معضلی به نام پذیرش پناهجویان در اروپا

نشست فوق‌العاده سران اتحادیه اروپا روز یکشنبه در حالی در بروکسل برگزار می‌شود که اعضای آن درباره بحران پناهجویان دچار تفرقه شده‌اند.

معضلی به نام پذیرش پناهجویان در اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فرانس بیست و چهار، نشست فوق‌العاده سران اتحادیه اروپا روز یکشنبه در حالی در بروکسل برگزار می شود که اعضای آن درباره بحران پناهجویان دچار تفرقه شده و به همین علت برخی از کشورها اعلام کرده اند در این نشست شرکت نخواهند کرد.

شبکه خبری فرانس بیست و چهار گزارش داد: «ایجاد مراکز بسته در خاک اروپا برای میزبانی محترمانه از پناهجویان» پیشنهاد فرانسه و اسپانیا برای ارائه در نشست سران روز یکشنبه در بروکسل است، نشستی که به موضوع سیاست مهاجرتی این اتحادیه اختصاص دارد.

مکرون روز شنبه پس از گفتگو با پدرو سانجز، نخست‌وزیر اسپانیا در پاریس در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما امیدواریم پناهجویان را به محض پیاده شدن از کشتی به مراکزی هدایت کنیم که بر اساس معیارهای کمیساریای عالی پناهندگان ایجاد و با امکانات اتحادیه اروپا اداره می شوند. سپس تقاضاهای پناهندگی آنها به سرعت بررسی شود و کسانی که تقاضایشان پذیرفته نمی شود به کشورشان بازگردانده شوند».

اما اجرای این پیشنهاد نیازمند پذیرش پناهجویان از سوی همه کشورهای عضو است. اما مشکل این جاست که کشورهای گروه «ویزگراد» متشکل از چهار کشور اروپای شرقی شامل مجارستان، لهستان، اسلواکی و جمهوری چک به شدت مخالفت پذیرش پناهجویان هستند. آنها همچنین اعلام کرده اند در نشست روز یکشنبه شرکت نخواهند کرد.

ویکتور اروبان، نخست وزیر مجارستان در این خصوص گفت: «ما می دانیم که در روز یکشنبه نشست سران (اتحادیه اروپا) برگزار می شود اما باید به صراحت بگوییم که نخست وزیران گروه ویزگراد در آن شرکت نخواهند کرد چون این نشست از نقطه نظر عملکرد داخلی و تنظیم مقررات شفاف نیست».

اسپانیا که چند روز پیش، بیش از 600 پناهجوی کشتی آکواریوس را پذیرفت از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است مسئولیت خود را در این خصوص بر عهده گیرند.

نخست‌وزیر اسپانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مکرون گفت: «سیاست مهاجرتی باید بر اساس همبستگی، مسئولیت پذیری و رعایت حقوق بشر باشد، حقوق انسان هایی که متاسفانه مجبور شده اند از کشورشان فرار کنند تا آینده بهتری داشته باشند».

امانوئل مکرون گفته است طرفدار مجازات مالی آن دسته از کشورهای اتحادیه اروپا است که از پذیرش پناهجویان خودداری می کنند چیزی که سبب تنش های شدید فرانسه با برخی از آنها مثل ایتالیا شد که اعلام کرده اند مانع پهلو گرفتن کشتی های سازمان های غیر دولتی در سواحل خود خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار