صدر اعظم نوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جا‌نمایی مراکز تجاری منطقه یک اصولی نیست

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه جا‌نمایی مراکز تجاری منطقه یک اصولی نیست، گفت: چون نگاه اقتصادی بوده، جانمایی بر اساس تامین منافع ذ‌ینفعان صورت گرفته است.

جا‌نمایی مراکز تجاری منطقه یک اصولی نیستزهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ساخت بی رویه فروشگاه‌های تجاری در سطح شهر تهران اظهار کرد: تعداد واحدهای تجاری در سطح تهران به ازای هر نفر بین 4 تا 5 واحد تجاری است و این وضعیت بدین معناست که مردم تهران جز خرید کردن و رفتن به مجموعه‌های تجاری، کار دیگری ندارند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرها بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی‌ طراحی و ساخته می‌شوند، گفت: سرانه‌های مورد نیاز برای شهر تهران بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد جمعیتی مورد نظر طرح، سرانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، افزود: باید هرگونه ساخت و ساز متناسب با آن طرح تفصیلی باشد و سرانه‌ها رعایت شود.

صدر اعظم نوری با بیان اینکه جمعیت تهران در افق 1404 تا 9 میلیون نفر پیش بینی می‌شود، اظهار کرد: بنابراین باید افق نیازها و سرانه‌های شهر تهران را در ساخت و سازها رعایت کنیم و میزان واحدهای اداری،‌ تجاری و مسکونی و بهداشتی و ورزشی را نیز در نظر بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در 15 سال گذشته این سرانه‌ها به خوبی رعایت نشده و ما شاهد بارگذاری‌هایی مغایر با طرح ‌تفصیلی هستیم که تعداد واحدهای تجاری در سطح تهران به ازای هر نفر 5 واحد است.

عضو شورای شهر تهران افزود: با این وضعیت ما شاهد واحدهای متعدد تجاری خواهیم بود که مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرند و هنگامی که بیش از حد نیاز ساخته می‌شوند، بر اساس ظرفیت هم بهره برداری نمی‌شوند و در نهایت بسیاری از آن‌ها فعال نیستند و چون با طرح تفصیلی انطباق ندارند، موجب می‌شود که در برخی مناطق بدون رعایت گره‌های ترافیکی و  تراکم جمعیت، بارگذاری‌های سنگین انجام شود.

صدر اعظم نوری خاطر نشان کرد: در این شرایط مال‌های عظیمی ساخته شد و در نتیجه معضلی به معضلات تهران افزوده شد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در یک محدوده با توجه به تراکم جمعیت سرانه‌ها تعریف دارند و نیازها بر اساس سرانه‌های جمعیتی است،گفت: در محدوده منطقه یک، جمعیت میزان مشخصی دارد و روشن است که تا افق 1404 این جمعیت چند درصد افزایش می‌یابد و اگر کار‌کردهای منطقه‌ای آن را هم در نظر بگیریم، چندان منطقی نیست که در یک محدوده اقدام به ساخت مال‌های بزرگ کنیم.

وی با بیان اینکه در منطقه یک، مراکز تجاری از جمله ارگ تجریش،‌ پالادیوم، اطلس مال و یک مرکز تجاری بزرگ در دزاشیب با فاصله‌ای بسیار کم از یکدیگر فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: جانمایی این مراکز تجاری اصولی نیست و بر اساس مطالعات انجام نشده،‌ بلکه بر اساس تامین منافع ذینفعان انجام شده است و چون نگاه اقتصادی بوده، وضعیت موجود شکل گرفته است.

صدر اعظم نوری با اشاره به عملیات ساخت اطلس مال در نیاوران گفت: این پروژه در حالی که هنوز تکمیل نشده، منطقه را دچار گره ترافیکی کرده است و اگر بهره برداری شود، معضلی بر معضلات آن افزوده خواهد شد، زیرا در این پروژه‌ها پیوست‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و محیط زیستی رعایت نشده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه 80 درصد درآمدهای شهرداری از محل درآمدهای ناپایدار صورت می‌گیرد و صدور مجوز برای برخی از این پروژه‌ها به دلیل کسب درآمد بوده است، تصریح کرد: این درآمدها تا یک زمانی وجود دارد و دیگر نمی‌توان از این راه کسب درآمد کرد و هنگامی که نیازی به ساخت این پروژه‌ها نباشد و نیاز شهر تامین شود، درآمد شهرداری هم قطع می‌شود.

انتهای پیام/

تأمین منافع ذینفعان دلیل جانمایی غیر اصولی مراکز تجاری منطقه یک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار