گاردین گزارش داد؛

صحبت از نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در یمن متوجه غرب است

حمایت غربی‌ها از حملات و عملیات وحشیانه ائتلاف متجاوز به یمن، این کشور‌ها را در مقابل کشتار‌ها و وضع بغرنج یمنی‌ها مسئول می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای درباره تحولات یمن و حمایت غربی‌ها از متجاوزان به این کشور نوشت: با آن که انگلیس در ارتباط با حمله به بندر مهم حدیده در یمن هشدار داد، لندن مسئول اتفاقات وحشتناکی است که در این جنگ در حال رخ دادن است.

در این مطلب آمده است: اکنون دلایل در ارتباط با نقش ما (انگلیس) در فجایعی که در یمن رخ می‌دهد به طور کامل در حال ناپدید شدن است. تهاجم به بندر حدیده از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و امارات عربی متحده تنها می‌تواند سبب عمیق‌تر شدن بدترین بحران انسانی در جهان شود؛ زیرا هفتاد درصد از واردات یمن از طریق این بندر صورت می‌گیرد. انگلیس و فرانسه از عربستان سعودی خواستند به حدیده حمله نکند، اما انگلیس در حال حاضر رویکرد‌های خاص خود را در این باره دارد. آمریکا درخواست امارات عربی متحده را برای کمک به این عملیات رد کرد، اما یک مقام اماراتی اعلام کرد: «ارائه  ندادن کمک‌های نظامی به ما همانند این نیست که آن‌ها به ما بگویند این کار را انجام ندهیم.»

از این رو، آن‌ها در حال انجام دادن این حمله هستند. آن‌ها با استفاده از تسلیحات انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی در حال انجام دادن این حمله هستند. آن‌ها با دریافت آموزش‌ها و مشاوره‌های نظامی غربی در حال انجام دادن این حمله هستند. افسران انگلیسی و آمریکایی برای انجام حملات هوایی در اتاق‌های فرماندهی حضور دارند و نشریه لوفیگارو آخر این هفته اعلام کرد نیرو‌های ویژه فرانسوی در یمن حضور دارند. آن‌ها با حمایت‌های دیپلماتیک غربی در یمن مستقر شده‌اند.

روز جمعه، انگلیس و آمریکا مانع تلاش سوئد برای صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد و درخواست برای آتش بس شدند. اندرو میشل، مقام سابق انگلیسی، گفت «انگلیس به عنوان یکی از کشور‌های مهم در ارتباط با تحولات یمن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، رویکردی در حمایت از عربستان سعودی در این درگیری اتخاذ می‌کند.»  این در حالی است که فروش تسلیحات و منافع امنیتی در اتخاذ این رویکرد نقشی مهم ایفا می‌کنند.

جنگ در یمن سبب کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده است. این در حالی است که شمار زیادی از شهروندان یمنی همچنان در معرض خطر قرار دارند. بر اساس قوانین بین‌المللی، کمک‌های بشردوستانه باید سریعا و بدون مانع به این کشور ارسال شود. گروه‌های کمک‌رسان مجبور شده‌اند از حدیده فرار کنند. بیست و دو میلیون شهروند یمنی به کمک نیاز دارند. هشت میلیون نفر نیز در معرض خطر ناشی از گرسنگی و قحطی قرار دارند.

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، پیشتر هشدار داد حمله به بندر حدیده می‌تواند موجب «خارج شدن دستور کار صلح از روز میز شود.» او قرار است روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی برگزاری مذاکرات فوری سخنرانی کند و لیز گرانده، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، اعلام کرد مذاکرات در سازمان ملل در ارتباط با تصرف این بندر در مراحل اولیه قرار دارد. اما حتی اگر گریفیتس بتواند سبب دستیابی به یک توافق نامه شود، احتمال پایبندی به آن ضعیف است. پیچیدگی‌های مرتبط با این موضوع شدید است.

ائتلاف از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی و فراری) یمن حمایت می‌کند. اما به نظر می‌رسد این عملیات به صورت قابل توجهی از دو موضوع نشأت می‌گیرد؛ نخست، رقابت با ایران و دیگری منافع راهبردی. دوم، وجهه مقامات آن به ویژه محمد بن سلمان که هدایت جنگ را بر عهده دارد و اکنون نیز رهبر واقعی عربستان سعودی محسوب می‌شود. ائتلاف بر این باور است که پس از بن‌بست طولانی مدت، ممکن است در بهترین وضع از زمان آغاز جنگ در بیش از سه سال پیش قرار داشته باشد. ائتلاف امیدوار است حقایق بر روی زمین را تغییر دهد و به نظر می‌رسد خودش را در این باره متقاعد کرده است که حدیده را در نبردی نسبتا آسان تصرف خواهد کرد، قطع نظر از مشکلاتی که برای غیرنظامیان ایجاد خواهد کرد. این یک موضوع آشناست.

گروه بین‌المللی بحران این هفته اعلام کرد: «جناح‌های مختلف بیش از اندازه در ارتباط با چشم‌انداز‌های نظامی خود مصمم هستند و در زمانی که فرصتی برای برگزاری مذاکرات وجود دارد آن‌ها در تلاش برای بهره برداری نظامی هستند و به شدت در ارتباط با تأثیرات انسانی اقدامات خود و مشکلات شهروندان عادی بی‌تفاوت هستند.»

در انتهای این مطلب آمده است: این جنگ همچنان ادامه دارد، میزان مشکلات مردم در حال افزایش و آشوب‌ها و بدبینی‌ها در این منطقه بی ثبات همچنان در حال تشدید است. تحولات مربوط به این منطقه سبب بروز خشم از غرب شده است و صحبت کردن از حقوق بشر و قوانین بین‌المللی متوجه غرب است.

انتهای پیام/

گزارش گاردین از مسئولیت غرب در قبال تهاجم به یمن

برچسب ها: یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار