خسارت یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از خسارت یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به بخش کشاورزی خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی، تگرگ و سیل به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

وی افزود: هر چند بخش کشاورزی همه شهرستان‌های استان از حوادث غیرمترقبه آسیب دیده است، اما بیشترین میزان خسارات به شهرستان‌های مراغه، ملکان و اهر وارد شده است، زیرا آن‌ها مرکز اصلی تولید سیب و گردو هستند.

وی اضافه کرد: به تازگی نیز بارش تگرگ در شهرستان‌های چاراویماق و خداآفرین خسارات وارد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: ۸۵ درصد خسارات در بخش باغی، ۱۲ درصد محصولات زراعی، ۲.۵ درصد محصولات دامی و بقیه نیز در بخش تاسیسات وارد شده است.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها درخواست داریم جهاد کشاورزی را در زمینه نهادینه کردن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی کمک کنند، زیرا هر چند صندوق بیمه کشاورزی کاستی‌هایی دارد، اما در نهایت دریافت هر چند دیرهنگام خسارت از صندوق بهتر از خالی ماندن دست کشاورزان به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه است.

وی خاطرنشان کرد: تنها محلی که می‌تواند به کاهش ریسک فعالیت‌های کشاورزی کمک کند، صندوق بیمه کشاورزی است و در حال حاضر گزینه دومی وجود ندارد.

فتحی اظهارداشت: بیمه نبودن محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه موجب می‌شود کشاورزان در هنگام وقوع حوادث دست شان به جایی بند نباشد، بلکه بر آینده فعالیت‌های آن‌ها نیز تاثیر منفی دارد.

وی تاکید کرد: باید کشاورزان را متقاعد کنیم که محصولات خود را به موقع بیمه کنند، تا خسارات ناشی از وقوع حوادث مختلف برای آنان به حداقل برسد.

نریمانی مدیر صندوق بیمه کشاورزی در آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه طرح بیمه پایه کشاورزی به منظور ترغیب بهره برداران از سال گذشته توسط صندوق اجرایی شده است، گفت: در این طرح به ازای حق بیمه کمتر، عوامل خطرزا با تواتر کمتر که خسارت‌های سنگین و فاجعه آمیز در پی دارد، بیمه می‌شود.

وی با اعلام اینکه در سال زراعی جاری ۴۵ هزار هکتار از باغات و ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان تحت پوشش صندوق قرار دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان به بهره برداران استان غرامت پرداخت شد.

وی با بیان اینکه تنها ۳۵ درصد از غرامت خسارت بخش باغی استان هنوز پرداخت نشده است، اظهار کرد: در صورت تامین بودجه غرامت باقی مانده هم پرداخت شود.

نریمانی با اشاره به تفاوت خسارت اعلامی توسط مسوولان جهاد کشاورزی با ارزیابی کارشناسان بیمه، گفت: مسوولان جهاد تمام خسارت محصول را محاسبه می‌کنند، اما کارشناسان صندوق خسارت ناشی از عوامل قهری بر محصول را لحاظ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بطور میانگین ۳۵ درصد سطح کشت اراضی و باغات استان بیمه می‌شود، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی در حدود ۱۰۰ هزار هکتار باغ و یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد. 

انتهای پیام/ش

پرداخت ۱۳۵ میلیارد تومان غرامت  به بهره برداران استان آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار