باورهای رایج اشتباه درباره شارژ و باتری گوشی

توصیه های رایج در مورد باتری گوشی وجود دارند، که در ذهن بسیاری از ما جا خوش کرده و باعث شده یکسره با عذاب وجدان باتری گوشی خود را شارژ کنیم.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  معمولا اولین توصیه فروشنده ها موقع خرید گوشی این است که بگذاریم باتری اش کاملا خالی شده و بعد شب آن را به شارژ بزنیم تا باتری آن کاملا پر شود. این دست نصیحت ها و افسانه های دیگری که در مورد باتری گوشی وجود دارند، در ذهن بسیاری از ما جا خوش کرده و باعث شده یکسره با عذاب وجدان باتری گوشی خود را شارژ کنیم، در حالی که شرکت های تولید کننده تمام این موارد را بیش از 10 سال پیش حل کرده و بسیاری از آنها اصلا واقعیت ندارند.

هفت فرمان غلط!

فرمان اول

شارژ کردن گوشی در شب مضر است

یکی از قدیمی ترین افسانه ها در مورد باتری گوشی، مشکل شارژ کردن آن در شب است. در زمان قدیم یعنی حدود بیش از 10 سال پیش، باتری های لیتیوم بعد از مدت زمان زیادی که به برق بودند، داغ کرده و کمی صدمه می دیدند که در مجموع باعث می شد میزان ظرفیت آنها کم شود اما گوشی های حال حاضر به طرز غریبی هوشمند شده اند. بی دلیل نیست که به آنها می گویند اسمارت فون. این یعنی گوشی متوجه می شود که چه زمانی شارژ آن کامل شده و بعد فرآیند شارژ کردن را متوقف می کند و دیگر خبری از داغ شدن و ... نیست.

فرمان دوم

باتری خالی شود، بعد آن را شارژ کنیم

یکی دیگر از افسانه های دوران باستان مسئله خالی کردن باتری و بعد شارژ آن به صورت کامل است؛ داستانی که توسط فروشنده ها هنگام خرید گوشی گفته می شد و بعد از شب اول معمولا دیگر اجرا نمی شد و عذاب وجدانش با ما باقی می ماند. این داستان متعلق به زمانی بود که گوشی ها از باتری نیکل استفاده می کردند و به نوعی یادشان می رفت که ظرفیت شان چقدر است. به همین خاطر بعضی مواقع هر چند 100 درصد را نشان می دادند ولی ظرفیت باتری هنوز خالی بود.

در آن زمان توصیه می شد که چند وقت یکبار باتری گوشی را کاملا خالی کرده و دوباره شارژ کنید تا یادش بیاید که چقدر ظرفیت داشته و به اصطلاح کالیبره شود. همانطور که گفتیم گوشی های حال حاضر نه تنها از أن باتری استفاده نمی کنند بلکه با هوشمندی خاصی به توانایی و ظرفیت خود آگاه بوده و چرخه شارژ را مدیریت می کنند.

فرمان سوم

برنامه های باز، وای فای، بلوتوث و GPS باتری زیادی مصرف می کنند

باتری به قدری برای ما مهم شده است که خاموش کردن چیزهایی مثل بلوتوث و وای فای و بستن برنامه های باز تبدیل به یکی از عادت های ناخودآگاه ما شده است. شاید تا پنج سال پیش این موارد باتری نسبتا قابل توجهی مصرف می کردند ولی اکنون فناوری آنها به گونه ای شده است که خاموش کردن این موارد و بستن برنامه های باز تقریبا هیچ تاثیری روی باتری ندارد. مشکل اینجاست که فکر می کنیم با لپ تاپ طرف هستیم که برنامه های باز آن باتری را مصرف می کنند. در حالی که در گوشی همراه وقتی از برنامه ای بیرون بیایید آن برنامه متوقف شده و به اصطلاح فریز می شود. در گوشی های هوشمند امروزی اگر همه این موارد با هم خاموش شوند، تنها حدود ۲۰ دقیقه برای شما زمان می خرند.

فرمان چهارم

هنگام شارژ شدن از گوشی استفاده نکنید

غیر از مردی که در استرالیا در سال 2014 به خاطر استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن جانش را از دست داد، هیچ سند دیگری مبنی بر اشتباه بودن این کار وجود ندارد. البته آن مرد هم در حمام گوشی را به شارژ زده و داستان به گونه ای دیگر رقم خورده بود. استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن فقط باعث می شود گوشی دیرتر شارژ شود. البته در بعضی گوشی های شارژ سریع، هنگامی که شما در حال استفاده از گوشی هستید، فرآیند شارژ سریع متوقف می شود تا گوشی بیش از حد داغ نکند. این مورد هم با سیستم های خنک کننده جدید گوشی ها برطرف شده است.

فرمان پنجم

گوشی را با لپتاپ و فندکی ماشین شارژ

چه در لپ تاپ و چه در ماشین جریاق برق قرار است جان باتری شما را نجات دهد. گوشی ها هم به قدری هوشمند هستند که این جریان را به راحتی کنترل کنند. فقط مشکل این جاست که معمولا فندکی و لپ تاپ آمپر پایین تری داشته و باعث می شوند گوشی شما دیرتر شارژ شود. خلاصه اصلا نگران شارژ گوشی با گجت های مختلف نباشید. غیر از مسئله زمان، هیچ چیز دیگری برای نگرانی وجود ندارد.

فرمان ششم

تمام شارژرها به یک شکل عمل می کنند

در بازار حال حاضر باتری های تقلبی زیادی به چشم می خورند. در این میان بعضی معتقدند که کار شارژر انتقال برق به گوشی است و به همین خاطر فرقی بین مدل های مختلف نیست اما اینجا دو تفاوت بزرگ وجود دارد. یکی این که شارژرهای ارزان قیمت دوام بالایی نداشته و ممکن است زودتر از آنچه که فکرش را می کنید شما را ترک کنند. بعضی موارد حتی ققنوس وار آتش گرفته اند و غزل خداحافظی را خوانده اند.

همچنین این مدل ها معمولا با آمپر پایین کار کرده و گوشی شما را دیرتر شارژ می کنند. اگر می خواهید از شارژر دیگری استفاده کنید حتما به این نکته توجه کنید که آمپر آن با آمپر گوشی خودتان یکی باشد. معمولا در گوشی هایی با باتری 2500 میلی آمپر به بالا میزان آمپر 2 است. غیر از شارژر برندهای تولید کننده گوشی می توانید به برندهای Belkin، Powergen، RAV Power و Anker نیز اعتماد کنید.

بهترین روش شارژ کردن

اصولا افراد هر سه سال یک بار گوشی خود را عوض می کنند. اگر شما هم از این دسته هستید به هر روشی که دوست دارید گوشی تان را شارژ کنید، چرا که عمر باتری در بدترین حالت حدود پنج سال است و شما قبل از رسیدن آن زمان، گوشی خود را عوض کرده اید. ونلی اگر می خواهید از گوشی برای مدت طولانی استفاده کنید، چند نکته را در نظر بگیرید. طبق نظر متخصصان بهترین روش شارژ کردن این است که باتری 80 درصد شارژ شده و وقتی به 10 یا 20 درصد شارژ رسید مجددا شارژ شود. این روش تا 200 درصد عمر باتری را افزایش می دهد. همچنین بد نیست هر دو هفته یک بار گوشی خود را خاموش و روشن کنید تا کمی به کالیبره شدن باتری و بهینه سازی برنامه ها کمک کنید.

منبع:همشهری جوان

انتهای پیام/

۷ باور غلط در مورد شارژ و باتری گوشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضاکریمی
۱۷:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
باسلام.ازمطالب ذکرشده که راهنمایی های خوب ومفیدی درخصوص چگونگی کاربامبایل می باشدسپاسگذارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۲ تير ۱۳۹۷
ممنون از اطلاعات کاربردی تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۲ تير ۱۳۹۷
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۷ ۰۲ تير ۱۳۹۷
دوران باستان؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۱ تير ۱۳۹۷
ولی همیشه میگن اینکارو کنیم تا عمر باتری زیاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۷
تشکر از راهنمایی تون
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۲۱ ۰۱ تير ۱۳۹۷
واقعا عالی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۲۱ ۰۱ تير ۱۳۹۷
واقعا عالی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ تير ۱۳۹۷
از توضیحات شما درباره شارژ کردن گوشیه موبایل متشکرم