دبیر کل ناتو: اتحاد دفاعی ممکن است برای همیشه باقی نماند

اختلافات آمریکا با اروپا و کانادا، دبیرکل ناتو را در ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از تضعیف این سازمان به لندن کشانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از نشست با ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس در کنفرانس خبری مشترک در لندن در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خروج آمریکا از ناتو همچون سایر اقدامات رئیس جمهور این کشور در نقض پیمان‌ها و تعهدات این کشور گفت: هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که اتحاد دفاعی دو سوی آتلانتیک شمالی برای همیشه باقی خواهد ماند، اما همه ۲۹ عضو این سازمان برای حفظ و تقویت این سازمان باید تلاش کنند و این رایزنی‌ها در همین چارچوب است.  

دبیرکل ناتو افزود: اختلافات درون ناتو موضوع تازه‌ای نیست و پیشتر نیز وجود داشت که بر آن غلبه کردیم و توانستیم ناتو را تقویت کنیم.  

استولتنبرگ با تاکید بر ضرورت همگرایی ۲۹ کشور عضو ناتو در آستانه نشست سران کشور‌های عضو ناتو که کارشناسان آن را چالشی‌ترین نشست تاریخ ناتو می‌دانند، ابراز امیدواری کرد اختلاف آمریکا با دیگر اعضای ناتو از جمله در امور تجاری، پیمان آب و هوا، برجام و سهم کشور‌ها از بودجه ناتو موجب تضعیف ناتو نشود و با وجود این اختلافات کشور‌های عضو در امور دفاعی و امنیتی متحد باشند و به ویژه جنگ تجاری دو سوی آتلانتیک، ناتو را تضعیف نکند.  

دبیرکل ناتو همچنین بر ضرورت افزایش بودجه این سازمان برای مقابله با آنچه که تهدید‌ها علیه کشور‌های عضو ناتو خواند، تاکید کرد و گفت: برای مقابله با تهدید‌های روز باید تجهیزات ناتو نوسازی و توانمندی هایش افزایش یابد.

نخست وزیر انگلیس نیز در این کنفرانس خبری مشترک با بیان اینکه کشورش بیشترین بودجه نظامی را در اروپا دارد و دومین تامین کننده بودجه ناتو است، گفت: با رئیس جمهور آمریکا درباره مسائل مختلف از جمله وضع تعرفه‌های تجاری و خروج از توافق هسته‌ای با ایران اختلاف نظر داریم، اما تلاش می‌کنیم همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را بیشتر کنیم.

نشست سران ۲۹ کشور عضو ناتو ۱۱ تا ۱۳ جولای برگزار می‌شود، نشستی که کارشناسان آنرا چالشی‌ترین نشست تاریخ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌دانند که مطالبه تعهد کشور‌های عضو در تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود از جمله محور‌های این نشست خواهد بود.  

آمریکا فشار مضاعفی به کشور‌های عضو ناتو برای پرداخت تعهدات مالی آن‌ها وارد کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از مجموع ۲۹ کشور عضو ناتو فقط پنج کشور از جمله انگلیس سهم دو درصدی خود را برای تامین بودجه ناتو به این سازمان اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/

کنفرانس خبری مشترک ترزا می و دبیر کل ناتو

برچسب ها: ناتو ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار