امروز یکی از مهمترین وظایف ما تامین آب برای آیندگان بسیار دور است

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان گفت: اینکه مرز کجا و چاه آب در کجا قرار گرفته است تفاوتی در اصل موضوع بحران آب ندارد اصل موضوع این است که دیگر آبی نیست مصرف بصورت ویژه مدیریت شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا مومنیان، در جلسه شورای مشترک حفاظت از منابع شهرستان کاشان و آران و بیدگل خواستار هماهنگی بیشتر دو شهرستان برای حل مشکلات آبی منطقه شد و گفت: اینکه برخی بر اساس تحقیقات پیش بینی می کنند که تا چند سال دیگر ممکن است مهاجرت اتفاق بیافتد یک واقعیت علمی بوده و نمی توان به آن نگاه سیاسی داشت.

وی ضمن اظهار تاسف از برخورد سطحی با برخی نظرات علمی و کارشناسی افزود: ما موظف هستیم بر اساس مسئولیتی که داریم و پذیرفته ایم در راستای حفظ منافع مردم اقدامات لازم را انجام دهیم و هر کس که فکر می کند نمی تواند همراهی کند باید کنار برود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان،  مسئله آب را مسئله حیات و ممات مردم دانست و تصریح کرد: آب در حال حاضر نه مرز می شناسد و نه محدوده جغرافیایی و نه اینکه چه شخصی قصد برداشت آن را دارد، اگر توانستیم به صورت صحیح و کارشناسی منابع آب را مدیریت نماییم، برنده هستیم.
مومنیان، با اشاره به اینکه در زمینه مدیریت صحیح منابع آب نباید جهت گیری از دست ما خارج شود افزود: جهت گیری ما کاهش مصرف آب است نه اینکه مصرف نداشته باشیم که کمیته سازگاری با آب در کشور نیز به همین منظور شکل گرفته است.

مصیبت امروز  آب ناشی از برخی اقدامات حفر چاه بدون مجوز در برخی دوره های دولتی است

وی، اجازه حفر چاه و استخراج آب از آن بدون مجوز در برخی دوره های دولتی را یادآورشد و گفت: این اتفاقات باعث بحران شده و امروز باید این مصیبت ها را مدیریت کنیم چون بحث بسیار جدی است.

فرماندار کاشان، با تقدیر از اقداماتی که در زمینه آبخیزداری در کاشان صورت گرفته است گفت: آبخیزداری جزو طرح های اصلی بوده اما تنها راه حل نیست و باید در زمینه تغییر الگوی کشت نیز از توان شرکت های دانش بنیان نیز بهره گیری نمود.
مومنیان اظهارداشت: در سیل اخیر کاشان اگر بندهایی که در بالادست اتوبان وجود نداشت و آب حاصل از سیل ذخیره نمی شد  در ناجی آباد خسارت های سنگینی متحمل می شدیم،

وی،  لزوم تغییر الگوی کشت در کشاورزی را تاکیدکرد و گفت: کاشت یک هکتار جو و گندم در کاشان حدود 8 میلیون تومان درآمدزایی دارد ولی در مقابل آن یک هکتار زعفران که نیاز آبی آن در خارج از تابستان بوده در حدود بالای 30 میلیون تومان برای کشاورز درآمدزایی دارد.

تغییر الگوی کشت به معنای ضررکشاورز نیست  بلکه  حفظ سرمایه با درآمد بیشتر است

به گفته وی،  وقتی صحبت از تغییر الگوی کشت می شود نه اینکه کشاورز ضرر کند یا منافع آن تامین نشود، اتفاقا برعکس هدف این است که کشاورزان سرمایه خود را حفظ کرده و درآمد بیشتری را کسب کنند. 

فرماندار کاشان، خطاب به مدیران شهرستان، گفت: اگر پذیرفته اید که مدیر این دولت باشید باید تصمیمات دولت را پیگیری و اجرایی نمایید و این به آن معنا نیست که نظرات خود را ندهیم بلکه باید نظر خود را صریح و کارشناسی و مستند به آمار ارائه دهیم اما در نهایت باید تابع تصمیمات مراجع قانونی بوده و هر چه را به نفع مردم است دنبال کنیم.

مومنیان، در پایان خاطر نشان کرد: امروز موضوع آب فقط مورد بحث در جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور آب نیست بلکه بحث مردم است و یکی از مهمترین وظایف ما تامین آب برای آیندگان بسیار دور است.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: فرمانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.