اشتغال در تاسیسات نفتی آرزوی دیرینه نیرو‌های بومی

فعالان اجتماعی گناوه و دیلم استان بوشهر اشتغال در تاسیسات نفتی این منطقه را آرزوی دیرینه نیرو‌های بومی جویای کار این شهرستان‌ها و امتناع مدیران منطقه نفتی از جذب این نیرو‌ها را زخم کهنه‌ای عنوان کردند که تا سر باز نکرده و عفونی نشده باید درمان شود.

اشتغال در تاسیسات نفتی آرزوی دیرینه نیرو‌های بومیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فعالان اجتماعی گناوه و دیلم استان بوشهر در نشست بررسی زمینه‌های موانع اشتغال جوانان جویای کار شمال استان بوشهر گفتند: با بکارگیری نیرو‌های بومی این منطقه در شرکت‌ها و تاسیسات نفتی گام بزرگی در اشتغالزایی جوانان جویای کار برداشته و خواسته دیرینه مردم این منطقه محقق خواهد شد.

دراین نشست که در خانه سمن‌های گناوه و به همت تشکل مردم نهاد انجمن شهروندی راه روشن این شهرستان با موضوع آسیب شناسی فرصت‌های شغلی در شرکت‌های نفت و گاز منطقه برگزارشد، انتقادها، نظرات و راهکار‌هایی برای بکارگیری نیرو‌های بومی مناطق در جوار این مراکز ارایه و از مسئولان خواستار پیگیری تا حصول نتیجه شدند.

رویکرد مطالبه گری فعالان اجتماعی دراین منطقه به عنوان بدنه فعال جامعه مدنی بطور قطع نقش تعیین کننده‌ای برای تصمیم گیری مسئولان مربوطه با هدف پیشرفت و رونق از جمله حل معضل بیکاری خواهد داشت.

کم کاری و سوء مدیریت، سرمایه گذاری بخش خصوصی، راه اندازی دفتر نفت در منطقه، همت و تلاش مضاعف مسئولان، نماینده مجلس و مردم و فراهم شدن ملاقات با وزیر نفت و دیگر مقامات مربوطه از عمده مطالب مطرح شده دراین نشست بود.

حیدر حیدریه یکی از فعالان اجتماعی گناوه گفت: فعالان اجتماعی انجمن شهروندی راه روشن گناوه این شهر ۶ سال است که باحضور جوانان و مطالبه گران دلسوز بدون هیچگونه چشمداشتی در کنار مسئولان و در حوزه حقوق شهروندی و خواسته‌های عمومی فعال و با توسعه فضای مجازی این روند مضاعف و درسال گذشته با مجوز وزارت کشور فعالیت این گروه در قالب تشکل مردم نهاد شهروندی منسجم و بیشتر کرد.

وی اظهارداشت: باتوجه به دغدغه مقام معظم رهبری در بحث اشتغالزایی و نامگذاری سال حمایت از کالای ایرانی، در این نشست تلاش خواهیم کرد با ارایه راهکار‌های اصولی بتوانیم برای حل معضل بیکاری در شهرستان‌های گناوه و دیلم تلاش کنیم.

رئیس شورای اسلامی بخش امام حسن دیلم نیز با بیان اینکه عمده مشکلات این شهرستان با شرکت‌های نفتی منطقه مشابه با شهرستان گناوه است، گفت: جذب نیرو‌های غیربومی در شرکت‌های در جوار این مناطق بویژه دیلم از سالیان گذشته وجود داشته و روز به روز حادتر شده است.

محمدعلی احمدی اصل افزود: در چندهفته اخیر اطلاع یافتیم ۱۴۰ نفر نیروی غیربومی در شرکت گوره بکار گرفته شدند که با پیگیری نماینده حوزه انتخابیه و فرماندار دیلم نشستی درکمپ آن منطقه برگزار و درصورت جلسه‌ای مقرر شد که تمامی این نیرو‌ها اخراج و نیروی دیگری حذب نشود.

وی اظهارداشت: بکارگرفته نشدن نیرو‌های بومی مشکل و معضلی ریشه‌ای است که باید به همت و هوشیاری مسئولان و حساسیت مردم در حل آن کوشید و از قابلیت‌های موجود نهایت استفاده صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی بخش امام حسن دیلم گفت: باوجود قابلیت‌های زیاد و افراد مستعد و توانمند در شهرستان‌های گناوه ودیلم، بیشتر طرح‌های نفتی منطقه به پیمانکاران غیربومی واگذار می‌شود که این نشان می‌دهد که هم مسئولان کوتاهی می‌کنند و هم مردم حساس نیستند.

وی افزود: درحالیکه رئیس شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بومی منطقه است ۸۰ درصد پیمانکاران و ۹۰ درصد نیرو‌های شاغل در آن بومی هستند، اما شرکت‌های موجود نفتی و گازی شمال استان بویژه مدیران نیروی غیربومی هستند و بومی وجود ندارد.

احمدی اصل بیان کرد: امیدواریم با دقت نظر مسئولان و مردم حداقل، نیرو‌هایی که در این شرکت‌ها بکار گرفته می‌شود میان بومیان و غیربومی‌ها ۵۰ به ۵۰ تقسیم شود درحالیکه اکنون ۹۰ به ۱۰ برتری با غیر بومی‌ها است.

وی گفت: بکارگیری مدیران بومی در بخش‌های مدیریتی، بهره برداری و خدمات در شرکت‌های نفتی منطقه می‌تواند در رفع دغدغه‌های جوانان جویای کار مثمرثمر واقع شود.

احمدی اصل ادامه داد: مطالبه گری مردم از مسئولان بومی نیز می‌تواند در حل مشکل بوجود آمده کمک کند.

فعال اجتماعی شهرستان دیلم گفت: برای حل بکارگیری جوانان بومی جویای کار در شرکت‌های نفتی منطقه به هم افزایی و همدلی و عزم راسخ همه مسئولان استانی و شهرستانی، مردم و نماینده مجلس نیاز است که وجود ندارد.

علیرضا کرمی افزود: عموم مردم این مناطق برای تحقق خواسته‌های خود باید همانند یک رسانه قوی عمل کنند تا صدا‌ها رساتر به گوش مسئولان برسد.

وی اظهارداشت: ایجاد یک بانک اطلاعاتی از نیرو‌های مستعد و تحصیلکرده و پیمانکاران توانمند در شهرستان‌های گناوه و دیلم ضرورت دارد تا در زمان نیاز به نیرو در شرکت‌های نفتی از آنان استفاده شود.

علی جوهری دیگر فعال اجتماعی شهرستان دیلم گفت: جذب و بکارگیری نیرو‌های بومی در شرکت‌های نفتی منطقه از مطالبه‌های بحق مردم این مناطق است که به آن توجهی نشده است.

وی افزود: مسئولان ذیربط شهرستان باید اطلاعات کاملی از آمار نیرو‌های بکارگرفته شده در شرکت‌های نفتی داشته باشند که با پیگیری‌های صورت گرفته موجود نیست.

وی اظهارداشت: مردم شهرستان‌های گناوه و دیلم در زمان جنگ تحمیلی بخاطر همجوار‌ی با تاسیسات نفتی بار‌ها مورد حمله هواپیما‌های دشمن بعثی قرار گرفتند و مستحق بهترین خدمات هستند.

یکی از فعالان اجتماعی روستای شول گناوه که ساکن در نزدیکی شرکت پترو امید است گفت: در بکارگیری مدیران استان بوشهر بویژه دستگاهی مرتبط با نفت و گاز باید افراد بومی بدلیل اشرافیت، تعصب و تسلط کاملی که از استان دارند، انتخاب شوند.

آرش بهزادی افزود: در شرکت‌های نفتی منطقه اجحاف زیادی به مردم می‌شود و در جذب نیروبه بهانه نداشتن سواد و تخصص، نیرو‌های بومی جویای کار را کنار می‌گذارند، اما افراد غیربومی را بکار می‌گیرند که قادر به نوشتن اسم خود نیستند.

مجتبی خرم آبادی فعال اجتماعی از گناوه گفت: سوء مدیریت مشکل و دردی است که در کشور وجود دارد و این مهم باعث شده تا نتوانیم به خواسته‌های منطقی و بحق خود دست یابیم.

وی افزود: مدیرانی که زمام امور را دردست می‌گیرند باید با انگیزه و نسبت به مسایل و مشکلات جامعه خود حساس و برای حل آن‌ها بکوشند.

وی گفت: یکی از مشکلات موجود این شهرستان اقتصاد تک محصولی از طریق کالای همراه ملوان است که باید به موازات آن و رهایی از این وضعیت که ناپایدار است به راه‌های دیگری نظیر درآمدزایی از طریق گردشگری با حمایت و تشویق سرمایه گذاران خصوصی چاره اندیشی شود.

جعفر عباسی دیگر فعال اجتماعی اظهارداشت: رایزنی نماینده حوزه انتخابیه و راه اندازی دفتر مستقل نمایندگی نفت در شهرستان‌های گناوه ودیلم راهکاری مناسب در زمینه حل مشکلات گریبانگیر مردم این منطقه با شرکت‌های موجود است.

دیگر فعال اجتماعی گناوه نیز با اشاره به اینکه دغدغه شرکت کنندگان در این نشست بخاطر مطالبه گری نسل جوان و آیندگان این مناطق است، گفت: یکی از مشکلات اساسی در منطقه سوء مدیریت‌ها است که نتوانسته ایم از امکانات و ظرفیت‌های شرکت‌های نفتی که خواسته بحق مردم است، استفاده ببریم.

منصور مسقط افزود: برای حل مشکلات گریبانگیر این مناطق بویژه درحوزه نفت باید مسئولان بدون ترس و با عزم راسخ تلاش کنند.

وی اظهارداشت: برگزاری این چنین نشست‌هایی باید دستور کار داشته باشد و با یک برنامه ریزی مدون برای پیگیری مطالبات مردمی تلاش کنیم.

محمد توزی دیگر فعال اجتماعی گناوه گفت: ضعف در مدیریت‌ها باعث شده تا به رغم تاسیسات نفتی زیاد در این منطقه، جوانان با مشقات زیاد نتوانند شغلی بدست آورند.

مدیر انجمن مردم نهاد شهروندی راه روشن گناوه گفت: این انجمن که با مجوز فعالیت می‌کند وابسته به هیچ گروه و مسئولی نیست و تنها هدفش مطالبه گری و انتقال مشکلات و تنگنا‌های موجود و راهکار‌های منطقی به مسئولان است.

محمدرضا حسینی افزود: این انجمن با مجوز رسمی تاسیس و بر اساس اساسنامه توجه به ارتقای رفاه اجتماعی شهروندان، همت و تلاش بر‌ای توسعه رفاه شهروندی و حذف موانع شهری و شهرنشینی، تعامل با مسئولان باهدف ارتقای رفاه و توسعه پایدار اجتماعی، گوشزدکردن مسایل اجتماعی به مسئولان و شناسایی افراد نخبه و توانمند را سرلوحه کاری خود قرار داده است.

مسئول دفتر نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای در شهرسان گناوه گفت: وظیفه این دفتر انتقال و پیگیری مطالبه‌های مردم از مسئولان ادارات و پاسخگویی آنان است.

محمد فریدونی افزود: درصورتیکه مسئولی در شهر برخوردی نامناسب با ارباب رجوع داشته باشد و نتوانست برعهده وظایف خود و پاسخگویی به مشکلات برآید باید مسئول ارشد شهرستان ورود کند.

وی اظهارداشت: مدیران استانی و شهرستانی باید مشکلات و تنگنا‌های موجود حوزه کاری خود را به گوش نماینده خود در مجلس برسانند تا برای حل آن‌ها تلاش کند.

فریدونی گفت: این دفتر آمادگی کامل برای برگزاری نشست شرکت کنندگان با نماینده حوزه انتخابیه و فراهم کردن دیدار با وزیر نفت را دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گناوه گفت: اشتغال نیرو‌ها در شرکت‌های نفتی این منطقه از قدیم چنین روالی وجود داشته و همچنان تداوم دارد و این اداره نمی‌تواند ورود کند.
حسن غلامی افزود: در نگاه مردم، اداره کار متولی پیدا کردن شغل برای افراد است درحالیکه چنین نیست بلکه متولی تنظیم کننده رابطه بین کارفرما و کارگر است و با این وجود نسبت به خواسته‌های مراجعه کنندگان و پیگیری ایجاد شغل برای جوانان جویای کار بی تفاوت نبوده است.

وی با بیان اینکه دولت از سال ۱۳۹۶ به منظور ایجاد اشتغال پایدار سه طرح کاروزی، روستایی و فراگیر با اعطای تسهیلات مناسب ارایه کرد، اظهارداشت: در این ارتباط ۶۰ میلیارد ریال در حوزه روستایی و ۸۰ میلیارد ریال به این شهرستان اختصاص یافت که تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده و مابقی روال اداری را طی می‌کند.
وی اظهارداشت: درصورتی که متقاضیان طرح و ایده‌ای ارایه دهند این اداره آماده همکاری در اعطای تسهیلات است.

شهرستان‌های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر از مناطق نفت خیز کشور با قدمت چندین ساله است و ۶ خط لوله اصلی صادرات کشور به جزیره خارگ از طریق گناوه عبور می‌کند.

در خرداد ماه امسال جمعی از جوانان جویای کار شهرستان‌های گناوه و دیلم با برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به بکارگیری نیرو‌های غیر بومی در تاسیسات و شرکت‌های نفتی این منطقه در ۲ نوبت اقدام به بستن راه ورودی تلمبه خانه نفت گوره کردند و مانع رفتن نیرو‌های شاغل در این تاسیسات بر سر کار شدند.

انتهای پیام/م

ضرورت درمان زخم کهنه بومیان گناوه و دیلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.