«سلول‌های کشنده» سلول‌های سرطانی چگونه سوخت گیری می‌کنند؟

دانشمندان ایرلندی در پژوهش جدید خود به چگونگی سوخت‌گیری سلول‌های کشنده طبیعی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی پی بردند.

«سلول‌های کشنده» سلول‌های سرطانی چگونه سوخت گیری می‌کنند؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مدیکال‌اکسپرس، دانشمندان در بررسی‌های جدید خود، چگونگی سوخت‌گیری"سلول‌های کشنده طبیعی" (NK) در بدن را کشف کردند.

سلول‌های NK، سلول‌های ایمنی هستند که نقش مهمی در دفاع از بدن در برابر سرطان دارند زیرا مستقیما سلول های تومور را مورد حمله قرار می‌دهند. با فعال شدن این سلول‌ها، مصرف سوخت آنها افزایش می‌یابد و انرژی بیشتری تولید می‌کنند. انرژی تولید شده، توانایی سلول‌های ایمنی را در از بین بردن تومور افزایش می‌دهد. این پژوهش جدید نشان می‌دهد سلول‌های NK فعال شده، فاقد گلوتامین هستند.

پژوهشگران دریافتند گلوتامین که انرژی مورد نیاز برای رشد سلول تومور را تامین می‌کند، عامل مهمی برای فراهم کردن انرژی سلول‌های NK نیست و این سلول‌ها عمدتا از گلوکز استفاده می‌کنند؛ در نتیجه، امکان هدف قرار دادن متابولیسم گلوتامین در سلول‌های تومور وجود دارد.


بیشتر بخوانید: سم خطرناکی که با سرطان مقابله می‌کند!


این پژوهش که به سرپرستی دکتر "دیوید فینلای" (David Finlay)، استادیار "کالج ترینیتی دوبلین" (Trinity College Dublin) در ایرلند انجام شده است، بینش جدیدی در مورد سوخت‌های مورد استفاده سلول‌های NKبرای تولید انرژی لازم جهت از بین بردن سلول‌های تومور ارائه می‌دهد.

"رویزین لوفتوس" (Roisin Loftus)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: یافته‌های ما بسیار هیجان‌انگیز هستند زیرا تفاوت مهم میان متابولیسم سلول سرطانی و متابولیسم سلول‌های NK را نشان می‌دهند و مشخص می‌کنند داروهایی که متابولیسم گلوتامین را هدف قرار می‌دهند، بر توانایی سلول‌های NK در از بین بردن سلول‌های سرطانی موثر نیستند.

«سلول‌های کشنده» سلول‌های سرطانی چگونه سوخت گیری می‌کنند؟

با این که مشخص شده گلوتامین، سوخت مهمی برای سلول‌های NK نیست اما پژوهشگران از نقش مهم آن در مبارزه با سرطان آگاه هستند. گلوتامین، مانند یک سیگنال برای فعال کردن ژن موسوم به "'cMyc" عمل می‌کند. این ژن، به سلول‌های NK امکان می‌دهد سیستم متابولیک و قابلیت تولید انرژی خود را افزایش دهند.

از آنجا که برخی داروهی سرطانی، سیستم متابولیک سلول‌های تومور که گلوتامین را به انرژی مورد استفاده تبدیل می‌کنند، هدف قرار می‌دهند – نه خود گلوتامین- شاید بتوانند سلول‌های سرطانی را نیز مورد حمله قرار دهند.

فینلای افزود: از آنجا که این داروها، متابولیسم گلوتامین را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند مانع استفاده سلول‌های تومور از گلوتامین شوند و این موضوع، میزان گلوتامین در دسترس سلول‌های NK را افزایش خواهد داد. ما فکر می‌کنیم این داروها، علاوه بر غیرفعال کردن سیستم متابولیک سلول‌های تومور، با فعال کردن cMyc ، واکنش‌ سلول‌های NK را در برابر تومور افزایش می‌دهند.

این کشف در صورت اثبات کامل، مورد توجه بسیاری از شرکت‌های داروسازی که در پی ابداع داروهایی برای هدف قرار دادن سیستم سلول تومور هستند، قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

چگونگی سوخت‌گیری "سلول‌های کشنده" سلول‌های سرطانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار