سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد؛

کشف ۲ تن مواد از اطراف مدارس به معنی مصرف دانش آموزان نیست/ پاراگلایدر وسیله جدید قاچاقچیان

نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیر برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور اصحاب رسانه در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این نشست خبری اظهار کرد: 26 ژوئن یا 5 تیر سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تعیین شده است و ما هم در ایران به عنوان یک کشور پیشرو در مبارزه با مواد مخدر دور هم جمع می شویم تا برای مبارزه راهکارهای جدیدی بیابیم.

کشف ۲ تن مواد از اطراف مدارس به معنی مصرف دانش آموزان نیست/ کاهش ۷۰ درصدی موادپیش ساز

افشار ادامه داد: امسال سعی کرده ایم حضور مردم را در مبارزه با مواد مخدر توسعه دهیم. برنامه ها از یکم تا ششم تیرماه بر اساس شیوه نامه طراحی شده در سراسر کشور برگزار می شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بیش از 380 برنامه برای هفته مبارزه با مواد مخدر به دست ما رسید که از مجموع آنها شیوه نامه ای برای سراسر کشور تدوین شد. در تهران یکی از سران قوا و وزیر کشور در همایش حضور خواهند داشت. همچنین امسال مراسم امحای مواد مخدر در 5 استان برگزار می شود که دو برنامه همزمان در تهران و یکی از استان ها خواهد بود.

کشف ۲ تن مواد از اطراف مدارس به معنی مصرف دانش آموزان نیست/ کاهش ۷۰ درصدی موادپیش ساز

وی ادامه داد: در حاشیه مراسم امسال از خانواده شهدا و ایثارگرانی که از تیرماه سال گذشته تا امسال برای مبارزه با مواد مخدر جان در طبق اخلاص گذاشتند، تقدیر خواهد شد.

افشار تصریح کرد: در این هفته خدمات درمان برای افرادی که نیاز به درمان دارند،  به صورت رایگان انجام می شود.

کشف ۲۱۲ تن  انواع مواد مخدر در سه ماهه نخست سال ۹۷

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: براساس آمار سه ماهه اول سال ۹۷ عملکرد ستاد در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر، مجموعه کشفیات مواد تا روز گذشته حدود ۲۱۲ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۱ تن یعنی حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

کشف ۲ تن مواد از اطراف مدارس به معنی مصرف دانش آموزان نیست/ کاهش ۷۰ درصدی موادپیش ساز

وی ادامه داد: میزان کشفیات پلیس ۱۹۷ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴.۵ رشد داشته است.

افشار گفت: براساس آمار ۱۰ استان در کشفیات پیشتاز بودند؛ از جمله استان های سیستان و بلوچستان، کرمان،هرمزگان، تهران،گلستان ،خراسان رضوی و یزد و ... هستند که سهم سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در مجموع ۵۳ درصد کشفیات بوده است.

وی افزود: کشف قرص های روان گردان حدود ۱۳ درصد رشد داشته و حدود ۷۰ درصد مواد پیش ساز کاهش داشته است، چرا که در خصوص این مواد سخت گیری بیشتری شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: براساس آمار سال ۹۷ ، توقف خودروهای حمل مواد حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر  سال ۹۶ حدود ۳هزار و ۱۲ نفر بوده که براساس گزارش وزارت بهداشت،  این آمار حدود ۵.۶درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است.

افزایش 100 درصدی قاچاق مواد مخدر از مرزهای دریایی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر از مسیرهای زمینی به دریایی باعث شده که قاچاقچیان از مسیرهای دریایی برای قاچاق استفاده کنند. در کشور ما نیز افزایش 100 درصدی قاچاق مواد مخدر از مرزهای دریایی استان بوشهر و همچنین برخی از مسیرهای استان خوزستان نشانگر استفاده قاچاقچیان مواد مخدر از مسیرهای دریایی به عنوان مسیر جایگزین است.

افشار در ادامه تصریح کرد: طی ماه گذشته در مرزهای آبی استان خوزستان محموله بزرگی از مواد مخدر کشف و ضبط شد که میزان آن بالای یک تُن بوده است.

وی تأکید کرد: بستن مرزها و راه‌های ورود مواد مخدر به آسانی امکان پذیر نیست و روزانه هزاران کامیون از مرزهای سراسر عبور می‌کند که ممکن است برخی از آنها قاچاق مواد مخدر را حتی به صورت رسمی نیز انجام دهند و نمی‌توان گفت که بستن مرزها کار ساده‌ای است.

وجود ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: در حال حاضر قاچاقچیان تلاش می‌کنند تا 30 درصد از مواد مخدر را از مرزهای جمهوری اسلامی ایران جابجا کنند و این میزان تا پیش از این بیش‌تر بود و با نظارت بیشتر در مرزها در حال حاضر به آمار فوق کاهش پیدا کرده است.

افشار اضافه کرد: قاچاق مواد مخدر پر سود است و به قول قاچاقچیان به ریسکش می‌ارزد که آنها به این عرصه ورود کرده و به قاچاق مواد مخدر از طرق مختلف مرزهای زمینی و دریایی اقدام کنند و همانطور که گفته شد در حال حاضر بیشتر از مرزهای دریایی سوء استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: درباره اینکه می‌گوییم انسداد مرزها به راحتی امکان پذیر نیست، باید به چند نکته توجه کرد که جمعیت قابل توجهی در کشور که آمار آنها به 2 میلیون و 808 هزار نفر می‌رسد مبادرت به مصرف مواد مخدر می‌کنند؛ بخشی از مواد وارد شده به کشور توسط این افراد مصرف می‌شود و اگر با یک آمار سطحی بگوییم که هر یک از مصرف کنندگان یک گرم از مواد مخدر قاچاق شده به کشور را مصرف می‌کنند، سهم مصرف کنندگان از مواد وارد شده به کشور سهم قابل توجهی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از مجموع ۳هزار و ۱۵۳حدود ۳۱۲نفر خانم و ۳هزار ۵۹ نفر مرگ و‌میر ناشی از مصرف مواد مخدر سهم آقایان بود که حدود ۱۰الی۱۱ درصد پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۱۱ سمن و مشارکت های مردمی برای صیانت و توانمند سازی معتادان بهبود یافته فعالیت هایی انجام داده اند.

افشار گفت:بیشترین تمرکز ستاد اشتغال مولد معتادین بهبود یافته است.

وی افزود: در سه ماهه اول سال۹۷ به ۷۹هزار تماس با خط ملی مشاوره اعتیاد پاسخ داده ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار ستاد در مجلس شورای اسلامی قرار دارد که باید بررسی شود و البته در طول یک سال گذشته کارگروهی ویژه ای نیز در این باره تشکیل شده است‌.

افشار گفت: مشاوره رایگان و تخفیف به ویژه مراکز درمانی سرپایی برای معتادین ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای درمان و پیشگیری از اعتیاد، تیم‌های تخصصی در مساجد، تکایا، مدارس و محل‌های اجتماع مردم برنامه‌ها و آموزش‌های تخصصی داریم و همچنین گمپین نه به مواد مخدر توسط جوانان هلال احمر ایجاد خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سه ماهه اول سال امسال به ۳۰۰ هزار دانش آموز، ۴۰۰ هزار نفر از والدین ، ۱۵۸ هزار مدیر، معلم ، یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر از خانواده‌ها، ۲۰۰هزار دانشجو، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از اساتید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد مربوط به آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۴۵۰ مسجد در محل های مختلف کشور و ۸هزار مبلغ در حوزه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد فعال هستند.

افشار اظهار کرد: ریشه کنی مواد مخدر فعلا امکان ندارد و باید به سمتی رویم که کمترین تاثیر را بر روی گروه‌های حساس داشته باشد. به همین دلیل برنامه‌ای تا شعاع ۵۰۰ متری مکان‌های عمومی از جمله مدارس و دانشگا‌ها از حضور توزیع کنندگان مواد پاکسازی شد که در این عملیات دو تن مواد مخدر کشف شد.

افشار گفت: نیروی انتظامی موضوع کشف مواد در اطراف مدارس را در دستور کار قرار داده است اما این به هیچ عنوان به معنای افزایش توزیع مواد مخدر در اطراف مدارس نیست. حدود دو تن کشفیات در اطراف مدارس نبوده بلکه کشفیات مواد مخدر در مناطق حاشیه نشین و پرخطر بوده که در حد چند گرم توزیع می شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: هزینه درمان بالا نیست بلکه توانایی مالی خانواده‌ها پایین است. در حال حاضر حدود ۸۹ درصد از خدمات درمان توسط بخش غیر دولتی و خصوصی ارائه می‌شود که برای رفع این مورد موضوع بیمه معتادان را مطرح کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه برای دریافت خدمات بیمه باید افراد حداقل دارای کارت هویت باشند این درصورتی است که بسیاری از معتادان متجاهر و افراد نیازمند کارت شناسایی ندارند تا بتوانند از این خدمات بیمه‌ای استفاده کنند. بر همین اساس از امسال طرح اعتبار حمایتی برای کمک‌ به معتادان بی بضائت و کم بضائت ارائه می‌شود.

تریاک،گل و شیشه بیشترین مصرف را در بین معتادان دارد

افشار تصریح کرد: سال ۹۲ در کشور حدود ۱۲۰۰ تشکل های مردم نهاد در رابطه با مبارزه با مواد مخدر فعال بوده که ما شاهد رشد ۱۰۰ درصدی این تشکل ها به تعداد ۲هزار و ۴۱۱ رسیده است اما این نیز کافی نیست.

وی افزود: برای دستیابی به برنامه ششم توسعه ۴۰ تا ۵۰ درصد باید گروه های فعال واقعی در حوزه اعتیاد داشته باشیم که این تعداد در زمینه درمان به حد نیاز وجود دارد و باید سمن های جدید در حوزه پیشگیری و صیانت از معتادان ترک کرده در کشور ایجاد شود.

افشار با اشاره به اینکه در حال حاضر 65 درصد معتادان و مصرف کنندگان موادمخدر در کشور به تریاک و مشتقات آن اعتیاد دارند، اظهار کرد: دومین ماده مصرفی معتادان کشور در سال 90 شیشه با آمار 26 درصدی بود و در حال حاضر خوشبختانه مصرف شیشه به شدت کم شده است، اما جای خود را به مخدر گل داده است و هم اکنون میزان مصرف مخدر گل بین 10 یا 11 درصد است.

وی تصریح کرد: سومین ماده مخدر مصرفی کنونی معتادان کشور شیشه است و در حال حاضر 8 و نیم درصد از معتادان کشور به مصرف شیشه مبادرت می کنند و پس از شیشه مواد توهم زا، ال اس دی، مواد روانگردان (مثل داروهای ضد افسردگی، داروهای درمان اعتلالات روانی) سایر ماده های مصرفی معتادان کشور را شامل می شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: به طور کلی قیمت موادمخدر در حال حاضر با افزایش قابل توجه به ویژه در مخدر شیشه روبرو است و در خصوص مخدر تریاک هم باید بگویم که علی رغم افزایش قابل توجه تولید مخدر تریاک در افغانستان، این ماده مخدر همچنان با افزایش قیمت مواجه است.

افشار اضافه کرد: ریشه کن کردن قاچاق موادمخدر و مصرف آن تقریبا در همه جای دنیا کنار گذاشته شده است و نه می توانیم و نه می شود که قاچاق موادمخدر را ریشه کن کنیم چرا که عده ای به مصرف موادمخدر وابسته هستند و رفتارهای موادجویانه دارند و عده ای هم سودهای کلانی را از قاچاق و خرید و فروش موادمخدر کسب می کنند و بنابراین نمی توان به طور کامل آن را ریشه کن کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قاچاقچیان مواد مخدر از راه های مختلفی برای قاچاق استفاده می کنند و از جمله می توان به قاچاق با استفاده از منجنیق، پاراگلایدر و دیگر شیوه های قاچاق اشاره کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: در گذشته ای نه چندان دور قاچاقچیان موادمخدر در قالب کاروان های مسلحانه استفاده می کردند و در حال حاضر اغلب قاچاقچیان از راه های فرعی کمتر در معرض دید انظار است برای قاچاق مواد مخدر از این راه ها استفاده می کنند.

افشار اظهار کرد: حدود 75 درصد کشفیات موادمخدر با استفاده از راه های عملیاتی کشف شده است و برای مبارزه با قاچاق و ورود موادمخدر به کشور باید دو کار اساسی انجام بدهیم و یکی از آن ها اقدامات اساسی با تمرکز بر ضربه زنی به سرشاخه های قاچاق مواد مخدر با استفاده از کارهای اطلاعاتی است و باید دانه درشت ها را هدف بگیریم و دراقدام دیگر باید مجازات جایگزین مناسب با اعدام را لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: در قانون فعلی آمده است که اموال به دست آمده از همان جرمی که فرد قاچاقچی از این راه کسب شده است باید مصادره شود و این در حالی است که باید بگویم که اگر جرمی محقق شده بود که کشف نمی شد؛ جرمی که کشف می شود به این معنی است که هنوز محقق نشده است و از این طریق اموال و درآمدی کسب نشده است که بتوان عواید آن را برآورد کرد و بنابراین ساز و کار و مکانیزم دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم همه تراکنش های حساب قاچاقچیان و وابستگان آن ها را رصد کنیم تا بتوانیم همه امال و دارایی قاچاقچی را مصادره کنیم و این موضوع در قانون جدید پیش بینی شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: اگر ریسک و احساس مورد تهدید و خطر بودن برای قاچاقچی وجود داشته باشد، به طور خود به خودی در کشور ما ترانزیت مواد مخدر کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. به سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب نیز باید به صورت کلان و کلی پرداخته شود. همچنین مصرف باید با مدیریت صحیح روابط قاچاقچیان و معتادان با یکدیگر را قطع کرد.

افشار تاکید کرد: در مدیریت روابط قاچاقچی و مصرف کننده با قطع رابطه آن ها باید در نظر گرفت که اگر کسی می تواند مصرف خود را در کوتاه مدت یا میان مدت قطع کند برای این امر اقدام کند و اگر نمی تواند و به درمان بلند مدت و برای ترک اعتیاد نیاز دارد، باید زمینه را برای مواردی چون توزیع شربت تریاک و متادون را فراهم کرد تا نیازی به حضور قاچاقچی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
آموزش و پرورش باید برای تک تک دانش آموزان برنامه داشته باشه... سالانه چند دانش آموز ترک تحصیل میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
عامل ارصلی اعتیاد, به نظر من, اول :وجود, مواد است و دوم فقر فرهنگی و نه فقر مالی است چون وقتی یک کسی پول خرید مواد راندشته باشد, نمی تواند بخرد و بکشد. پس باید درهمه جا آموزش روش پیشگیری از اعتیاد داد تا مردم معتاد نشوند ومعتادان را هم با استفاده از نجات یافتگان از اعتیاد, نسبت به خطر اعتیاد کاملأ آگاه ساخت تا اطلاعات مفیدی راجع به عواقب وخیم اعتیاد به دست بیاورند و انگیزه ترک اعتیاد پیدا کنند. والسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
بايد راه علاج پيدا كنيدهرچه سريع تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
پس ميشه نتيجه گرفت وعامل اصلي ان بيكاري وفقر است
آخرین اخبار