در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ترس از لو رفتن، مردم را از دخالت در معضلات اجتماعی باز می‌دارد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشورگفت: اغلب مردم از ترس اینکه لو نروند، معضلاتی مانند کودک آزاری را به اورژانس اجتماعی گزارش نمی‌دهند.

مردم از منابع اجتماعی شناخت کافی ندارندسید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: یکی از مواردی که در قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان (مصوب سال 1381 در مجلس شورای اسلامی) مطرح شده، این است، سیستم قضائی می‌تواند با افرادی که از وقوع کودک آزاری در اطراف خود مطلع هستند و گزارش آن را به مراجع ذی‌ربط اطلاع نمی‌دهند، برخورد کند.

وی در ادامه تصریح کرد: هنوز بسیاری از مردم قوانین حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را به خوبی نمی‌شناسند، به همین دلیل در مواردی که شاهد وقوع انواع کودک آزاری هستند، آنگونه که باید اقدام نمی‌کنند.

رئیس انجمن مددکاری کشور با اشاره به اینکه مردم در حوزه مسائل اجتماعی و منابع آن و همچنین وظایف سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف شناخت کافی ندارند، یادآور شد: فقدان شناخت کافی مردم در مواجهه با مسائل اجتماعی و ضعف‌های موجود در این حوزه بر افزایش و شدت کودک آزاری‌ها در جامعه امروزی ما دامن می‌زند.

موسوی چلک در ادامه به تشریح دلایل فقدان شناخت مردم از سازمان‌هایی که در حوزه اجتماعی مسئولیت رسیدگی به آسیب‌هایی چون کودک آزاری‌ها را دارند پرداخت و اضافه کرد: فقدان تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف و غلط از منابع اجتماعی مثل اورژانس اجتماعی و عدم آشنایی با وظایف این مجموعه ها منجر شده تا مردم در زمان وقوع انواع آسیب‌های اجتماعی از دخیل شدن خودداری کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه موضوع مسئولیت اجتماعی و فردی در جامعه کنونی ما نسبت به گذشته روند بهتری را پشت سر می‌گذارد، اما هنوز هم گاهی ضعف مسئولیت اجتماعی، به وقوع معضلات و آسیب‌هایی چون معلول آزاری، کودک آزاری و غیره می‌شود.

مردم کودک آزاری‌ها و معلول آزاری‌ها را با اطمینان خاطر گزارش بدهند

رئیس انجمن مددکاری کشور ضمن اشاره به تصویب آیین نامه اورژانس اجتماعی در سال 92 در هیئت دولت خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که اورژانس اجتماعی می‌تواند در آن مداخله کند، موضوع «معلول آزاری» است و این مسئله به طور واضح در آیین نامه مطرح شده است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در مواقع مشاهده انواع کودک آزاری و معلول آزاری با بیان این مثل معروف ( سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند ) خود را از ورود به مسئله و گزارش دهی به دستگاه‌های ذیرب‌ط تبرئه می‌کنند، گفت: مردم در چنین مواقعی به خود اجازه ورود نمی‌دهند و از ترس اینکه مبادا برایشان دردساز شود، از کنار آن عبور می‌کنند، این در حالی است که عوامل مجموعه‌ای چون اورژانس اجتماعی خود پس از دریافت گزارش کودک آزاری و مواردی از این دست، نامی از فرد گزارش دهنده نخواهند برد.

موسوی چلک در ادامه گفت: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که پس از در جریان گذاشتن عوامل اورژانس اجتماعی در خصوص کودک آزاری، معلول آزاری و در مجموع گزارش دهی در خصوص افراد در معرض آسیب به دلایل مختلف، دردسری برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و اصل اقدامات اورژانس اجتماعی بر این است که منبع اطلاع رسانی به هیچ عنوان آشکار نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۸ تير ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
آخرین اخبار