حجت‌الاسلام مبلغی در دیدار با پرفسور مارکو ساسولی مطرح کرد

نگاه ویژه دین مبین اسلام به حقوق بشر دوستانه

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خطاب به پرفسور مارکوسوسولی از فعالان بین‌الملل حقوق بشردوستانه کشور ژنو گفت: نگاه خود را به ظرفیت‌های فکری و معنوی معطوف به حقوق بشر دوستانه در اسلام بیشتر باز کنید.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار پرفسور مارکو ساسولی رئیس گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه ژنو و از فعالان حقوق بشردوستانه بین‌المللی اظهار داشت: باید این ظرفیت‌ها در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی به صورت حداکثر آزاد و باز ارائه شود.
وی ادامه داد: حقوق بشر دوستانه اگر چه مربوط به داخل پرانتز شروع و پایان جنگ است، ولی دارای تاثیرات فرابخشی و خارج از حوزه خود بوده و می‌تواند با نزدیک کردن فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف به یکدیگر، آن‌ها را «هم موضع»، «هم سخن» و «هم احساس» کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی دیگر از تاثیرات فرابخشی حقوق بشردوستانه این است که می‌تواند زمینه‌های گفت‌و‌گو در باب حقوق بشر را ایجاد کند.
مبلغی با اشاره به اینکه گفت‌وگو خاستگاه انسانی دارد، گفت: حقوق بشر دوستانه از آنجا که کارکرد آن، ایجاد و تقویت «احساس مشترک معطوف به عمل در جنگ» است می‌تواند میان دو طرف دارای احساس مشترک، باب گفت‌وگوی واقعی و نه همراه با تحمیل رأی را بگشاید و پیداست گفت‌وگوی واقعی در هر حوزه‌ای با موفقیت همراه است، هر چند در آن حوزه، اختلافات فاحشی دیده شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی یادآورشد: حقوق بشر دوستانه ضمن آن که خود فی‌نفسه موضوعیت دارد، یک راهبرد نیز هست و این راهبرد برای حوزه‌های دیگر از جمله ادیان، بشریت و مقوله‌هایی که کمتر در آنجا گفت‌وگو رخ داده یا می‌دهد، یک فرصت مغتنم و موثر است.
وی تصریح کرد: حقوق بشر دوستانه ریشه در انگاره‌های نخستین انسان دارد، اگر تلاش‌های علمی در زمینه تقویت فرهنگ حقوق بشردوستانه انجام شود، یکباره خواهیم دید که اشتراکات زیادی در پی این فعالیت و تلاش ایجاد خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: در ارتباط با حقوق بشر دوستانه چند مرحله کار باید انجام شود، ابتدا باید کوشش شود تا موانع بر سر راه هم‌سخنی کم شود و راه سوء استفاده برخی دولت‌ها از آن و از جمله تحمیل دیدگاه‌ها و نگاه‌های آنان گرفته شود.
مبلغی اظهار داشت: مرحله دوم کارهایی از سنخ کارهایی که شما انجام می‌دهید، مانند مسافرت به شهرها و کشورهای مختلف، دیدار با نخبگان و اساتید و شخصیت‌ها، برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌های بین‌المللی، چاپ کتاب و مجلات مشترک باید به صورت متقابل صورت گیرد.
وی ادامه داد: در مرحله سوم نیز تلاش کردن برای بروز دادن به یک احساس، ارتباط و علاقه مشترک زیر چتر فعالیت‌های حقوق بشردوستانه است که بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مرحله چهارم به صحنه‌های عملی جنگ‌ها مربوط بوده و لازم است همراهی‌های عملی برای کاهش و تقلیل ابعاد تخریبی در جنگ بیشتر شود./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.