معرفی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه+ تصاویر

آسوشیتد پرس در مطلبی، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که قرار بود سال آینده برگزار شود، روز یکشنبه انجام خواهد شد. این انتخابات، حکومت‌داری جدیدی را در ترکیه ایجاد می‌کند که در آن، قدرت اجرایی رئیس جمهور این کشور افزایش خواهد یافت. افزایش اختیارات رئیس جمهور ترکیه در همه‌پرسی سال گذشته این کشور رای آورد.

آسوشیتد پرس در ادامه به معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پرداخت.

رجب طیب اردوغان
وی که از سال 2003 به عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه فعالیت می‌کرده است، برای تمدید دوره‌ای 5 ساله در نظامی که قدرت اجرایی گسترده‌تری به رئیس جمهور ترکیه اعطا خواهد کرد، رقابت می‌کند. نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احتمال پیروزی وی در این انتخابات بالاست. با این وجود، پیروزی وی در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قطعی نخواهد بود؛ به طوری که احتمال می‌رود این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+تصاویر

در دوره ریاست اردوغان، اقتصاد ترکیه رونق گرفت. وی همچنین از پروژه‌های زیرساختی بسیاری حمایت کرد و اکنون در قشر محافظه‌کار و مذهبی ترکیه، حامیان بسیاری دارد. وی تعهد کرده است تا سال 2023، و در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، این کشور را به یکی از اقتصادهای برتر جهان تبدیل کند. حزب محافظه‌کار عدالت و توسعه و دو حزب ملی‌گرای دیگر، از حامیان اردوغان محسوب می‌شوند.

محرم اینجه
این سیاست مدار 54 ساله، پیش از این دبیر فیزیک و مدیر مدرسه بوده است. وی مورد حمایت اپوزیسیون اصلی ترکیه- حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه- است.

معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+تصاویر

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اینجه که فردی تیزهوش است و سخنان خود را بی‌پرده بیان می‌کند، اکنون توانسته‌ است حمایت بسیاری را به خود جلب کند. اینجه تعهد کرده است قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد و این کشور را به نظامی پارلمانی که در آن قدرت به طور مشخص تفکیک شده باشد، تبدیل کند. وی همچنین تعهد کرده است وضعیت اضطراری را که دولت اردوغان در پی کودتای نافرجام در سال 2016 اعلام کرده بود، لغو کند. این وضعیت اضطراری به دولت اجازه صدور فرمان مستقیم و بدون کسب مجوز از پارلمان را می‌دهد. اینجه همچنین اعلام کرده است قصد دارد روابط نزدیک‌تری با اتحادیه اروپا برقرار کند و نظام آموزشی ترکیه را تقویت کند.

مرال آکشنر
آکشنر که تنها کاندیدای زن در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است، پیش از این در سال‌های 1996 تا 1997 به عنوان وزیر کشور ترکیه فعالیت می‌کرده است. وی همچنین سابقه معاونت ریاست پارلمان ترکیه را داشته است.

معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+تصاویر

این کاندیدای 61 ساله در پی حمایت رئیس حزب ملی‌گرای ترکیه از اردوغان در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور، از این حزب جدا شد. در سال گذشته میلادی، آکشنر «حزب خوب» ترکیه را تاسیس کرد که اعضای آن شامل چهره‌های ملی‌گرای سابق و راست‌گرای معتدل هستند. آکشنر مانند اینجه از منتقدان سرسخت اردوغان است و تعهد کرده است در صورت رسیدن به قدرت، ترکیه را به سرعت به نظام پارلمانی برساند. آکشنر و اینجه اعلام کرده اند در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، از یکدیگر در برابر اردوغان حمایت کنند.

صلاح‌الدین دمیرتاش
دمیرتاش 45 ساله که پیش از این به عنوان رئیس حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه فعالیت می‌کرده است، اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+تصاویر

وی در ماه نوامبر 2016 به اتهام ارتباط با گروه‌های کُرد، به جرائم تروریستی متهم و بازداشت شده است. این سیاست‌مدار که خود پیشتر در زمینه حقوق بشر وکالت می‌کرده است، می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شرکت کند، زیرا همچنان در دادگاه به جرمی محکوم نشده است. دمیرتاش طی سال‌ها، حمایت‌ها از خود را از منطقه کُردنشین جنوب شرقی ترکیه به رای‌دهندگان چپ‌گرا و لیبرال گسترش داده است.

تمل کرم‌الله اوغلو
این سیاست‌مدار 77 ساله، رئیس حزب کوچک اسلام‌گرای «سعادت» است که حزب عدالت و توسعه اردوغان از آن انشعاب گرفته است. کرم‌الله اوغلو یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های اردوغان است و حزب خود را به احزاب آکشنر و اینجه نزدیک کرده است. احتمال می‌رود در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، کرم‌الله اوغلو از احزاب آکشنر و اینجه در برابر اردوغان حمایت کند. وی مدرک مهندسی خود را در انگلیس دریافت کرده است و پیش از این، از مقامات سازمان برنامه‌ریزی دولتی و شهردار شهر سیواس بوده است.

معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+تصاویر

دوغو پرینچک
این سیاست‌مدار 75 ساله ترکیه‌ای، رئیس حزب چپ‌گرا و ملی‌گرای وطن است و در جنبش چپ‌گرای ترکیه در دهه‌های 70 و 80 میلادی، نفوذ بالایی داشته است. در پی کودتای نظامی سال 1980 ترکیه، پرینچک به زندان افتاد. وی بار دیگر در سال 2007 به اتهام توطئه علیه دولت اردوغان به زندان محکوم شد. وی ضدامپریالیسم است و با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالف است. پرینچک قصد دارد جنگنده‌های آمریکایی را از پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در جنوب ترکیه بیرون کند. وی همچنین خواستار روابط نزدیک با چین و روسیه است.

معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه+تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
به ما چه ربطی داره که چه کسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۷
برای ما فرقی نداره چه کسی در این انتخابات پیروز بشه ولی امیدوارم عدالت داشته باشه و از جنگ و خونریزی دوری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۲ تير ۱۳۹۷
خدا کنه اردوغان اندفع رای نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۲ تير ۱۳۹۷
ننگ بر اردوغان خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۲ تير ۱۳۹۷
صلاح الدین دمیرتاش که به علت خروج از کشور و شرکت در کارهای تروریستی پ ک ک در زندان به سر میبرد در رای گیری ریاست جمهور شرکت کرد و هفته پیش بعلت بمباران منطق تروریستی پ ک ک و زخمی شدن برادر صلاح الدین دمیرتاش وی بی آبروتر شد
آخرین اخبار