مسئول امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اخلاق در فضای مجازی به صورت جدی‌تری مورد نیاز و مطالبه است/ گسترش فضای مجازی باید با فرهنگسازی در جهت فضلیت محوری همراه باشد

اخلاق در فضای مجازی به صورت جدی‌تری مورد نیاز و مطالبه است/ گسترش فضای مجازی باید با فرهنگسازی در جهت فضلیت محوری همراه باشد


با توجه به انتقاد رهبر انقلاب اسلامی از وجود برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی، در این گزارش سعی شده تا اهمیت این موضوع و چگونگی مدیریت آن بررسی شود.


به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده مردم از این فضا بیشتر شده و مردم بسیاری از نیازهای خود را در این فضا رفع می‌کنند. خیلی از نیازهای روزمره مردم از جمله خدمات اجتماعی، اطلاع‌رسانی، دریافت اخبار و اطلاعات، ارتباطات در فضای مجازی مرتفع می‌شود و مهمتر از این موارد، کارکرد رسانه‌ای این فضاست؛ افراد و جریان‌های مختلف از فضای مجازی به عنوان بستری برای رساندن پیام خود به مردم و ایجاد یک زاویه دید خاص به مسائل در اذهان آنان استفاده می‌کنند.

مردم در چنین حوزه‌های گسترده‌ای با فضای مجازی مرتبط هستند؛ این امر موجب شده که مردم برای رفع نیازهای خود به این فضا وابسته شوند و استفاده از آن برای مردم اجتناب‌ناپذیر شود. وابستگی مردم به فضای مجازی و استفاده گسترده آنان از این فضا در مسائل مختلف،نشان می‌دهد که در حال حاضر، اهمیت فضای مجازی اگر از فضای حقیقی بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. لذا چگونگی فعالیت در چنین فضایی برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر به موضوع اخلاق در فضای مجازی اشاره کردند و از وجود برخی بی‌اخلاقی‌ها در این فضا انتقاد کردند. رهبر انقلاب وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و با اشاره به رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی خاطرنشان کردند: اینگونه اقدامات که گناه کبیره است، به فضای عمومی کشور و وحدت ملی لطمه می زند.

حجت الاسلام محمدحسین پیریایی مسئول پیشتیبانی محتوایی و امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب روز عید فطر را برای اشاره به مباحث مختلف برگزیده اند بیانگر ویژگی خاص این مناسبت است؛ چرا که خداوند روزه را برای تمرین صبر و بردباری و همچنین نهادینه سازی پرهیزگاری در متن زندگی ما مقرر کرده است و مؤمنین در عید سعید فطر پس از سی روز روزه و تطهیر از آلودگی ها مستعد دریافت مواعظ و فرامین دینی و اخلاقی اند و در بهترین شرایط پذیرای سخنان امام خامنه ای خواهند بود؛ درست مانند طلیعه بهار و عید نوروز که با محوریت تحول ملی پذیرای منویات رهبر عظیم القدر انقلاب هستیم.

اخلاق در فضای مجازی به صورت جدی‌تری مورد نیاز و مطالبه است/ گسترش فضای مجازی باید با فرهنگسازی در جهت فضلیت محوری همراه باشد

پیریایی ادامه داد: هر چند رعایت اخلاق به لحاظ اهمیت و اولویت هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی لازمه توسعه و رشد به شمار می‌رود، از این بابت که اساساً اخلاق در فضای مجازی با وجود تفاوت‌های آن با فضای حقیقی جامعه و افزایش گستره شمول و تاثیرگذاری فضای مجازی بر فضای حقیقی به صورت جدی‌تری مورد نیاز و مطالبه جامعه امروز است.

 مسئول پیشتیبانی محتوایی و امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین رابطه اضافه کرد: به عبارت دیگر رعایت اخلاق در فضای مجازی؛ پس از ملاحظه اصول و قواعد مصطلحی مانند مراعات انصاف، صداقت، امانت و همچنین اگاهی بخشی بر مبنای امید افزایی مقتضی اجتناب جدی از گناهان کبیره است! گناهانی که در هیچ یک از مکاتب فکری، اجتماعی و انسانی مورد تایید نیستند و بروز هر کدام محلی را مورد آلودگی قرار می دهد که موجب فراگیری بی اعتمادی، یاس، گمراهی و کاهش ارتباطات و دوستی ها می گردد!

این استاد دانشگاه در خصوص پیامدهای عدم رعایت اخلاق در فضای مجازی گفت: بدون شک فضای مجازی به عنوان امتداد و پیوست اثرگذار دنیای واقعی هرگاه به مطالب بدون منبع، تعصب آمیز، افراطی و هوس آلود آغشته گردد بستر فریب اجتماعی، تهمت به افراد پاک و بی گناه و تمسخر بنیان های انسانی و دینی می گردد و پیامدهای وخیم آن به متن جامعه سرایت می کند.

پیریایی در پایان تأکید کرد: لذا شایسته به نظر می‌رسد که مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور باب گفتگوی اخلاق در فضای فضای مجازی را به تأسی از مقام معظم رهبری بگشایند و مانع برخی اقدامات پرخاشگرانه، کینه توزانه و تخریب‌گر شوند چرا که آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در فضای امید بخش و آرام موثر واقع می‌شود و این مهم اجتناب‌ناپذیر است که گسترش فضای مجازی باید با فرهنگسازی در جهت فضلیت محوری توامان و همراه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا همه ی ما را هدایت کنه
آخرین اخبار