بجنورد/

ثبت آیين نخل گرداني خراسان شمالي در فهرست ميراث معنوي کشور

معاون ميراث فرهنگي خراسان شمالی از ثبت آيين نخل گرداني استان در فهرست آثار ملي کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، علي اکبر وحدتي بابیان اين خبر گفت: آيين نخل گرداني از آئينها و مراسم ويژه ماه محرم و صفر در شهر جاجرم است که از جمله مراسم و آيين هاي مربوط به سال قمري است و بر اساس آيين نامه ها و کنوانسيون هاي حفاظت از ميراث معنوي در شاخه ی عاداب و رسوم اجتماعي، آيين ها و جشن ها طبقه بندي مي شود.

  وی با اشاره به اینکه در خراسان شمالي نخل اغلب از جنس چوب (گاهي فلز) و به شکل خيمه است، افزود:به همین خاطر برخي پژوهشگران معتقدند نخل به قيام حضرت امام حسين (ع) اشاره داشته و مي‌خواهد خاطره خيمه‌هاي حرم آن امام را در كربلا مجسم كند.

وی همچنین بابیان اینکه برخي ازافراد نخل را نمادي از تابوت سيدالشهداء يا نمادى از تابوت شهداى کربلا مي شناسند،اظهارداشت: وزن نخل زياد بوده و به کمک دهها نفر جابه جا مي شود.

معاون میراث فرهنگی استان گفت: اين مراسم با آذين بستن نخل شروع مي شود که طي آن روي نخل را با پارچه سياه و روکش سبز پوشانده شده و روي آن با پارچه سياه با نقاشي صحنه خيام حضرت امام حسين (ع) در ظهر عاشورا در کربلا و نوشته‌هاي مذهبي از قبيل نام پنج‌تن آل عبا، سروده هاي مذهبي و عبارت « اِنَ الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه» رودوزي و تزيين می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بالاي نخل نيز نشانهاي شمشير و جقه هاي فلزي نصب شده که شبيه به نيزه‌هاي جنگي است  و اشعار مذهبي روي آن حکاکي شده است.

وحدتی با اشاره به اینکه  هنگام اجراي مراسم دو نفر سوار بر نخل‌، دو نوع ميوه سيب و انار را بر روي اين تيغه‌ها مي‌گذارند گفت: این کار نماد‌ي از سرهاي بر نيزه شده ي شهداي کربلاست.

شایان ذکر است، آيين نخل گرداني شهرستان جاجرم به شماره 255 در تاريخ 28/08/1390 در فهرست عادي ميراث ناملموس ثبت گرديد./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.