مکرون خواستار وحدت و همبستگی اروپایی‌ها شد

رئیس جمهور فرانسه در سخنانی خواستار حفظ حاکمیت، اتحاد و عزم بیشتر اروپایی‌ها برای حل چالش‌های موجود در این قاره شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ضمن قبول نواقص واحد پول مشترک اروپایی، خواستار حاکمیت، اتحاد و عزم بیشتر اروپایی‌ها برای حل چالش‌های موجود در این قاره شد.  

سران دو کشور آلمان و فرانسه پس از دیدار و گفتگو در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. مکرون در نشست خبری، به دلیل برگزاری شورای وزرای فرانسه و آلمان از مرکل تشکر کرد و گفت: برای برگزاری این اجلاس برنامه ریزی شده بود و ما آن را برگزار کردیم. به نظر من نباید چیزی را پنهان نگاه داریم، این نشست در حالی برگزار شد که ما شاهد واقعیات اروپا در هر کشور و در سراسر قاره هستیم؛ واقعیاتی در خصوص مسائل اقتصادی، تجاری، مالی و در خصوص مسائل سیاست خارجی و دفاعی و مسئله مهمی همچون مهاجرت.

امروز انتخاب واقعی جامعه مورد بحث است. شاید بتوان گفت: انتخاب واقعی یک تمدن مورد بحث است. در یک طرف عده‌ای قرار دارند که می‌گویند اروپا قادر نیست پاسخگوی چالش‌ها باشد و بهتر است متلاشی شود. در طرف دیگر نیز عده‌ای مثل ما قرار دارند که می‌گویند می‌توانیم اروپا را با حاکمیت بخشیدن به آن و متحد کردن (اروپایی‌ها)، به پیش ببریم. چالشی که در خصوص مسائل ژئوپلیتیک و مهاجرت و همچنین مسائل اقتصادی، پیش روی ماست این است که بدانیم آیا می‌خواهیم محافظت از شهروندان مان را در برابر تصمیماتی که در خارج گرفته می‌شوند و در برابر خطر‌های بزرگ ژئوپلیتیکی افزایش بدهیم و می‌خواهیم متحدتر و منسجم‌تر باشیم و از اروپا دفاع کنیم؟ ما طرفدار دفاع از اروپا هستیم. ما قبلا و در جریان این مذاکرات نشان دادیم که تصمیم ما در خصوص همه این مسایل کاملا روشن است. این تصمیم، پاسخی موثر و پاسخگوی اوضاع خطیر و تاریخی است که در آن قرار داریم. در مورد مسایل ژئوپلیتیکی، دفاعی و مهاجرت؛ مسئله این است که ما چطور می‌توانیم از اروپای در برابر تردید‌های ژئوپلیتیکی و بین المللی دفاع کنیم. مردم ما مدت‌ها تصور می‌کردند که مسائل بین المللی و مسایل مربوط به توسعه به آن‌ها ربطی ندارد. مردم تصور می‌کردند که این مسایل به نشست ها، سران کشور‌ها و دیپلمات‌ها مربوط است. اما آن‌ها از راه مسئله مهاجران دریافتند که این طور نیست. نه، همه این‌ها به ما ربط دارد.  

