردندان و دهانشویه¬های حاوی فلوراید اثر بیشتری دارد.

او در مورد وارنیش فلوراید توضیح داد: در این روش، دندانپزشک یا بهداشتکار دهان و دندان، فلوراید را به صورت مایعی شبیه به لاک، به کمک برس های یک بار مصرف بر روی دندان ها می‌کشد، این روش بیش از ۳۰ سال در جهان به عنوان روشی مؤثر و بی¬خطر در پیشگیری از پوسیدگی دندان شناخته شده  است.

دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه تاکید کرد: بهتر است که برای اثر بخشی بیشتر، وارنیش فلوراید دوبار در سال انجام شود.
انتهای پیام/ر

اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار