مرکز اهدای پلاسما در تاکستان راه اندازی می‌شود

مدیر کل انتقال خون استان قزوین گفت:در صورت همکاری اداره کل راه و شهرسازی، مرکز اهدای پلاسما در مرکز خونگیری تاکستان راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ برادران مدیر کل انتقال خون استان در جمع خبرنگاران افزود: در صورت واگذاری طبقه بالایی مرکز اهدای خون تاکستان که در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد مرکز اهدای پلاسما تا پایان سال جاری در این طبقه مستقر خواهد شد.

برادران با اشاره به راه اندازی سامانه سیار اهدای خون هم گفت: ۶۰۰ میلیون تومان هزینه راه اندازی این سامانه است که تا کنون ۲۵۰ میلیون تومان آن محقق شده است.

مدیر کل انتقال خون استان پیش بینی کرد در صورت تامین اعتبار سامانه سیار خونگیری تا پایان امسال راه اندازی شود.

به گفته وی، این سامانه، ماهی یک بار در شهرستان‌های آوج، آبیک، الوند و بویین زهرا برای خونگیری مستقر می‌شود.

براداران، کمبود فضای فیزیکی مرکز انتقال خون را یکی از مشکلات این اداره بیان کرد و گفت: برای حل این مشکل باید ساختمان اداره کل انتقال بازسازی و یا به مکان دیگر منتقل شود.

وی گفت: برای بازسازی نیاز به ۴ میلیارد تومان هزینه است که مقرون به صرف نیست بنابراین در حال پیگری برای انتقال ساختمان اداری انتقال خون هستیم.

مدیر کل انتقال خون گفت: روزانه ۲۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که از این تعداد ۱۷۰ نفر موفق به اهدا خون می‌شوند.

براداران گفت: ۲۵ درصد از واحد‌های خونی به تهران ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه همدان هم معین استان قزوین است در صورت نیاز به این استان خون ارسال می‌شود.

مدیر کل انتقال خون گفت: استان قزوین در سال گذشته با ۹ درصد افزایش در اهدای خون، بعد از گیلان رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

براداران تعداد اهدا کنندگان مستمر خون را در سال گذشته ۵۸ درصد بیان کرد و گفت: این میزان قابل قبول نیست و باید با ترویج فرهنگ اهدای خون افزایش یابد.

وی اضافه کرد: برای افزایش اهدا کنندگان مستمر و ترویج فرهنگ خون با دانشگاه‌های پیام نور، علمی - کاربردی، فرهنگیان، ادره کل ورزش و جوانان، دفتر امور بانوان استانداری و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین تفاهم نامه همکاری امضا شده است.

برادران با اشاره به کاهش ۱۴ و نیم درصدی اهدای خون در دو ماه نخست امسال گفت: درگیری‌های اجتماعی و ذهنی یکی از دلایل کاهش اهدای خون است.

مدیر کل انتقال خون استان با انتقاد از پایین بودن میزان کمک خیران به انتقال خون گفت: از سال ۹۴ با مجوز خزانه حساب کمک‌های مردمی راه اندازی شد، اما تا به امروز کمک قابل توجهی از سوی خیران صورت نگرفته است.

برادران در ادامه به تفاوت بین حجامت و اهدای خون اشاره کرد و گفت: هدف افراد در حجامت درمان و در اهدای خون، کمک به همنوع است.

وی گفت: دیده شده که مراکزی تحت عنوان مرکز تحقیقات حجامت ایران در حال فعالیت هستند، این سوال مطرح است که چرا برای کار انجام کار تحقیقاتی پول دریافت می‌شود؟

مدیر کل انتقال خون با بیان اینکه به همه گروه‌های خونی نیاز داریم گفت: ذخایر خون ۴ تا ۷ روز قابل نگهداری هستند، اما به توجه کاهش اهدای خون نگرانی برای کاهش ذخایر خونی نیز وجود دارد.

 برادران گفت:لازم است تا هر فرد یک نفر از اعضای خانواده خود را برای اهدای خون جذب کند تا میزان اهدا کنندگان بالا رود.

وی با اشاره به اینکه ۶ و هفت دهم درصد از اهدا کنندکان خون، بانوان هستند، گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می‌دهند انتظار بر این است که ۲۰ درصد از اهدا کنندگان خون، از بانوان باشند.

انتهای پیام/

نشست خبری مدیرکل انتقال خون قزوین

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.