رئیس اتاق بازرگانی ایران:

واسطه‌گری‌ و فروش ثروت‌ طبیعی منبع خلق ثروت شده است

شافعی گفت: سال‌هاست نوآوری منشا و موتور اصلی خلق ثروت نیست، به جای آن واسطه‌گری‌ و فروش ثروت‌های طبیعی منبع اصلی خلق ثروت شده است.

واسطه‌گری‌ و فروش ثروت‌ طبیعی منبع خلق ثروت شده استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل اتاق بازرگانی ایران در تهران آغاز شد.

در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:  رویکرد مناسب وزارت امور خارجه و اهمیت دادن به دیپلماسی اقتصادی و پیوند مناسب آن برای تسهیل شرکت‌های بخش خصوصی ستودنی است اگرچه تأثیر اقتصادی ما از این بابت در حد انتظار نبوده که این موضوع را می‌توان بررسی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اقتصاد ما از گذشته دچار مشکلات اساسی بوده که پس از دهه‌ها آزمون و خطا و کسب نتایج نامطلوب همچنان صاحب حضور و وجود این مشکلات ساختاری در کشور هستیم اگر بخواهیم به اختصار این مشکلات ساختاری را اشاره کنیم می‌توان آنها را در چند حوزه تقسیم‌بندی کرد.

شافعی با بیان اینکه حذف فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها، مشکلات فراوانی را به وجود آورده است، تصریح کرد: عدم توجه واقعی و عملی به بخش‌های مولد و تولیدی کشور، حذف نمایندگان بخش‌ خصوصی، نخبگان واقعی و مستعد از تصمیم‌گیری‌ها در اقتصاد کشور، عدم تمرکز و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصاد کشور، به حاشیه راندن بخش خصوصی واقعی در فعالیت‌های اقتصادی و عدم توجه کافی دولت به این بخش، تکیه‌ای بر قاعده نانوشته، تکیه بر دلالان در مقابل تولیدکنندگان از جمله مشکلات اساسی اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور پیش از انقلاب اذعان کرد: در دوران پیش از انقلاب تکیه بر صنایع با بهره‌وری پایین و به لحاظ فناوری راکد و فقدان سیاست فناوری مناسب توسط دولت از جمله اشتباهات در این دوران بود که پس از دوران انقلاب به جز دوران‌های کوتاه همین اشتباهات ساختاری به همراه حذف نخبگان و نمایندگان بخش خصوصی از حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصادی شرایطی را پدید می‌آورد که با جرقه‌ای ایجاد بی‌ثباتی و تنش سیاسی وضعیت اقتصادی کشور را به بن‌بست می‌کشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: سال‌هاست که در ایران نوآوری و خلاقیت در اقتصاد منشا و موتور اصلی خلق ثروت نیست، به جای آن واسطه‌گری‌های مالی و فروش ثروت‌های طبیعی منبع اصلی خلق ثروت شده است.

شافعی گفت: تلاش‌های بی وقفه وزارت خارجه شرایطی را پدید آورد که منجر به کاهش‌ تنش‌ها و بی‌ثباتی‌ها در سیاست کشور شد اقدام مهم و تأثیرگذاری که سایه خطرات و افزایش تنش‌های بیشتر را از سر کشور دور کرد و موجب بازگشست یک ثبات نسبی در ساختار سیاست خارجه کشور شد.

وی ادامه داد: البته باید اذعان داشت که اقتصاد ما دچار نارسایی‌های اساسی و ساختاری است که ایجاد تنش‌های سیاسی و ایجاد سایه تحریم بر کشور طی چند سال اخیر این مشکلات و نارسایی‌ها را عیان تر و آشکارتر به نمایش گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها این موضوع را مطرح کرده‌اند که مسائل اقتصادی کشور را نباید به مردم و امثال آن گره بزنیم دیدید که با وجود برجام مشکلات اقتصادی درست نشد بنابراین اقتصاد به عوامل دیگری نیاز دارد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بدون توجه به حل مشکلات ساختاری در حل اقتصاد نمی‌توان صرفا با حل مشکلات و تحریم‌ها و برجام اقتصاد کشور را سامان بخشید.

شافعی ادامه داد: مسائل و مشکلات اقتصادی در داخل کشور نباید به گونه‌ای طراحی و مورد بحث قرار گیرد که علت تمام مشکلات تحریم‌ها بوده است و با رفع تحریم‌ها اقتصاد کشور به پایان می‌رسد متأسفانه باید گفت که با گذشت 12 سال از شروع تحریم‌های هسته‌ای اقدامات سازنده‌ای برای حل مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد کشور اندیشیده نشده است.

