چگونه استراتژی توییتری اوباما جاسوسان آمریکایی را خانه‌نشین کرد؟

معاون سازمان سیای آمریکا در توضیح نقش توئیتر در ناآرامی‌های سال ۸۸ طی مصاحبه‌ای ابراز کرد ما به جاسوسان خود در ایران گفتیم به خانه‌هایشان برگردند.

استراتژی توییتری اوباما چگونه جاسوسان آمریکایی را خانه‌نشین کرد؟به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و اعلام نتایج آن، دو نفر از نامزدها که شکست خورده بودند، با زیر پا گذاشتن قوانین و بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشور، اقدام به اردوکشی خیابانی کردند. دشمنان انقلاب اسلامی که همیشه به دنبال بروز چنین فرصت‌هایی برای ضربه زدن به کشور و نظام اسلامی بودند، عوامل خود را در داخل کشور فعال کردند و دست به ایجاد آشوب و اغتشاش زدند.

با دعوت این دو نامزد از مردم برای حضور در خیابان‌ها که از افراد باسابقه نظام بودند، تعداد زیادی از مردم دچار اشتباه شدند و تصور کردند که در انتخابات تقلب شده است. با گذشت یک هفته از انتخابات و رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه‌ی 29 خرداد تهران حاضر شدند و در خطبه‌های آن به تبیین واقعیت‌های آن روزهای کشور پرداختند. پس از بیانات روشنگرایانه‌ی ایشان در نماز جمعه، اکثر مردمی که دچار اشتباه شده بودند، متوجه حقایق شدند و صف خود را از فتنه‌گران جدا کردند.

دشمنان کشورمان از مدت‌ها پیش برای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 برنامه‌ریزی کرده بودند تا بتوانند با به کارگیری روش‌های مختلف، این انتخابات را زمینه‌ای قرار دهند برای روند تغییر نظام یا به قول خودشان رژیم چنج (regime change) را در ایران آغاز کنند.

آنها در این مسیر از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در آن زمان از جدیدترین ابزارهای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی محسوب می‌شد، استفاده زیادی کردند؛ فیس بوک، یوتیوب و وبلاگ‌ها از اصلی‌ترین آنها بودند.

در این میان توییتر یکی از مؤثرترین این ابزارها بود؛ سیدعلیرضا آل‌داوود کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در خصوص نقش توییتر در فتنه 88 در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: نقش توییتر و فیسبوک در فتنه آمریکایی-صهیونیستی88 بسیار عمده و گسترده‌ای بود؛ آن‌ها طرح‌های زیادی را مبتنی بر این دو شبکه اجتماعی اجرا کردند.همچنین از سرویس‌های گوگل برای تأثیرگذاری در آن فتنه استفاده شد؛ اریک اشمیت رئیس گوگل و جرد کوهن معاون فضای مجازی هیلاری کلینتون به طور گسترده ایفای نقش کردند، تا جایی که در زمانی که توییتر قرار بود به خاطر تعمیرات تعطیل شود، کوهن از طرف وزارت خارجه آمریکا با توییتر مرتبط شد و اجازه نداد که آن تعمیرات در میانه‌ی روزی که فتنه در ایران در جریان بود و افراد از توییتر برای خبرسازی و شایعه‌سازی استفاده می‌کردند، انجام شود.

وی ادامه داد: به تعویق انداختن تعمیرات به روزرسانی سایت که مستلزم قطع چند روزه آن بود، قرار دادن نرم‌افزار ترجمه انگلیسی به فارسی با کمک گوگل و آموزش دور زدن فیلترینگ، از جمله اقدامات حمایتی توییتر از اغتشاشگران بود.

آل‌داود در خصوص طرح‌ آمریکایی‌ها برای ایجاد فتنه در ایران اظهار داشت: اندیشکده بروکینگز چند روز پیش از انتخابات سال 88، طرحی را برای براندازی حکومت در ایران با عنوان "استراتژی توییتری اوباما" به رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد می‌کند. در این گزارش آمده است که اوباما باید به جای تهاجم نظامی و اصلاحات از بالا به پایین، از روش‌های نرم و از پایین به بالا برای تغییر نظام سیاسی در ایران استفاده کند.

استراتژی توییتری اوباما چگونه جاسوسان آمریکایی را خانه‌نشین کرد؟

استراتژی توییتری اوباما چگونه جاسوسان آمریکایی را خانه‌نشین کرد؟

استراتژی توییتری اوباما چگونه جاسوسان آمریکایی را خانه‌نشین کرد؟

وی ادامه داد: همچنین در این گزارش آمده است که وزارت خارجه آمریکا تعمیرات توییتر را به تعویق انداخت تا اغتشاشگران در ایران دچار مشکل ارتباطی نشوند و توییتر هم اعلام کرد که این کار را انجام می‌دهد. مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیا  نیز در گزارشی درباره‌ی نقش توییتر در ناآرامی‌های پس از انتخابات اعلام می‌کند که 98 درصد از لینک‌های این شبکه‌ی اجتماعی درباره انتخابات ایران و اغتشاشات بعد از آن بود.

این پژوهشگر فضای مجازی در همین رابطه ادامه داد: نقش توییتر در فتنه 88 تا حدی محسوس بود که مؤسسه آمریکایی صلح که از اندیشکده‌‌های آمریکایی است، در مقاله‌ی "پیش‌بینی چگونگی دیپلماسی شهروندی" در سال 2011، حوادث سال 88 ایران را نمونه بارز کارکرد شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کند. گسترش اطلاعات درباره ایران در توییتر بسیار شگفت‌آور بود، به طوری که در برابر جستجوی ترکیب "election protest iran" در توییتر بیش از یک میلیون نتیجه در آن تاریخ به دست می‌آمد که خیلی جالب بود. همچنین هشتگ iran_election# در توییتر و در آن زمان به ترند جهانی تبدیل شد و خیلی از کاربران انگلیسی زبان فریب‌خورده، از طریق توییتر شروع به فشار آوردن بر کشور ما کردند و خیلی از نهادهای بین‌المللی هم در زمینه حقوق بشر به ما فشار می‌آوردند که همه این فشارها بر مبنای یک ادعای دروغ بود.

وی در خصوص میزان تأثیر توییتر در فتنه 88 ادامه داد: تأثیر توییتر در فتنه 88 به اندازه‌ای بود که معاون سازمان سیای آمریکا که بیشتر در بخش برون‌مرزی فعال است، در آن زمان در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: ما به جاسوسان خود در ایران گفتیم به خانه‌هایشان برگردند چون اعضای توییتر و فیسبوک به اندازه‌ی ده‌ها جاسوس برای ما اطلاعات جمع می‌کنند.

استراتژی توییتری اوباما چگونه جاسوسان آمریکایی را خانه‌نشین کرد؟

وی در خصوص نقش شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) در استفاده اغتشاشگران از توییتر ابراز داشت: این نقش بسیار گسترده بود؛ در آن زمان شخصی به نام سیامک نمازی در شرکت "آتیه بهار" مأمور این بود که توسط توییتر بر هیجانات و مسائل اغتشاشات دامن بزند. این شخص به همراه پدرش باقر نمازی به جرم جاسوسی برای سازمان سیای آمریکا در سال 94 دستگیر شدند؛ آن‌ها در استفاده اغتشاشگران از توییتر و فیسبوک نقش بسیار عمده‌ای داشتند.

این پژوهشگر فضای مجازی در رابطه با تلاش‌های آمریکا برای استفاده مؤثرتر از شبکه‌های اجتماعی بعد از فتنه 88 اظهار داشت: آمریکا بعد از سال 88 به حمایت تمام از شبکه‌های اجتماعی در جهت ضربه زدن به ایران ادامه داد؛ به طوری که برای دسترسی مردم ایران به اطلاعاتی که مسدود شده بود، هزینه‌های زیادی را صرف کرده بود. به عنوان مثال اوباما رئیس جمهور آمریکا سالانه 70 میلیون دلار به Freedom House (خانه آزادی) آمریکا پرداخت می‌کرد تا آن‌ها فیلترشکن‌ها را برای دسترسی مردم ایران به توییتر و فیسبوک تهیه و مدیریت کنند.

آل داود در رابطه با شیوه مواجهه کشور ما با فتنه 88 ابراز داشت: نظام جمهوری اسلامی با راهبرد مردم محور به فتنه 88 پاسخ داد؛ این خیلی نکته‌ی مهمی است که مردم خودشان پای کار انقلاب آمدند و در 9 دی بعد از 8 ماه، آن فتنه را در نطفه خفه کردند که باعث شد فتنه به تاریخ سپرده‌ شود.

این پژوهشگر فضای مجازی در همین خصوص ادامه داد: درست یک سال پس از فتنه 88، مردم در تونس به وسیله توییتر توانستند حکومت بن‌علی را سرنگون کنند و در مصر، facebook revolution Egypt (انقلاب فیسبوکی مصر) به نتیجه رسید و جالب است که پس از آن، به همان ترتیب محمد مرسی که توسط مردم در مصر انتخاب شده بود را سرنگون کردند و با کودتا عبدالفتاح السیسی را بر سر کار آوردند.

آل‌داود در ادامه افزود: باید توجه داشت که جریان نفوذ در داخل کشور در آن زمان از توییتر و فیسبوک بسیار گسترده استفاده کرد؛ آن‌ها کلوز گروپ‌ (گروه‌ بسته)هایی در فیسبوک داشتند که هماهنگی‌های فتنه و اغتشاش را در آن انجام می‌دادند. ابزار توییتر همچنان مانند آن زمان در دسترس است حتی بسیار پیشرفته‌تر است اما جریان نفوذ این بار این شبکه‌سازی اجتماعی را با استفاده از پیام‌رسان تلگرام و شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام انجام داد.


بیشتر بخوانید:

استراتژی توییتری اوباما

نقش توئیتر در فتنه آمریکایی-اسرائیلی ۸۸


گزارش از امیرحسن محمدپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار