بلند‌ترین قله جهان که محل تخلیه زباله کوهنوردان شده است+تصاویر

کوه اورست این قله زیبا و پرشکوه به دلیل بی مبالاتی برخی انسان این روز‌ها به زباله دانی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آمار‌ها نشان می‌دهند در سال‌های اخیر حداقل ۶۰۰ کوهنورد مشهور به قله ۲۹۰۲۹ پایی (۸۸۴۸ متری) اورست (Mount Everest) صعود و آن را فتح کرده اند.


اما متاسفانه سطح وسیعی از دامنه و به ویژه محل‌های مشهور اقامت کوهنوردان (کمپ‌های کوهنوردی) سرشار از زباله‌های رها شده شامل چادر، تجهیزات کوهنوردی، باقیمانده غذا و کپسول‌های خالی گاز شده است.


کارشناسان ادعا می‌کنند کوه اورست بیشترین تخریب را از محل رها سازی زباله و نابودی محیط زیست درجهان متحمل شده است و اکنون مناظر بسیار ناراحت کننده‌ای از زباله درپیش روی توریست‌ها و ماجراجویان آتی است.

آب شدن یخچال‌های طبیعی موجود در دامنه‌های اورست به دلیل گرم شدن کره زمین هم عاملی خطرناک است که می‌تواند سبب فرو رفتن زباله‌ها به اعماق زمین و ناتوانی در بازیافت آن‌ها شود.


مقام‌های کمیته کنترل آلودگی ساگارماتا (SPCC) اعلام کرده اند گروه‌های بومی در سال ۲۰۱۷ درنپال بیش از ۲۵ تن زباله و ۱۵ تن ضایعات انسانی را از کوه پایین آورده اند تا به حفظ محیط زیست کوه کمک کنند.


کارشناسان اعلام کرده اند کوهنوردان توجه چندانی به حفظ محیط زیست ندارند و هرسال میزان بیشتری زباله در کوهستان رها می‌شود.

آلودگی محیط زیست اورست اثر منفی بر سلامت منابع آبی دره تاثیرمی‌گذارد و امکان دارد سبب ابتلای اهالی و حتی توریست‌ها به انواع بیماری‌ها شود.

کارشناسان بومی اعلام کرده اند نظارت کافی بر کمپ و گروه‌های کوهنوردی بزرگ برای حفظ بهداشت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست وجود ندارد.


اکنون در طرح‌های تشویقی دولت نپال به شِرپا (Sherpa)، راهنمایان بومی نپالی که تجهیزات کوهنوردان را به ارتفاعات حمل کنند، پول می‌دهند تا زباله‌ها را جمع آوری و به سطح زمین باز گردانند، هرچند که این کار آسانی نیست و بسیاری از افراد تمایلی به انجام آن ندارند.

تنها دریک ماه اخیر گروهی سی نفره به شکل داوطلبانه ۸ تن زباله را از ارتفاعات به سطح زمین منتقل کرده اند.


از جمله طرح‌هایی که در حال پیاده سازی واجرا در اورست است، دریافت زباله در کمپ و تبدیل آن به کود است تا مانع از گسترش زباله و آلودگی محیط زیست شود.


مقام‌های محلی نپال اعلام کرده اند باید قوانینی برای حفظ محیط زیست در دامنه‌های اورست اجرا شود تا از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری شود.

منبع:dailymail

انتهای پیام/

وقتی قله اورست محل تخلیه زباله کوهنوردان می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ايرانى
۲۲:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
باورم نميشه كوهنورد جسور و قابل احترام و داراى عزت نفس اينگونه با نعمت خداوندى برخورد كنه!!!! يعنى با قله اى كه براى تسخيرش اينگونه جانفشانى ميكنه اينطور رفتار كنه!! باور كردنى نيست.
آخرین اخبار