فولات از ابتلا به افت شنوایی پیشگیری می‌کند

مطالعات نشان داده است افرادی که از افت شنوایی مرتبط با سن رنج می‌برند، دارای سطح فولات پایینی در بدن خود هستند.

فولات برای پیشگیری و بهبود افت شنوایی ناشی از کهولت سن/اتورحیمیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بر اساس تحقیقات صورت گرفته، فولات که با نام ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، می‌تواند از ابتلا به افت شنوایی که با افزایش سن رخ می‌دهد جلوگیری کند و یا حتی سبب بهبود این عارضه گردد.

همچنین این ویتامین به‌وسیله‌ی همکاری با ویتامین B12 می‌تواند هوموسیستئین را به متیونین تبدیل کرده و بدین‌وسیله آن را از بدن انسان حذف کند.

ارتباط اسیدفولیک با ناشنوایی هوموسیستئین نوعی اسیدآمینه است که در بدن و به‌واسطه‌ی آمینواسید متیونین تولید می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که میزان هوموسیستئین بدن نباید از 12 میکرومول بر لیتر (umol/L) تجاوز کند و اذعان داشته‌اند که سطح مطلوب این آمینواسید 8 میکرومول بر لیتر (umol/L) است. افزایش سطح هموسیستئین خون با کاهش میزان شنوایی که با افزایش سن انسان ظاهر می‌شود رابطه‌ی بالایی را نشان داده است.


تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از دلایل بالا بودن سطح هوموسیستئین، پایین بودن سطح ویتامین B در بدن است. همچنین مطالعات نشان داده است افرادی که از افت شنوایی مرتبط با سن رنج می‌برند، دارای سطح فولات پایینی در بدن خود هستند، در حالی که افراد بالای 60 سال که از شنوایی مناسبی برخوردارند، میزان سطح فولات بدنشان نیز در سطح مناسب و نرمالی قرار دارد. بنابراین، مکمل‌های ویتامین B می‌تواند سبب کاهش سطح هموسیستئین شده و در مقابل افت شنوایی مرتبط با سن از خود مقاومت نشان خواهد داد.

سایر تحقیقات نیز بر اثربخشی مکمل‌های فولات بر حفظ و مراقبت از میزان شنوایی صحه گذاشته‌اند. یک گروه تحقیقاتی به مطالعه اثربخشی برخی مواد بر روی بیش از 700 سالمند پرداخته‌اند.

در این بررسی، شرکت‌کنندگان برای مدت 36 ماه روزانه میزان 800 میکروگرم اسیدفولیک که نوعی از فولات است را دریافت نمودند. نتایج تحقیقات نشان داد که مکمل اسیدفولیک به نحو چشمگیری سبب بهبود وضعیت شنوایی و افزایش توانایی تشخیص فرکانس‌ها در افراد مسن خواهد شد.

باید توجه داشت که علاوه بر پایین بودن سطح ویتامین B در بدن، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سبب افزایش میزان هموسیستئن خون شوند. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به استعمال دخانیات، چاقی، کمی تحرک، پیری، مصرف الکل، استفاده از داروها و استفاده بیش از حد از محصولات غنی از متیونین نظیر گوشت قرمز و فراورده‌های لبنی اشاره کرد.


علاوه بر پایین بودن سطح ویتامین B در بدن، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سبب افزایش میزان هموسیستئن خون شوند. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به استعمال دخانیات، چاقی، کمی تحرک، پیری، مصرف الکل، استفاده از داروها و استفاده بیش از حد از محصولات غنی از متیونین نظیر گوشت قرمز و فراورده‌های لبنی اشاره کرد.

علاوه بر کاهش میزان شنوایی، میزان بیش از حد هموسیستئین در بدن می‌تواند با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بروز مشکلات عصبی همانند آلزایمر مرتبط باشد. همچنین سطح هموسیستئین بالا می‌تواند به دیواره‌های شریانی آسیب رسانده و باعث ایجاد آترواسکلروزیس و نیز آسیب به سیستم عصبی شود.


بیشتر بخوانید:کمبود فولات در بدن موجب اختلال اعمال روده می‌شود 



متخصصان بهداشت طبیعی معتقدند که افراد با سطح هوموسیستئین بالا، باید حتماً از سه گروه از مکمل‌های ویتامین B که شامل فولات، ویتامین B6 یا پریدوکسین و ویتامین B12 یا کوبالامین هستند، استفاده نمایند تا به این ترتیب با استفاده از راه‌کارهای سم‌زدائی طبیعی، با موفقیت سطح هموسیستئین را در بدن خود کاهش دهند. همچنین توصیه شده که برای کاهش سطح هموسیستئین بدن مصرف 50 میلی‌گرم ویتامین B6، 1000 میکروگرم ویتامین B12 و 400 میکروگرم فولات، در برنامه‌ی مصرفی روزانه قرار گیرد.

کاهش شنوایی، مشکل رایج سالمندان


افت شنوایی مرتبط با سن که با نام presbycusis نیز شناخته می‌شود، نوعی از افت در شنوایی است که به تدریج و با افزایش سن ایجاد می‌شود. تقریباً یک نفر از هر سه نفر که در میانگین سنی 65 تا 74 سال قرار دارند، از افت میزان شنوایی رنج می‌برند و تقریباً نیمی از افراد بالای 75 سال نیز دچار مشکلات شنوایی هستند.

این‌طور به نظر می‌رسد که افت میزان شنوایی مرتبط با سن در میان خانواده‌ها شایع‌تر بوده و ممکن است این عارضه به دلیل تغییرات گوش داخلی و عصب شنوایی رخ دهد. برای افرادی که از این مشکل رنج می‌برند ممکن است تحمل صداهای بلند و یا شنیدن صحبت‌های دیگران سخت و دشوار باشد. این مشکل اغلب بر روی هر دو گوش و به میزان یکسانی تأثیر می‌گذارد.

سالمندان مبتلا به مشکلات افت شنوایی ممکن است به دلیل سختی و عدم درک صحبت‌های دیگران دچار افسردگی شده و یا از رویارویی با دیگران اجتناب کنند تا از این بابت دچار شرمساری و یا ناامیدی نشوند. با توجه به اینکه مشکل افت شنوایی مرتبط با سن، یک عارضه‌ی عمومی و رایج است، اما ممکن است برخی از سالمندان علاقه‌ای به بروز اینکه دچار این مشکل هستند نداشته باشند و یا حتی برخی دیگر هم ممکن است که اصلاً ندانند که به این عارضه مبتلا هستند.

توجه داشته باشید که اگر شما هم از مشکلات زیر رنج می‌برید، ممکن است دچار عارضه افت شنوایی باشید:

* در حال مکالمه تلفنی با مشکل مواجه می‌شوید.

* وقتی دو یا چند نفر در حال صحبت هستند، برای درک صحبت و ادامه گفتگو با مشکل مواجه هستید.

* اغلب از افراد می‌خواهید چیزی را که گفته‌اند دوباره تکرار کنند.

* صدای تلویزیون را بیش از حد بالا می‌برید و این امر موجب گلایه دیگران می‌شود.

* فکر می‌کنید دیگران زیر لب صحبت می‌کنند و یا من‌من می‌کنند.

* وقتی زنان و کودکان با شما صحبت می‌کنند، نمی‌توانید به‌خوبی متوجه حرف‌هایشان شوید.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

فولات در بهبود افت شنوایی تاثیرگذار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار