رئیس سازمان نظام پزشکی:

تبلیغات پزشکی در فضای مجازی ممنوع است/ پذیرش در رشته پزشکی با کنکور صحیح نیست

فاضل با انتقاد از روند آموزش پزشکی گفت: پذیرش در رشته پزشکی با آزمون کنکور ارزیابی دقیقی نیست.

بدهی سنگین بیمه‌ها به مراکز درمانی/ پذیرش در رشته پزشکی با کنکور صحیح نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی برای تنظیم روابط پزشکی و حفظ حقوق پزشکان و بیماران راه اندازی شده است و  افتخار می کنم عضوی از جامعه پزشکی ایران هستم.

وی ادامه داد: امروزه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مرحله خودکفایی هستیم و امکان درمان همه بیماری‌ها در داخل کشور ایجاد شده است و هیچ فردی اجباری برای درمان عارضه خود برای اعزام به خارج  ندارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اعزام بیماران به خارج از کشور هزینه‌ها و مشکلات متعددی دارد، افزود: امروزه یکی از مسائل مهم  آموزش پزشکی در تمام سطوح پذیرش دانشجو است که  در رشته پزشکی طی سالیان سال به شکل برگزاری کنکور انجام می شود؛ معتقدم که صرف گرفتن یک نمره در کنکور نمی‌توان استعدادها را شناسایی کرد و باید این شیوه هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

فاضل با اشاره به اینکه باید تربیت افراد تحصیل کرده بر اساس نیاز و اولویت انجام شود، گفت:  باید قدرت توزیع را افزایش دهیم تا از ایده و انباشت آن در برخی از شهرها جلوگیری شود همچنین توزیع مناسب سبب تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه باید در طرح‌های پزشکی باید  تجدید نظر انجام شود افزود: دلیل اصلاح طرح‌های پزشکی این است که هر فارغ‌التحصیل رشته پزشکی نباید یک بار بیشتر طرح خود را بگذراند.

شرایط برای فعالیت رزیدنت تسهیل شود

وی با اشاره به اینکه باید شرایط را برای کار رزیدنت‌ها آسان‌تر کنیم، ادامه داد: در برخی از کشورهای مطرح دنیا پرزیدنت‌ها نمی‌توانند ساعت‌های طولانی مشغول کار باشند زیرا این کار سبب کاهش کارایی آنها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز در کشور بیمه‌ها کارآمد نیستند افزود: میزان شکایت‌ها به سازمان نظام پزشکی ناچیز است ولی در این سازمان سعی می‌کنیم حقوق مردم به طور کامل حفظ شود.

وی اضافه کرد: بیمه‌ها در پرداخت مطالبات دچار مشکل بوده به طوری که به مراکز درمانی چندین ماه بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه  آموزش پزشکی باید تجدیدنظر  انجام شود افزود: اقدامات بیمه‌ها به گونه ای است که پزشکان و بیماران از عملکردشان راضی نیستند و این مسئله باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

حوزه پزشکی در مرز دانش موفق ظاهر شده است

وی ادامه داد: امروزه کشورمان در حوزه پزشکی در مرز دانش حرکت می‌کنند و بزرگانی مانند امام راحل رهبری و روسای جمهوری در داخل کشور درمان شده اند.

وی با اشاره به اینکه بیمه باید رفاه را با خود به همراه بیاورد و سبب آسایش بیماران شود عنوان کرد: مرتبا داروهای گرانقیمت را به دلیل نیاز مردم به لیست بیمه اضافه می‌کنیم اما در سرانه آنها هیچ تغییری ایجاد نشده و همین امر باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود؛ مراکز درمانی باید درآمدشان را طوری تنظیم کنند که بتوانند وسایل گرانقیمت تجهیزات پزشکی بخرند.

فاضل با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته گشاده‌دستی زیادی شده است و همین مسئله باعث بروز مشکلات زیادی شده است ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی نباید رقیب مراکز درمانی خصوصی باشند و باید هر 2 تقویت و تجهیز شده تا بتوانند خدمات بهداشتی درمانی خوبی را به مردم ارائه دهند.

صدور حکم اولیه پرونده مرحوم «کیارستمی»

وی در خصوص پرونده مرحوم کیارستمی ادامه داد: به دنبال شکایت خانواده کیارستمی گروه کارشناسی در پزشکی قانونی و نظام پزشکی تشکیل شده است که در دادسرا جرم و کیفرخواست برای پزشک مربوطه مطرح و دادگاه کیفر بدوی رای صادر شده است.

وی اضافه کرد: نسبت به رای دادگاه کیفر بدوی اعتراض و در دادگاه تجدیدنظر رای مدنظر صادر شده است اما خانواده شاکی نسبت به این رای اعتراض و هم اکنون در دادگاه شورای عالی انتظامی این پرونده در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: مسئولانی که برای درمان به خارج از کشور می‌روند با هزینه شخصی خودشان این کار را انجام داده‌اند.

فاضل اضافه کرد: امام راحل در زمان بیماری‌شان هیچ وقت اجازه ندادند که یک پزشک خارجی ایشان را معاینه کند.

مشکل تامین منابع مالی در اجرای طرح تحول سلامت

وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت گفت: اساسا طرح تحول یک کار بزرگی در کشور است ولی متاسفانه بدون آنکه بسته‌ها و زمینه‌هایش آماده شود این طرح اجرا شده است به طوری که بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع امروزه با مشکلاتی روبرو شده است.

وی اضافه کرد: در طرح تحول کمبودهای مالی ایجاد شد و هزینه‌های زیادی به دلیل گرانی و مسائل دیگر سبب شده تا تعدیلی در سرعت انجام طرح ایجاد شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره در اجرای طرح تحول با مشکلات منابع مالی روبرو هستیم افزود: متاسفانه امروزه تعرفه‌ها و عدالت مطابقتی ندارد و تعرفه‌ها به دلیل کمبود منابع بیمه‌ها در سطح پایینی نگه داشته شده است.

وی در خصوص کتاب ارزش‌گذاری تعرفه پزشکان گفت: متاسفانه در تجدیدنظرهای قبلی برخی از تخصص‌ها دستکاری شده و شکایت‌هایی در همین زمینه انجام شده است.

فاضل اظهار کرد:  کتاب ارزش‌گذاری تعرفه خدمات پزشکی به صورت درست یک بار دیگر تجربه ‌و آن را به سازمان برنامه و بودجه تقدیم کرده‌ایم و در این ویرایش بسیاری از تغییرات مصنوعی حذف شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: هر گونه تغییری در کتاب ارزشگذاری تعرفه خدمات پزشکی تمام این کتاب را بی‌ارزش می‌کند و حذف تغییرات مصنوعی در راستای ایجاد عدالت انجام شده است.

وی  افزود: سازمان نظام پزشکی متولی تعرفه بود، ولی شورای عالی بیمه که اکثر اعضایش مصرف کننده خدمات پزشکی هستند تعرفه‌ها را تغییر می‌دهند و این مسئله مشکل ساز است.

فاضل با بیان اینکه تعرفه‌ها ارتباط مستقیم با اعتبارات و درآمد بیمار دارد، افزود: نیمی از اعضای شورای عالی باید ارائه خدمات و بخشی دیگر باید مصرف کننده خدمات باشند.

فاضل در مورد تحریم‌ها گفت :‌برخلاف آنچه ادعا می‌شود تحریم‌ها شامل مسائل پزشکی و دارو هم می شود و سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی عنوان کرد: باید در مصرف تجهیزات پزشکی گران قیمت صرفه جویی انجام داد تا برخی از آنها با استرلیزه کردن در عمل‌های جراحی استفاده مجدد شود لیست بزرگی در این زمینه از جامعه جراحان تهیه کردیم ولی با توجه به اینکه قبلا بخشنامه‌ این موضوع را ممنوع کرده بود اکنون خواستار لغو آن شدیم.

تبلیغات پزشکی در فضای مجازی ممنوع!

فاضل ادامه داد: تبلیغات پزشکی در فضای مجازی ممنوع است، زیرا تبلیغات سبب جذب مشتری و افزایش سود می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: دادگاه نظام پزشکی قابلیت برخورد با تبلیغات پزشکی را دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، سازمان نظام پزشکی بدون هیچ اغماضی برخورد می‌کند و مجازات برخورد با تبلیغات پزشکی از تذکر تا محرومیت از فعالیت بر اساس قانون است.

اضافه شدن 300 قلم دارو به تعهدات بیمه ها

فاضل در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر موضوع تعرفه‌های پزشکی گفت: اصلاح تعرفه‌ها باید انجام شود، زیرا تنها ۱۰ درصد از تعرفه‌ها مرتبط با هزینه‌های انباشته است.

وی ادامه داد: هر سال ۱۱ میلیون بیمه شونده تحت پوشش قرار دارند که مبلغی در حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه این کار می‌شود ۱۲۰۰ خدمت در طرح تحول تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امروز ۳۰۰ قلم دارو به تعهدات بیمه‌ها اضافه شده است که ۹۰ درصد هزینه‌های انباشته شده ما را پوشش می‌دهد و تنها ۱۰ درصد مربوط به تعرفه‌ها است.

رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص سهم خواهی برخی از پزشکان گفت: سهم‌خواهی جرم است و پزشکان نمی‌توانند با تولید کننده تجهیزات پزشکی سهیم شوند.

وی اظهار کرد: امروزه سازندگان تجهیزات پزشکی و به خصوص در حوزه ارتوپدی هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌شود که این مسئله در برخی از موارد باعث روابط نامشروع بین پزشک و شرکت سازنده می‌شود و با همه متخلفان به طور جدی برخورد می‌کنیم.

پزشکان تنها بین 40 تا 42 درصد تعرفه‌ها را دریافت می‌کنند

در ادامه مراسم جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: بیمه سلامت مسئله تعیین سقف را رد کرده است و تعیین سقف نباید انجام شود و بر اساس قانون بیمه‌ها در زمان گرفتن خدمت نباید هیچ گونه دغدغه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: اکثر پزشکان بیماران را در بخش‌های مختلف می‌پذیرند و امروزه به دلیل مسائل مختلف بیمارستان‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع متفاوت با تعدیل هزینه است افزود: باید یک تعادل منابع در مراکز درمانی انجام شود تا مشکلات مختلف مالی برطرف شود پزشکان تنها بین 40 تا 42 درصد تعرفه‌ها را دریافت می‌کنند و بقیه این منابع صرف پرداخت کارانه پرسنل و نوسازی بیمارستان‌ها می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: 85 درصد از خدمات در بخش دولتی ارائه می‌شود و در حال حاضر بیمارستان‌ها منابع کافی برای به روز رسانی تکنولوژی خود در اختیار ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار