رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

نصب دستگاه قطع گاز در مواقع بروز زلزله احتمالی پایتخت در دستور کار شرکت ملی گاز

شکرچی‌زاده گفت: شرکت ملی گاز نصب دستگاه قطع گاز در مواقع بروز زلزله را در حال تهیه دارد تا آنها را در پهنه گسل‌های اصلی قرار دهد.

نصب دستگاه قطع گاز در مواقع بروز زلزله احتمالی پایتخت در دستور کار شرکت ملی گازبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مناطق ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۴ مناطقی از شهر تهران هستند که فاقد پهنه‌های گسلی اعلام شده‌اند.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مناطقی از شهر تهران که پهنه‌های گسلی ندارند و اینکه آیا می‌توان از آنها به عنوان حاشیه امن در مواقع بروز بحران‌هایی همچون زلزله استفاده کرد، گفت: ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بطورکلی برای هر شهری برای سابقه زلزله‌خیزی، شتاب مبنا طراحی کردیم که بر اساس آن طراحی شهرها انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: شهر تهران با توجه به اینکه خطر زلزله‌خیزی بالایی دارد، شتاب مبنای طرح آن ۳۵ صدم شتاب ثقل است و برای همه نقاط شهر تهران و همه مناطق شهری پایتخت این شتاب مبنای طرح باید در نظر گرفته و تمامی مواردی که در آیین‌نامه ۲۸۰۰ قید شده است باید در مورد آن رعایت شود.

این مقام مسئول افزود: به طور خاص برای شهر تهران و یا دیگر شهرها، محدوده‌هایی شناسایی شده‌اند که تحت‌عنوان حریم گسل‌های اصلی شناخته و معرفی شده‌اند که گسل‌های اصلی برای آن پهنه‌ها تعریف شده و بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ در آن پهنه‌ها باید موارد خاص رعایت شود. بدین‌معنا که باید در آن پهنه‌ها ساختمان‌های عمومی پر اهمیت و خطرزا نباید ساخته شود و باید در درازمدت این ساختمان ها از مناطق پرخطر به مناطق کم خطر منتقل شوند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: سایر نقاطی که پهنه گسل‌های اصلی هم نیستند باید ضوابط آیین‌نامه ۲۸۰۰ را رعایت کنند و به صورت مقایسه، مناطقی که پهنه گسل‌های اصلی نیستند هنگام وقوع زلزله، قطعا آسیب کمتری خواهند دید تا مناطقی که روی پهنه‌های گسل اصلی واقع شده‌اند.

به گفته شکرچی‌زاده، اگر بخواهیم مناطق امن، پناهگاه‌ها و یا مناطقی را پیش‌بینی کنیم که در صورت وقوع زلزله مردم به آن مناطق و محل‌ها بروند قطعا باید خارج از پهنه گسل‌های اصلی باشد. اما این بدان معنا نیست که در مناطقی که پهنه گسل‌های میانی و ضعیف هستند و یا مناطقی که فاقد گسل‌های زلزله هستند در صورت وقوع زلزله، آسیبی نخواهند داشت.

وی اعلام کرد: در صورت وقوع زلزله و فعالیت یکی از گسل‌های اصلی تهران همچون گسل مشاء در شرق تهران، حتما همه نقاط تهران‌آسیب خواهند دید و قطعا تمامی مناطق تهران در صورت فعالیت گسل‌های اصلی، تحت‌تاثیر تکانه‌های شدید تخریب می‌شوند، اما پهنه‌های اصلی، خسارت‌های بیشتری را متحمل خواهند شد.

شکرچی‌زاده همچنین در مورد اینکه آیا در مورد انفجارهای احتمالی تاسیسات گاز و آتش سوزی های پس از وقوع زلزله نیز تمهیداتی از سوی مسئولان اندیشیده شده است، گفت: در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری آمده است که علاوه بر ساختمان‌های دارای اهمیت و عمومی، شریان‌های حیاتی در سطح شهر تهران که در تقاطع با گسل‌ها هستند باید پیش‌بینی‌های لازم برای قطع شریان در مواقع بروز زلزله در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر چند صد تقاطع شبکه اصلی انتقال سوخت را با گسل‌های اصلی شهر تهران داریم که آنها باید در اولویت مقاوم‌سازی و انجام تمهیدات از طرف شرکت ملی گاز و بقیه دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سطح شهر تهران از سوی شرکت ملی گاز و سایر دستگاه‌های زیربط، آمادگی برای قطع شریان‌های اصلی گاز و سوخت در مواقع بحرانی همچون زلزله ایجاد شده است؟، گفت: به آنها ابلاغ شده است و آنها نیز در مقوله مقاوم‌سازی این موارد را در دستور کار قرار داده‌اند که البته امیدواریم اینکار با سرعت و دقت بالایی کار، پیش برود.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: در این رابطه شرکت ملی گاز نصب دستگاه قطع گاز در مواقع بروز زلزله را در حال تهیه دارد که در اولویت اش قرار دادن آنها در پهنه گسل‌های اصلی است.

وی، گفت: شناسایی پهنه‌های گسلی و تعریف و اجرای تمهیدات لازم برای مقابله با خسارات و آسیب‌های زلزله با توجه به اینکه در شهرهای دیگر نیز در حال انجام است اگر اجرای تمهیدات لازم را به نحو مناسبی برای شهر تهران انجام دهیم اینکار می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر شهرها نیز بشود.

انتهای پیام/

مقاوم‌سازی صدها تقاطع شبکه اصلی انتقال سوخت در پهنه‌های گسلی تهران

برچسب ها: گاز ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۷
نه تنها گاز باید قط بشه بلکه باس از تو لوله ها مکیده بشه تا نزنه بیرون و آتیش سوزی ببار بیاد من خودم دستگاهشو اختراع کردم اگه میخوان بهشون بدم
آخرین اخبار