طی سال گذشته در چهارمحال و بختیاری:

یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید شد

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی طی سال زراعی گذشته در این استان خبر داد.

تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، با اشاره به تأسیس جهاد سازندگی در ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) و خدمات ارزنده و نقش این نهاد انقلابی در زمینه‌های مختلف و از جمله ۸ سال دفاع مقدس گفت: این نهاد در مجموع سه هزار و ۳۶۰ شهید در کشور و ۶۴ شهید در استان چهارمحال و بختیاری، تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای و علمی بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال زراعی گذشته در مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در بخش‌های زراعت، باغبانی، شیلات و دام و طیور در این استان تولید شد که بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال درآمدزایی به همراه داشت.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی و برنامه‌های مدیریت مصرف آب در استان اضافه کرد: برداشت آب این استان در حوزه زاینده رود طی سال ۹۲ معادل یک و ۲ دهم میلیارد مترمکعب بود در حالی این میزان در سال گذشته به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسید.

غریب اظهار داشت: علیرغم کاهش میزان برداشت آب، تولید محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به دلیل مدیریت و بهره وری صحیح آب، نه تنها کاهش نداشت بلکه با افزایش مواجه شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز تنها ۴۴۰ مترمکعب آب در اختیار چهارمحال و بختیاری است گفت: تلاش می‌شود تا با بهره گیری از شیوه‌های نوین کاشت و آبیاری و مدیریت صحیح منابع آبی، آسیبی به تولیدات این بخش از لحاظ کمی و کیفی وارد نشود.

غریب با بیان اینکه در سنوات گذشته کشاورزان چهارمحال و بختیاری به ازای مصرف هر پنج مترمکعب آب، یک کیلوگرم محصول برداشت می‌کردند ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر یک مترمکعب آب در استان، یک کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

وی پیش بینی کرد: با استفاده از روش‌های نوین از جمله طرح آبیاری تیپ و زیر سطحی، به ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی، سه کیلو گرم محصول تولید شود.

غریب همچنین با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری در کشور اضافه کرد: این طرح‌ها در سه هزار هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود که علاوه بر کاهش مصرف آب، کاهش مصرف برق را نیز در پی دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال به دنبال ایجاد تفاهم نامه بین کشاورزان و شرکت توزیع نیروی برق استان درخصوص رعایت خاموشی پنج ساعته چاه‌های آب کشاورزی در زمان اوج مصرف از ساعت ۱۹ تا ۲۳ هر روز، مصرف برق در این بخش ۵۰ درصد کاهش یافت.

غریب با اشاره به قانون و برنامه رفع تداخلات اراضی ملی با کشاورزی گفت: در همین راستا تا کنون افزون بر سه هزار هکتار از اراضی استان رفع اختلاف گردید و اسناد رسمی مالکیت به زودی تقدیم کشاورزان خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح حدنگاری و کاداستر در سطح ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان و صدور اسناد تک برگی افزود: ۹۸۰ میلیارد ریال تسهیلات طی سال گذشته به بهره برداران پرداخت شد.

غریب یادآور شد: چهارمحال و بختیاری هم اکنون با بیش از ۶۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی، یکی از استان‌های برتر کشور در تولید محصولات باغی شامل بادام، انگور و گردو، و ماهیان سردآبی است.

به گفته وی؛ در هفته جهادکشاورزی امسال، ۴۰ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار ۵۷۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال و اشتغالزایی مستقیم ۲۹۳ نفر و غیر مستقیم ۴۲۳ نفر در چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسید.

۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهادسازندگی به فرمان امام خمینی (ره) به عنوان «روز جهادکشاورزی» و ۲۱ تا ۲۷ خرداد نیز به عنوان «هفته جهادکشاورزی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/خ

۳۰ هزار میلیارد ریال درآمدزایی در بخش کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.