اسپوتنیک: کیم در مذاکرات سنگاپور یک بر صفر از ترامپ جلو است

مقامات واشنگتن در حالی دربارۀ دستاوردهای مذاکرات ترامپ با رهبر کره شمالی بزرگنمایی می‌کنند که تردیدهای بسیاری نسبت به موفقیت آمریکا در این نشست مطرح است.

کیم 1-ترامپ 0به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، علیرغم اینکه سران  آمریکا از نشست اخیر رئیس جمهور این کشور و رهبر کره شمالی به عنوان مهمترین رویداد تاریخی در عصر مدرن یاد می‌کنند، ناظران، کارشناسان و دولت‌های مختلف نسبت به نتایج واقعی این نشست شک و تردید دارند و به دنبال حقایق پشت پرده آن هستند.

اسپوتنیک در گزارشی نوشت: سند امضاء شده بوسیله سران دو کشور پس از نشست 12 ژوئن در سنگاپور برای ناظران جالب توجه بود زیرا در این سند به جزئیاتی از توافق دو طرف اشاره‌ای نشده است.

اگرچه کیم درباره تعهد قاطع و بی قید و شرط برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره سخن گفت اما هیچ جدول زمانی در این خصوص و نیز جزئیاتی درباره نحوه تائید خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره ارائه نشده است. همچنین گفته می‌شود مفهوم دقیق خلع سلاح شبه جزیره کره، که شامل کره شمالی و کره جنوبی می‌شود نیز در بیانیه این نشست مشخص نشده است.

یوئیچی فوناباشی، سردبیر سابق روزنامه آساهی شیمبون، درباره این مذاکرات گفت: اگر هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات سال 2016، رئیس جمهور آمریکا بود و در این نشست به توافق دست می‌یافت، دونالد ترامپ به سرعت او را برای خلع سلاح «جعلی» مورد حمله قرار می‌داد. این کارشناس یادآور شد واژه خلع سلاح، آنگونه که در سند رسمی نشست سنگاپور ذکر شده، گمراه‌کننده است و هیچ مفهومی ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است اگرچه شورای امنیت سازمان ملل در سال‌های اخیر 10 قطعنامه علیه کیم جونگ اون و کره شمالی صادر کرده است، با این حال مقامات کاخ سفید ایده حضور رهبر کره شمالی را در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیش از پایان سال جاری میلادی مطرح کرده‌اند. حتی رئیس جمهور آمریکا تا جای پیش رفت که پیشنهاد کرد کیم در آینده نزدیک میهمان کاخ سفید شود.

اما برای متحدان آمریکا نگران‌کننده‌ترین نتیجه نشست مذکور این است که ترامپ به طور علنی درباره خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا، که پنتاگون طی دهه‌ها در این منطقه مستقر کرده است، سخن گفت. ترامپ با «بسیار تحریک آمیز» خواندن رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه، ناظران، متحدان و حتی اعضای کابینه خود را در حیرت فرو برد. تحریک آمیز واژه‌ای است که پکن و پیونگ یانگ در پاسخ به اقدامات نظامی آمریکا در منطقه بکار برده‌اند. نیوریوک تایمز گزارش داد رئیس جمهور آمریکا همچنین مانورهای نظامی این کشور با متحدان خود در منطقه را در طول مذاکره با کره شمالی نامناسب دانست.

بنابر این مطلب، اعطای این امتیاز بزرگ بوسیله رئیس جمهور آمریکا به سرعت زنگ خطر را برای متحدان این کشور در شبه‌جزیره کره به صدا درآورد. با این حال فرمانده نظامی آمریکا در سئول، با هدف آرام کردن اوضاع اعلام کرد مانورهای نظامی دو کشور تا زمان دریافت دستورات رسمی ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد ناظران، اظهارات بی تامل و فی‌البداهه ترامپ درباره مانور نظامی مشترک واشنگتن و سئول ضرورتی نداشت و به طور بالقوه به انگیزه‌های او آسیب می‌رساند. یانکا اورتل، کارشناس حوزه امنیت شرق آسیا در بنیاد مارشال آلمان، در این باره گفت: دور شدن آمریکا از متحدانش به این شکل آسیب جدی را متوجه این کشور خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
روسيه و چين استادان كيم هستند
آخرین اخبار