وی با اشاره به کم کاری اقتصادی در کشور بیان کرد: پس از توافق صورت گرفته با کشورهای عضو پنج به علاوه یک فرصت داشتیم تا با اتخاذ یکسری تصمیمات و سیاست‌ها با تکیه بر فرمان اقتصاد مقاومتی دست به یکسری از اصلاحات ساختاری و اساسی برای تقویت اقتصاد خود بزنیم تا از این طریق بتوانیم تاب‌آوری اقتصادی را بالا برده و هم راه‌های افزایش فشار بر اقتصاد کشور را در عرصه بین‌المللی و در صورت بدعهدی و نقض تعهدات بین‌المللی کاهش دهیم و هم نتیجه تلاش‌های سازنده تیم مذاکرات را به حداکثر برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت اقتصاد در اقتدار سیاسی کشورها تصریح کرد: امروزه بحث امنیت و اقتدار سیاسی کشورها در دنیا صرفا به توان نظامی و تسلیحاتی آنها گره نخورده است این موضوع در دنیای امروز ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی و تولیدی و صادراتی آنها  دارد.

شافعی ادامه داد: در کشور ما این که حوزه سیاسی به شدت در حوزه اقتصادی تأثیر می‌گذارد واقعیت است اما آنچه در این میان مهم است نه اصل تأثیرگذاری بلکه نوع این تأثیرگذاری بر جذب سرمایه بدون حضور در جریان گسترده و پویای جهانی شدن و با هر عقیده که نسبت به آن داشته باشیم است.

وی گفت: هر چند شکی وجود ندارد که موقعیت آرام و ثبات سیاسی پیش شرط لازم برای جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی به شمار می‌رود اما این شرط کافی نیست شرط کافی آن است که ثبات سیاسی بتواند اولا ایجاد مزیت نسبی در سرمایه‌گذاری کند و ثانیا بتواند روابطی را برقرار کند که در چارچوب جهانی شدن اقتصاد معنی‌دار بوده و با آن هم گرایی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام بیان کرد: خروج ترامپ از برجام یک بزنگاه تاریخی بسیار مهم و حساس و پیش روی دولتمردان قرار داده است که اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع اقتصادی می‌تواند ضمانت مهمی برای پیشرفت اقتصادی باشد.

شافعی ادامه داد: سال‌ها است که تصمیم‌گیران تصمیمات سخت اما اثر گذار که منافع بلند مدت و مهم مردم کشور را تعیین می‌کنند به تعویق انداخته است و صرفا با نگاه کوتاه مدت تصمیمات آسان‌تر اقدام به تصمیم‌گیری و ارائه راهکار کرده‌اند وضعیت خطیر کشور دیگر مجال است مجال فرصت‌سوزی را ندارد و باید تصمیمات سخت اما اثربخش را بگیرد باید قبول کند که در شرایط غیرعادی کشور نمی توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد.

وی ادامه داد: نظام تصمیم گیری اقتصاد ما نیازمند اصلاح است و باید به همراه سایر بخش‌های کشور در جهت تقویت وهم افزایی و افزایش اقتدار حرکت کند راه حل برگشت به آرامش حفظ امنیت از طریق افزایش توان اقتصادی کشور است با تصمیمات منفصل مقطعی و کوتاه مدت دیگر نمی‌شود با مشکلات فعلی روبه‌رو شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: توقع به جا این است که در شرایط پیش رو در مقابل تحریم‌ها و مشکلات خارجی کشور شرایطی را برای تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی در این حوزه بوجود آورد رفع مشکلات داخلی و فراهم نمودن شرایط مقابله با تحریم‌ها ابتدایی‌ترین کاری است که باید انجام شود و ما مسرانه خواستاریم که تسهیل در مقابل تحریم در فعالیت‌های اقتصادی در سرلوحه کار قرار گیرد.

شافعی با اشاره به پیشنهاد اتاق بازرگانی مبنی بر تشکیل کارگروه اقتصادی اظهار کرد: سال گذشته پیشنهادی در اتاق ایران مطرح شد که برای جلوگیری از تصمیمات منفصل و موازی و تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها باید نهاد فراقوه‌ای با مشارکت نخبگان دانشگاهی بخش خصوصی و حاکمیتی شکل بگیرد تا بتواند جدا از دیدگاه‌های دیگر صرفا با دنباله‌روی منافع بلند مدت کشور به ارائه شیوه مؤثر بپردازد و اقتصاد ایران را از وضعیت فعلی خارج کند.

وی افزود: امروز وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی و مشارکت تمام ملت در ساخت کشور می‌شود باید بخش خصوصی به همراهی دولت بشتابد.

انتهای پیام /

جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور وزیر امور خارجه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار