سخنگوی وزارت بهداشت:

افزایش قیمتی برای تجهیزات پزشکی اعلام نشده است/ تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو/ اگر از نظر مالی توانایی داشتیم تولید واکسنHPV را آغاز می‌کردیم

حریرچی گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی بر تجهیزات و کالاهای پزشکی اعمال نشده است و این اجناس باید با قیمت تعیین شده قبلی به فروش برسند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: کارانه، حقوق و سرانه از نظام‌های پرداخت سلامت هستند که از این سه روش برای پرداخت های بیمارستان و افراد استفاده می شود؛  تعداد خدمتی که فرد ارائه می‌دهد، واحد کارانه است؛ واحد پرداخت حقوق نیز زمان است؛ سرانه هم بر اساس خدمت ارائه شده به جمعیت محاسبه می‌شود؛  روش بودجه خطی و گلوبال از جمله روش‌های تعريف شده در نظام پرداخت سلامت محسوب می‌شود.
 
حریرچی افزود: نظام پرداخت دو سطح دارد، در سطح اول موسسه قرار گرفته است و سطح دوم را افراد تشکیل داده‌اند.
 
وی تصریح کرد: در سرانه تعدیل شده میزان پرداخت برای افرادی که به مراقبت بیشتری نیاز دارند، بیشتر است، اگر وجدان و تعهد اخلاقی در این سرانه وجود داشته باشد، منافع دریافت کننده  و ارایه کننده خدمت منصافانه و متعادل است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هر بيمار بابت دريافت خدمات بهداشتی و درمانی پول پرداخت می‌كند و سازمان‌های بيمه‌گر به دليل پرداخت همان پول به بيمارستان‌ها مراقب هستند تا بيمار خدمات بهداشتی و درمانی مطلوبی دريافت كند.

حریرچی ادامه داد: با وجود نوسانات ارزی اخیر و موضوع تحریم، غیر از مواردی اندک، کمبودی در مورد تجهیزات پزشکی در کشور وجود ندارد، با تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده، روند تولید تجهیزات پزشکی در داخل و واردات موارد لازم از خارج در حال انجام است و تیر دشمن در این زمینه به سنگ خورده است و مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد شد از سوی دیگر هیچ‌گونه افزایش قیمتی بر تجهیزات و کالاهای پزشکی اعمال نشده است و این اجناس باید با قیمت تعیین شده قبلی به فروش برسند.

وی خاطر نشان کرد: همه بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی مثل تامین اجتماعی و نیروهای مسلح، مکلف به تامین همه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی بیماران در داخل بیمارستان هستند؛ مردم هرگونه تخلف در این زمینه و اعزام بیمار به خارج بیمارستان برای تهیه ملزومات پزشکی را به شماره تلفن 190 اطلاع دهند.

وی در خصوص واکسن HPV  تصریح کرد: تولید این واکسن جزء برنامه کشوری است، پول های جمع آوری شده تا ریال آخر به انستیتو پاستور داده می‌شود، اگر از نظر مالی توانایی داشتیم تولید واکسن HPV را آغاز می‌کردیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 270 هزار قلم تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت به ثبت رسیده است که برای همه آنها ارز با قیمت 4 هزار و 200 تومانی با همراهی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در برخی موارد واردکنندگان‌ و تولیدکنندگان‌ تجهیزات پزشکی عملکردی بر خلاف منافعِ‌ مردم  دارند، برای مثال برخی از واردکنندگان‌، تجهیزات پزشکی را با ارز 3 هزار و 800 تومان وارد می‌کنند و انتظار دارند این تجهیزات را با قیمت بالاتری به فروش برسانند‌.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه همه قیمت‌های تجهیزات پزشکی در سایت وزارت بهداشت آمده است، افزود: اگر مردم و بخش‌های مختلف درمانی تخلفی‌ در خصوص قیمت‌های بالای تجهیزات پزشکی مشاهده کردند بایداین موضوع را به اداره کل تجهیزات پزشکی یا سامانه 190 اطلاع دهند تا بر اساس دستورالعمل‌های موجود با متخلفان برخورد قاطع شود.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه سیستم رصد‌ و پایش دارو در وزارت بهداشت ایجاد شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در خصوص دارو برند ژنریک‌ و غیر‌ژنریک  هیچ کمبود جدی وجود ندارد و از میان 2 هزار و 700 قلم دارو تنها برای حدود 57 قلم دارو دچار کمبود هستیم.

واردات داروهای ژنریک تولید داخل، ممنوع است

وی با اشاره به اینکه بر اساس بند 2 ماده 76 برنامه توسعه‌، وزارت بهداشت از تولیدات داخلی حمایت می‌کند، تأکید کرد: واردات داروهای ژنریک‌ که در کشور تولید می‌شود، براساس مصوبه‌ دولت ممنوع است و تنها برخی از داروهای بیماران خاص که تولید داخل ندارند، اجازه ورود به کشور دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم تمایل زیادی به مصرف داروهای خارجی با تصور اشتباه‌ اثربخشی‌ بیشتر این داروها دارند، اظهار کرد: داروهای داخلی همه استانداردهای‌ بین‌المللی را دارد و مردم باید به دانشمندان‌ ایرانی اعتماد کامل داشته باشند.

وی ادامه داد: تعدادی از شرکت‌‌های خارجی اقدام به بازاریابی‌ داروهای وارداتی‌ می‌کنند که دلیل این امر سود حاصل از فروش این اقلام وارداتی‌ است و به دلیل آنکه صندوق بیمه‌ای داروهای خارجی را پوشش نمی‌دهد مابه‌التفاوت‌ قیمت دارو از مردم دریافت می‌شود.

حریرچی‌ اضافه کرد: انجمن‌های صنفی و تولیدکنندگان‌ داخلی باید اقدامات لازم را در زمینه آگاه سازی مردم در خصوص استفاده از داروهای داخلی انجام دهند.

حریرچی‌ ادامه داد: برای جلوگیری از هرگونه تخلف در حوزه تجهیزات پزشکی، سازمان تعزیرات‌ را در وزارت بهداشت مستقر کرده‌ایم.

 

تعهد وزارت بهداشت مبنی بر ایجاد سالیانه 60 هزار شغل

حریرچی‌ ادامه داد: وزارت بهداشت تعهد کرده است که با کمک دولت در برهه زمانی 5 ساله، سالانه 60 هزار شغل در بخش‌های غیردولتی‌ مانند مراقبت در منزل‌ و مراقبت‌های مبتنی بر فناوری‌های روز ایجاد کند و امسال این وزارتخانه‌ 73 هزار شغل با کمک وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه این وزارتخانه‌ ایجاد می‌کند.

وام حدود 2 میلیاردی برای اشتغال‌زایی

وی اضافه کرد: کارهای اولیه‌ و ارزیابی‌ برای ایجاد 28 هزار شغل انجام شده است و بانک مرکزی مبلغی به میزان 2 میلیارد و 370 هزار میلیون تومان وام برای این تعداد شغل در نظر گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بهره وام‌ها مانند یک وام معمولی است و پرداخت آن از طریق سود یارانه‌ دولتی انجام می‌شود، افزود: وزارت بهداشت متعهد شده است تا سالیانه 60 هزار شغل را برای گروه‌های پزشکی در دستگاه‌های غیردولتی‌ ایجاد کند.

حریرچی‌ در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اجرای طرح‌های دندان‌یاری‌ در کشور اظهار کرد: کارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان به وسیله دانشگاه‌ علوم پزشکی سراسر کشور برای کودکان زیر 12 سال و ششم ابتدایی همچنین مادران باردار و گروه‌های هدف ‌در حال انجام است.

وی اضافه کرد: معاینه دندان‌ها و اجرای طرح‌های فیشرسیلندر‌ و وارنیش‌فلوراید‌ برای تمام کودکان زیر 12 سال به صورت رایگان به وسیله وزارت بهداشت انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سقف واردات بسته خدمتی گفت: سقفی که برای واردات بسته خدمتی در نظر گرفته می‌شود، نیم تا 3 برابر سرانه درآمد ناخالص‌ ملی هر کشور است.

حریرچی‌ ادامه داد: برخی از داروهای بیماران خاص قیمت بالایی دارند که به دلیل تحت پوشش نبودن بیمه‌ها هزینه‌های زیادی به حوزه سلامت  و حتی خانواده‌ها تحمیل می‌کند که متأسفانه باید بگویم‌ که این داروها علیرغم‌ قیمت بالا عمر بیماران را چندان افزایش نمی‌دهد.

افزایش متوسط 9 درصدی دارو تا پایان سال 97

حریرچی‌ ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ دولت قیمت دارو تا پایان سال با متوسط حدود 9 درصد افزایش پیدا می‌کند، این افزایش قیمت برای برخی از داروها بیش از 9 درصد و برای برخی کمتر از 9 درصد تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: از اول سال 97 تا به امروز 34 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور داشتیم که متأسفانه 3 نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند، وزارت بهداشت، آموزش‌های لازم را به تمام کشتارگاه‌ها و مراکز درمانی در خصوص آمادگی برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو ارائه کرده است.

نظام ارجاع در فعالیت پزشکان محدودیتی ایجاد نمی‌کند

حریرچی گفت: نظام ارجاع پیچیده است و نقش یک دروازه بان را در یک تیم فوتبال ایفا می‌کند و وزارت بهداشت برای اجرای این طرح و پزشک خانواده اقدامات مؤثری را انجام داده است.

وی اضافه کرد: نظام ارجاع در استان‌های فارس و مازندران از سال‌های گذشته به صورت پایلوت اجرا می‌شود، معتقدم برای انجام هرچه بهتر این طرح باید فرهنگ مردم را تغییر دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در نظام ارجاع فرد بیمار به یک پزشک عمومی مراجعه می‌کند و در صورت صلاح‌دید آن به پزشک متخصص هر رشته ارجاع داده می‌شود، افزود: نظام ارجاع هیچگونه محدودیتی برای فعالیت پزشکان ایجاد نمی‌کند.

حریرچی اضافه کرد: اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در کوتاه مدت و میان مدت صرفه‌جویی قابل توجهی را ایجاد نمی‌کند و در مواردی‌ حتی باعث افزایش برخی از هزینه‌ها در کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور انگلستان باوجود سوابق بالای پزشکی‌ اجرایی شدن نظام ارجاع حدود 40 سال به طول انجامید، عنوان کرد: دوره‌های سه ماهه یا 6 ماهه برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع وجود ندارد و در این بین هیچ روش معجزه‌آسایی راه‌اندازی نشده است.

تقابل داروسازان جوان با داروخانه‌های قدیمی

وی در خصوص تأسیس داروخانه‌های جدید، ادامه داد: تأسیس این داروخانه منوط به رعایت فاصله و میزان جمعیت هر منطقه است و امروزه مشکل داروسازان جوان برای تأسیس داروخانه، تقابل آنها با داروسازان قدیمی برای تأسیس داروخانه است.

وی اضافه کرد: موضوع تأسیس داروخانه به وسیله داروسازان جوان و اعتراض داروسازان قدیمی مبنی‌بر لزوم رعایت فاصله در وزارت بهداشت در دست بررسی و رسیدگی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۳:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
بسیاری از محصولات مسموم و کشنده و عامل سرطان با علامت سیب سلامت در دسترس همگان قرار دارد.
Germany
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
این افزایش قیمت قانونی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
به گفته مسئولان مجوز برای گرانی هیچ چیز داده نشده ولی عجیبه که قیمتها در حال انفجاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
خوهشا پیگیر طرح تحول سلامت باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
خدا همه بیماران را بخصوص مبتلایان به تب کریمه را شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
واکسن hpv را به خودتان بزنید مانیازی به دلسوزی شما نداریم.
آخرین اخبار