مکرون افزود: انتخاب و تصمیم ما در خصوص این مسئله روشن است. ما خواستار حاکمیت و اتحاد بیشتر هستیم. این مسئله روح همه متونی است که در زمینه سیاست خارجی (اروپا) تنظیم شده است. ما خواستار هماهنگی بیشتر هستیم و با توجه به مسایلی که به بحث گذاشته شد، ما خواستار رویکردی واحد در زمینه سیاست خارجی و امنیتی هستیم. این رویکرد می‌بایست بند به بند مشخص شود و در سطح اروپایی هماهنگ باشد. همین رویکرد در ماه‌های اخیر با همکاری‌های بیشتر و منسجم‌تر به پیشبرد سیاست‌های دفاعی ما منتهی شد. ما با بودجه‌ای اروپایی، به همراه بسیاری از همکاران اروپایی مان در رابطه با مسئله مداخله نظامی به یک ابتکار عمل دست یافتیم. این ابتکار عمل اروپایی زمینه ساز هماهنگی بهتر دکترین ما در مورد مداخله نظامی، نزدیک‌تر کردن فرهنگ راهبردی و تبادل برنامه‌ها و پرسنل نظامی‌مان شده است. این رویکردی جمعی و بسیار عملگرایانه‌تر خواهد بود. این رویه ما را در مسیر مستقیم تحقق تصمیمات جمعی مان در سیزدهم ماه ژوئیه سال دو هزار و هفده قرار داد و به آغاز دو برنامه مشترک مهم و بزرگ در زمینه نبرد زمینی - با تانک‌های آینده - و در زمینه نبرد هوایی - با هواپیماهای آینده - واداشت. 

ما با همین عزم که عمیقا به آن اعتقاد داریم، برای دادن پاسخی اروپایی به چالش مهاجرت تلاش می‌کنیم. این چالشی نیست که امروز یا هفته پیش به وجود آمده باشد. اما همه ما بیست و هشت کشور اروپایی که مسایل مشترکی داریم، آشکارا برای یک اقدام هماهنگ اروپایی مصمم هستیم. ما در ساعات و روز‌های آینده برای ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه با سه محور اصلی به همکاری تنگاتنگ ادامه می‌دهیم. اولین محور که در گفتگو با نخست وزیر ایتالیا مطرح شد و عصر شنبه با نخست وزیر اسپانیا مطرح کردم، کار بیشتر در کشور‌های مبدا مهاجران و کشور‌های مبدا انتقال مهاجران است. این مسئله تازه‌ای نیست. ما در سال‌های گذشته در این رابطه با کشور‌های مختلف کار‌های زیادی انجام داده ایم و در ماه‌های اخیر نیز در این زمینه در کشور‌های شمال آفریقا به ویژه لیبی اقدامات زیادی کرده ایم. تلاش برای ایجاد ثبات در لیبی نیز در همین راستا انجام گرفته و با ابتکار عمل‌هایی که در روز‌های آینده اجرا می‌کنیم، به ویژه در رابطه با اقدامات گارد ساحلی لیبی با هدف توسعه اقدامات اطلاعاتی و جلوگیری از انتقال مهاجران در این راه قدم برمی‌داریم. با تلاش کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی مهاجرت برای انهدام شبکه‌های قاچاق انسان و مکانیسم تامین مالی این شبکه ها، این روند را نیز تشدید خواهیم کرد. ما برای جلوگیری از موج مهاجران به روش موثر‌تر و انسانی تر، ابتکار عمل خود را تشدید کرده ایم. چرا که خطر‌ها و فجایع بشری زمانی آغاز می‌شود که مهاجران سواحل لیبی و سایر کشور‌ها را برای مهاجرت ترک می‌کنند و متاسفانه ما در دریای مدیترانه بار‌ها شاهد چنین خطراتی بوده‌ایم.  

محور دوم؛ ما خواستار محافظت بیشتر از مرز‌های اروپایی هستیم و در این رابطه، از پیشنهاد‌های کمیسیون اروپا و افزایش پرسنل فرونتکس تا ده هزار نفر و استقرار این نیرو‌ها در کشور‌های حاشیه اروپا و حرکت به سوی ایجاد پلیس مرزی اروپایی حمایت می‌کنیم. ما همچنین خواستار ایجاد یک سازمان اروپایی برای مسئله پناهندگی و ایجاد هماهنگی در اروپا در این زمینه هستیم.  

در پایان سومین محور ما، ایجاد یک سیستم موثر برای همبستگی و مسئولیت پذیری بیشتر (کشور‌ها) در ثبت نام مهاجران بلافاصله پس از ورود به اروپا، بررسی درخواست‌های پناهندگی و بازگرداندن کسانی است که امکان اعطای پناهندگی به آن‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/

اظهارات مکرون در کنفرانس خبری مشترک با مرکل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار