موزه تاریخ در منطقه 13 پذیرای نوجوانان:

آشتی دانش آموزان با تاریخ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

موزه تاریخ یکی از مراکز خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است این مرکز از 13 رجب سال 1365 با هدف ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و شناخت بهتر تاریخ و وقایع تاریخی در منطقه 13 احداث شد در حال حاضر این مرکز روزانه پذیرای بیش از 150 نفر از دانش آموزانی است که علاقمند به کنکاش در تاریخ گذشتگان خود هستند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، موزه تاریخ مکانی است که کودکان و نوجوانان می توانند میزان آگاهی و دانش تاریخی خود را بالا ببرند این موزه با معماری حلزونی شکل، تونل و دالانهای تنگ و تاریک محیطی پررمز و راز را برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند تا نسبت به تاریخ و موضوعات تاریخی شناخت پیدا کنند.

*پیشینه موزه تاریخ

حسن اشرف اسلامی موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بااشاره به اینکه نزدیک به 835 مرکز فرهنگی هنری کانون( کتابخانه)شامل مراکز ثابت، سیار شهری و روستایی در ایران وجود دارد گفت:‌بعدها باتصمیم گیری های صورت گرفته این کتابخانه ها به مقر و مراکزی برای انجام بیش از 42 نوع فعالیت فرهنگی از جمله سفال، نجوم وزیست شناسی و غیره تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه این مرکز از 13 رجب سال 1365 همزمان با ولادت امام علی(ع) فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌موزه تاریخ فعالیتش را در موضوعات تاریخ اسلام و معرفی آیین حج در سالهای اولیه تاسیس آ؛از کرد و در ادامه به ادوار و زمینه های تاریخی اسلام پرداخت و در حال حاضر نیز بحث زندگی 150 سال پیش گذشتگان با محوریت فردی به نام میرزا حسن عکاس باشی ارائه می شود.

*مکانی برای عبرت آموزی

موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: شمای کلی از زندگی فرد موفقی به نام میرزا حسن عکاس باشی در این موزه به کودکان و نوجوانان ارائه می شود به گونه ای که دانش آموزان با این شخصیت ارتباط برقرار کرده و همذات پنداری می کنند.

وی اظهار داشت: ما در این موزه به دنبال آشتی دادن دانش آموزان با تاریخ هستیم به گونه ای که کودکان و نوجوانان بتوانند با گذشته خود ارتباط برقرار کرده و از وقایع تاریخ و عملکرد آدمیان عبرت بگیرند.

*دانش آموزان زندگی گذشتگان را تجربه می کنند

موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه شعر معروف سعدی دیگران کاشتند و ما خوردیم ما بکاریم دیگران بخورند محور اصلی موضوعات تاریخی این مرکز است خاطر نشان کرد: بر این اساس دانش آموزان با نحوه زندگی گذشتگان آشنا شده و درمی یابند که آسایش امروز آنها محصول تلاش پیشینیان است از این روز خود را برای تلاش بیشتر و کسب دانش آماده می کنند تا آیندگان نیز از تلاشهای آنان بهره ببرند.

*مجلس پر رمز و راز برای دانش آموزان

دانش آموزان پس از مدتی انتظار و با ورود به دالانهای تنگ و باریک از فضای پرجنب و جوش شهری جدا شده و با دنیای نیاکان خود آشنا می شوند.

اشرف اسلامی در تشریح مراحل بازدید از این مرکز گفت: دانش آموزان مقطع چهارم دبستان تا دوم راهنمایی به صورت گروهی با عبور از تونل زمان از بخشهای مختلف خانه های قدیم دیدن کرده و با سیر زندگی انسان از دوران غارنشینی تا عصر معاصر آشنا شده و از سالنهای مختلف آن به نام سفینه تاریخ مکتبخانه گنجینه تاریخ شناسی بازدید می کنند.

اشرف اسلامی سالن سفینه تاریخ را از بخش های دیدنی موزه اعلام کرد و گفت: دانش آموزان به کمک توضیحات مربی و پخش اسلاید با تاریخچه پیدایش جهان و کره زمین همچنین آغاز حیات وسیر تکامل آن بر روی زمین آشنا می شوند.

وی مشخصه اصلی این موزه را جلب مخاطب با به کارگیری ساز و کارهایی جهت ایجاد شور و نشاط عنوان کرد و یادآور شد،‌بخشهای مختلف و فضاسازی مناسب آن باعث شده این موزه به طور متوالی دو جایزه به لحاظ اجرا و مخاطب شناسی کسب کند.

*شهرداری پیگیری کند

موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جانمایی نامناسب ایستگاه اتوبوس و دیگر المانها باعث شده موزه در معرض دید عموم نباشد از این روز جذب مخاطب و جلب بازدید کننده را با مشکل مواجه می کند.

وی در خواست کرد: شهرداری تمهیداتی برای جابجایی ایستگاه اتوبوس و مخازن مکانیزه زباله از مقابل موزه انجام بدهد.

گفتنی است،‌بازدید از موزه به صورت گروه های 50 نفره دانش آموزان با تعیین وقت قبلی (همه روزه به جز پنج شنبه و جمعه ها) امکان پذیر است.

همچنین موزه تاریخ پذیرای سایر علاقمندان از جمله پژوهشگران و دانشجویانی است که می توانند از کتابخانه این مرکز استفاده کنند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار