گزارش/

چه سریال‌هایی درباره فوتبال ساخته شده است؟

تلویزیون در طی این سال‌ها از تب و تاب فوتبال دور نمانده است سریال‌هایی را با موضوعات مختلف فوتبال به روی آنتن برده است.

 به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بین رشته های ورزشی، فوتبال از جمله ورزش هایی است که به شدت مورد اقبال مردم جهان قرار گرفته است و جزء پولساز ترین و سرگرم کننده‌ترین رشته های ورزشی محسوب می شود.

هیجان تماشای فوتبال و مفرح بودن آن بی شباهت به تماشای یک فیلم سینمایی و یا سریال خوب نیست از این رو تلویزیون و فوتبال هر دو با درصد بالای جذب مخاطب برمحوریت سرگرمی، هیجان، مفرح هستند و ساعات زیادی از روز را برای بینندگان پُر می کند.

در تب و تاب بازی های جام جهانی 2018 روسیه، هر کشور با نمایندگان فوتبالی و مردم خود در کشور روسیه حضور دارند و قهرمانان کشورشان که ستاره هایشان هستند را تشویق می کنند، قهرمان سازی در فوتبال درست مانند پرداختن به ابرقهرمانان در قصه هاست. قصه هایی که گاهی درراستای درام عاشقانه، معضل اجتماعی، تاریخ، یا قهرمانان آن کشور شکل می گیرد و در مواقعی ، همین فوتبال سوژه جذابی برای پرداختن به مشکلات و جذابیت فوتبال می شود.

از حضور عقاب آسیا در قاب تلویزیون تا درخشش پسر بد سینمای ایران

در سه دهه اخیر فیلم‌هایی با محوریت فوتبال در تلویزبون تولید شده که برخی از آنها همچون «به سوی افتخار» ، «سه، پنج، دو»، «آخرین بازی»، «پژمان»، «لژیونر» تا امروز از سال 1377 تا 1396 روی آنتن سیما رفته است.

«به سوی افتخار»

چراغ اولین مجموعه های فوتبالی را سیروس مقدم در دهه 70 روشن کرد و فوتبال ایران را با نشان دادن تمام حاشیه‌های این رشته ورزشی با محوریت یک مربی فوتبال به نام هادی خضوعی روی آنتن برد.

از حضور عقاب آسیا در قاب تلویزیون تا درخشش پسر بد سینمای ایران

این مجموعه یک مربی اخلاق‌مدار به سبک زنده‌یاد پرویز دهداری را روایت می کرد که پایبند اصول بوده و شاگردانش را نیز به رعایت آن ملزم می‌کرد. 

«سه، پنج، دو»

پس از سیروس مقدم، حسین سهیلی زاده کارگردان مجموعه های تلویزیونی این‌بار و در دهه 80 از ساخت مجموعه های درام خانوادگی و عاشقانه فاصله گرفت و با پرداختن به زندگی خانواده‌ «حشمت» نگاهی طنز به فساد در فوتبال، باند بازی و ... داشت.

از حضور عقاب آسیا در قاب تلویزیون تا درخشش پسر بد سینمای ایران

بخش‌ های ابتدایی کار که به معرفی شخصیت‌های اصلی حشمت و خانواده‌اش اختصاص داشت، بسیار خوب و جذاب از کار درآمد و منحنی فیلمنامه در بخش‌های یاد شده سیر صعودی داشت، اما درست پس از اتمام مراسم دفن عموی پولدار حشمت که ارثی 30 میلیارد تومانی برایش به جا گذاشته، کیفیت کار بشدت پایین آمدو به جای شخصیت‌پردازی، شاهد کاریکاتورهایی بودیم که تنها رویه ظاهری‌شان با واقعیت تطبیق دارد.

«پژمان»

در دهه نود «پسر بد سینمای ایران» وارد تلویزیون شد.  پژمان جمشیدی بازیکن اسبق پرسپولیس در فیلمنامه برادران قاسم خانی حاضر شد و با دیده شدن بازی‌اش در سریال سروش صحت، در صحنه تئاتر و سینما اوج گرفت.

البته سریال «پژمان» به اقتضای موضوعی که داشت در هر قسمت شاهد حضور یکی از چهره های فوتبالی کشور بود و در میان موقعیت های طنز، بسیاری از مشکلات این رشته ورزشی را بیان کرد.

از حضور عقاب آسیا در قاب تلویزیون تا درخشش پسر بد سینمای ایران

مجموعه تلویزیونی «پژمان» به کارگردانی سروش صحت و تهیه کنندگی محسن چگینی روی آنتن شبکه سه رفت.

«آخرین بازی»

مجموعه تلویزیونی «آخرین بازی» نام مجموعه طنزی است که توهمات جوانی بیست ساله را به نمایش گذاشته است. قباد که در رویاها و توهمات خودش زندگی می‌کند و آرزو دارد که یک شبه ره صد ساله را برود و به ستاره‌ای مشهور تبدیل شود، تصمیم می‌گیرد که وارد دنیای فوتبال شود اما پس از پیوستنش به یک تیم لیگ برتر، اتفاقات جالبی برای او رخ می‌دهد. 

از حضور عقاب آسیا در قاب تلویزیون تا درخشش پسر بد سینمای ایران

این سریال به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه کنندگی عزیز علیزاده به سفارش گروه اجتماعی شبکه تهران در تیر ماه ۱۳۹۳ کلید خورد و بازیگرانی چون امیرحسین رستمی در نقش سیاوش رستمی، بهاره افشاری در نقش نسترن، روناک یونسی در نقش شعله، آتش تقی‌پور در نقش جواد، زویا امامی در نقش مهین، مانی نوری در نقش قباد، فاطیما بهارمست در نقش لیلا، مهران ضیغمی در نقش خشایار، ساعد هدایتی در نقش قیدی، لادن پروین در نقش خانم خسروی، امین هاشمی، محمدرضا رهبری و با حضور رضا توکلی در نقش آقای بوستانی، مهدی سلوکی و... از جمله بازیگرانی هستند که در سریال «آخرین بازی» به ایفای نقش پرداختند.

«لژیونر»

لژیونر نام مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مسعود آب پرور و نویسندگی پیمان عباسی است که با محوریت قرار دادن مسائل اجتماعی و موضوعات خانوادگی روایتگر مسائل مورد علاقه جوانان در بستر ورزش است.

محمدرضا شریفی نیا، حسن پورشیرازی، زهیر یاری، هلیا امامی، ساغر عزیزی، اتابک نادری، پیام احمدی نیا، آذین رئوف، حامد آهنگی و... از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

از حضور عقاب آسیا در قاب تلویزیون تا درخشش پسر بد سینمای ایران

فیلمنامه سریال را پیمان عباسی نوشته و درباره دو دوست به نام‌های بهمن (حسن پورشیرازی) و توفیق (محمدرضا شریفی‌نیا) است که مثل دو برادر به هم نزدیک، اما از نظر شخصیتی بسیار از هم دور هستند. این دو دوست (بهمن و توفیق) در دو شاخه مختلف مرتبط با رشته ورزشی فوتبال فعالیت می کنند.

لازم به ذکر است؛ به غیر از سریالهایی که با موضوع فوتبال و حواشی آن تولید شده است، بسیاری از فوتبالیست ها، مانند علی پروین، آرش برهانی، حمید درخشان و ... در مدت زمان کوتاهی مقابل دوربین کارگردان های سیما رفته‌اند.

انتهای پیام/

تلویزیون چند سریال با موضوع فوتبال ساخته است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار