مشارکت شهروندان، پشتوانه پیشبرد برنامه های شهرسازی

عوارض از جمله منابع مهم درآمد شهرداری‌هاست و به‌طور ‌معمول به‌عنوان جبران هزینه‌هایی که شهرداری در قبال کاری انجام می‌‌دهد، دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، تجربه نشان داده که پذیرفته‌ترین شیوه درآمد مستمر و پایدار برای شهرداری‌ها، عوارض محلی است که بر‌اساس قانون از ملک، اموال، کالا، خدمات و درآمد افراد حقیقی یا حقوقی به‌طور‌مستقیم یا غیر‌مستقیم در مدتی محدود یا نا‌محدود و در سطح ملی، محلی یا منطقه‌ای اخذ می‌شود و با نظارت مردم و دولت صرف هزینه‌هایی می‌شود که موجب نظم و تأمین نیازمندی‌ها و رفاه اجتماعی در شهرها می‌شود. البته باید در توضیح راه‌های درآمدی شهرداری تهران به درآمدهای پایدار و ناپایدار نیز اشاره کرد. به گفته مدیران شهری 80درصد درآمدهای کلانشهرهای دنیا از منابع پایدار تأمین می‌شود اما در شهرهای بزرگ کشور ما، 75 تا 80درصد درآمدها نیمه‌پایدار یا ناپایدار است و فقط تا 25درصد آن پایدار است.
سعید شجاعی نژاد معاونت اداری و مالی شهرداری منطقه18 گفت: منظور از درآمدهای پایدار همان فیش‌های عوارضی است که از سوی مدیریت شهری منتشر می‌شوند تا شهروندان عوارض پسماند، نوسازی، ساخت و ساز، کسب و پیشه و مانند آن را پرداخت کنند.
عوارض محلی برای کسب درآمد شهرداری
وی افزود: درآمدهای ناپایدار نیز همان درآمدهای ناشی از محل فروش تراکم یا مجوز‌های ساخت و ساز هستند که با توجه به اسمشان خیلی نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد. این نکته قابل توجه است که، مشارکت شهروندان در پرداخت به موقع عوارض نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
معاونت اداری و مالی شهرداری منطقه18 اظهارداشت: با توجه به اینکه در 3 سال گذشته پروژهای کلیدی در سطح منطقه18 اجرا و به بهره برداری رسیده ، می بایست هزینه این پروژه ها از محل درآمد شهرداری تأمین شود. لذا، پرداخت به موقع عوارض به ویژه پایدار، توسط شهروندان به مدیریت منطقه کمک شایانی در جهت پیشبرد اهداف کمک چشمگیری خواهد کرد.
کارکنان شهرداری دوره های تخصصی آموزش می بینند
شجاعی نژاد اداره منابع انسانی را یکی دیگر از وظایف حوزه مالی و اداری و مدیریت بر نیروهای انسانی منطقه دانست و افزود: ارائه خدمات به پرسنل منطقه منبی بر به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در سطح نواحی و حوزه ها، توانمند سازی کارکنان و معرفی به ملاس های آموزشی و تخصصی، ساماندهی نیروی انسانی منطقه در چارچوب سقف مصوب، ساماندهی پست های سازمانی، ارتقاء گروه پرسنل قرار دادی و به کارگیری آنها در پست های تخصصی.
شجاعی نژاد با اشاره به فعالیت اداره رفاه گفت: اداره رفاه با ابلاغ تدابیر شهردار تهران که همیشه دغدغه مسائل معیشتی و رفاهی پرسنل را داشته اند، واحد رفاه به صورت یک واحد مستقل زیر نظر معاون اداری و مالی مشغول خدمت رسانی به پرسنل منطقه است که در بخش معیشتی در 3 سال گذشته مبلغ نزدیک به 5 میلیارد تومان به پرسنل از طریق بانک شهر، وام پرداخت شده است و سهام بانک شهر به 90 در صد پرسنل واگذار شده است.
وی افزود: همچنین به منظور ثروت سازی نزدیک به 90 در صد پرسنل در شرکت تعاونی شهریار را زیر مجموعه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران است سهام دارند که در آینده سهام بانک شهر و سهام تعاونی مذکور به عنوان یک نوع ثروت در اختیار پرسنل و خانواده شان قرار می گیرد. پیگیری موضوع مسکن کارکنان، از طریق واگذاری یک قطعه زمین به تعاونی مسکن کارکنان منطقه به صورت جدی در حال پیگیری است که پروژه مذکور در مرحله اجرا است.
شجاعی نژاد خاطرنشان کرد: در بخش رفاهی اعزام پرسنل به مشهد و شمال که در 3 سال گذشته توسط خود منطقه اجرا شده اکثریت پرسنل استفاده کردند. چکاب از سلامت جسمانی پرسنل هر صورت می گیرد که طی 3 سال گذشته پرسنل مورد چکاب قرار گرفتند./ز
گزارش از رقیه بقائی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار