برگزاری شانزدهمین آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی در دانشگاه اصفهان

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم از برگزاری شانزدهمین آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی با حضور 210 دانش‌آموخته دانشگاه های کشور از بیش از 15 کشور و ملیت مختلف در دانشگاه اصفهان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عبدالحمید علیزاده امروز در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه اصفهان امسال شانزدهمین آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی در دانشگاه اصفهان و یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل ، فردا 14 تیرماه در میدان امام خمینی(ره )اصفهان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دانش آموختگی افزون بر 500 دانشجوی خارجی در سطح کشور گفت :  در این برنامه 210 دانش‌آموخته از 11 دانشگاه سطح کشور و از بیش از 15 کشور و ملیت مختلف از کشورهای افغانستان، لبنان، سنگال، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، اردن، عربستان سعودی، چین، ویتنام، هند، پاکستان، بنگلادش و... در دانشگاه اصفهان گرد هم خواهند آمد.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: امروز حضور بیش از 27 هزار دانشجوی خارجی در سطح دانشگاه‌های زیر پوشش وزارت علوم را شاهد هستیم که اگر آمار دانشجویان غیرایرانی زیرپوشش وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد هم لحاظ شود در سطح کشور 34 هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل وجود دارد.

بنا بر اعلام وی ، موضوع مهم مرتبط با این آیین اینکه همه این فرآیندها و فعالیت‌ها در راستای تحقق بخشیدن به بخشی از برنامه ششم توسعه است که دانشگاه‌ها مکلف شدند در انتهای سال نهایی برنامه، تعداد دانشجویان خارجی را به رقم 75 هزار دانشجو برسانند.

علیزاده اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه در بخش جلب و جذب دانشجویان خارجی برای هر سال نقطه رشدی تعریف شده و برنامه همایش فردا در راستای تحقق بخشیدن به قسمتی از هدف اصلی برنامه ششم توسعه است که در اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز 1404 کشور هم به این مهم تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور به ویژه از نظر اقتصادی یکی از مسیرهای رشد کشور مبتنی بر منابع غیرنفتی شکوفایی استعدادها از مسیر جذب و پذیرش دانشجوی خارجی است، بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در کشور با هدف بزرگ‌تر «گسترش فرهنگ و آداب ایرانی اسلامی» در کل جهان انجام می‌شود.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم یادآور شد: ایران اسلامی با داشتن گنجینه‌ای از نیروهای انسانی متخصص و توانمند می‌تواند یک شعار جدیدی را بر شعار معروف علم بهتر است یا ثروت اضافه کند و آن این است که امروز می‌توان از «علم ثروت‌ساز» صحبت کرد.

وی ادامه داد: از آموزش عالی کشور انتظار می‌رود با تدوین سند راهبردی مناسب در دانشگاه‌ها و ریل‌گذاری‌های درست مسیر جذب و دانشجو با همت جمعی و تکیه بر گنجینه نیروی انسانی متخصص موفق عمل کرده و در حوزه علم ثروت ساز فعالیت کنند.

علیزاده تأکید کرد: بین‌المللی سازی آموزش عالی چند سالی است که داغ شده و با توجه به اقبالی که دانشگاه‌ها به این موضوع از خود نشان می‌دهند چشم‌انداز خوبی خواهد داشت، اما ساختار منسجم و یکپارچه‌ای آن‌طور که باید نیست، از همین رو طرح جامعی به‌زودی پس از تصویب به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و هدف این است که دانشجوی خارجی قبل، بعد و در حین پذیرش بداند چه کاری باید انجام بدهد و در هنگام مراجعه به دانشگاه مسأله آموزش، پشتیبانی، اسکان و همه خدمات متعلق به یک دانشجو با یک پرسنل و در یک دفتر انجام شود.

وی با بیان این که دانشگاه اصفهان می‌تواند مانند همیشه مانند بسیاری از موارد در جذب دانشجوی خارجی سرآمد باشد، اذعان داشت: عمده مشکلات دانشجویان خارجی در دو بخش خلاصه می‌شود بخش اول مربوط به اطلاعات و آشنایی دانشجو قبل از ورود به کشور است که معمولاً این اطلاعات در اختیار آن‌ها نیست.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم بیان کرد: دانشجوی علاقه‌مند به تحصیل در از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پتانسیل غنی که آن‌ها در اختیار دارند، ایران اطلاعات کمی دارد و می‌طلبد با عزم همگانی مدیران و دانشگاهیان به‌روزرسانی و تجهیز پیشخوان دانشگاه‌ها به زبان‌های بین‌المللی و تعبیه اطلاعات دانشجوی مورد نیاز فراهم و ایجاد شود.

وی افزود: این مسأله این امکان را به دانشجو می‌دهد که بتواند از مسیر فضای مجازی موجود به اطلاعات شیوه دریافت پذیرش، ارتباط مستقیم با اساتید و... دست پیدا کند، دانشجویان خارجی بر اساس سن، معدل، دانشگاه محل تحصیل سوابق علمی خوب به دو شکل الف با امکانات پرداخت شهریه، بیمه، اسکان و مقرری ماهیانه و بورسیه شامل همه این موارد به جز مقرری ماهیانه بورسیه دریافت می‌کنند.

علیزاده ابراز کرد: در زمینه جذب دانشجو شاهد اقدامات خوبی از دانشگاه‌ها هستیم، اکثر دانشگاه‌های تراز بالا در این حوزه یا مجهز به امکانات و زیرساخت‌هاست یا در حال تجهیز به اطلاع‌رسانی در فضا و به زبان بین‌المللی هستند و حتی برخی با الهام از دانشگاه‌های پیشرفته هزینه زندگی در شهر، میزان شهریه‌ها و نحوه زندگی به زبان بین‌المللی را تعبیه و در دسترس متقاضی خارجی قرار می‌دهند.

وی در خصوص این‌که دانشجوی خارجی تا چه حد می‌تواند در بخش پژوهش دانشگاهی شرکت و فعالیت کند گفت: از آن‌جایی که دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری موظف به ارائه مقاله و تنظیم رساله هستند، با هدف‌گذاری‌هایی که در بخش رساله‌ها در مقاطع ارشد و دکتری اتفاق افتاده و سیاست وزیر علوم بر تمرکز بر پژوهش محوری و ارتقای آن است، بالطبع دانشجوی خارجی هم رساله خود را در مسیر پژوهش تقاضامحور در کشور انتخاب کرده و به این هدف دست پیدا می‌کند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تصریح کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که برنامه معرفی کشور و جاذبه‌ها را داشته باشند، بخش ستادی وزارت علوم هم نقش پشتیبان و نظارتی ایفا خواهد کرد، دانشگاه‌های کشور در مقوله آموزش عالی به بلوغ کافی رسیده‌اند و می‌توانند تحصیلات تکمیلی ملی را به فراملی توسعه بدهند، جاذبه‌ها را معرفی کنند و در امور آموزشی زیرساخت امور پژوهشی را به کمک نیروی تخصص و توانمندی که حضور دارند فراهم کنند.

وی در خصوص هدف از بین‌المللی سازی در سطح کلان کشور توضیح داد: دو شاخص مؤثر در این موضوع وجود دارد، یکی بین‌المللی سازی با شروع از منزل و پا به پای آن حضور مؤثر در فضای بین‌المللی جهان است، از تلاش برای برنامه‌هایی نظیر تبادل دانشجویان با دانشجویان خارجی، اجرای برنامه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی و داشتن نمایندگی و آژانس‌های رسمی جذب دانشجو در خارج از کشور و در جامعه هدف و مهم‌تر از همه حضور فعال در فضای تبلیغاتی است.

علیزاده اظهار کرد: به عنوان مثال اگر کسی بخواهد امروزه در فضای مجازی اطلاع کسب کند که چگونه در کشورهای خارجی در هر مقطعی و در هر دانشگاهی تحصیل کند مؤسساتی وجود دارند که با هزینه اندک با توجه به ظرفیت دانشگاه برای عضوگیری تبلیغ می‌کنند، دانشگاه‌ها باید به این قضیه به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای نیل به اهداف فرهنگی درباره دانشجویان غیرایرانی کارگروه فرهنگی ویژه در وزارت علوم با مسؤولیت نهاد رهبری تشکیل شده که تلاش خوبی در بسیاری از جهات انجام می‌شود، در برنامه‌های ارزشمند اعیاد دینی و برنامه‌های ملی دانشجوهای خارجی را گرد هم جمع می‌کنند، اردو می‌برند، در طرح گسترده ضیافت اندیشه با مبانی دین اسلام آشنا می‌شوند و به گفت‌وگوی ادیان می‌پردازند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم اضافه کرد: شخصیت‌های مذهبی و ملی در دل این کارگروه معرفی و با فرهنگ مردم ایران و جلوه‌های هنری فرهنگی علمی ملی کشور آشنا می‌شوند، این کارگروه مجری انجام طرح‌های کوچک و بزرگ وزارت علوم است.

به گفته وی ، در بخش کلان طرح حمایت از 10 دانشگاه برتر در حوزه پذیرش دانشجویان بین‌المللی مطرح است و از دانشگاه‌هایی که دو شاخص نسبت دانشجوی بین‌المللی به دانشجوی ملی و نسبت دانشجوی بین‌المللی شهریه پرداز به دانشجوی خارجی بورسیه بین‌المللی ایران را داشته باشد حمایت خواهد شد و این دو شاخص از شاخص‌های ارزیابی بین‌المللی دانشگاه‌ها در جذب دانشجوی خارجی در کل دنیا و تأثیرگذاراست.

علیزاده خاطر نشان کرد: در کشور ایران حدود 6 هزار دانشجوی بورسیه‌ای و 21 هزار دانشجوی شهریه‌پرداز مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم وجود دارد و تحقیقات نشان می‌دهد نیروی انسانی متخصص در دانشگاه‌های کشورهای خارجی که به صورت فرصت مطالعاتی برای تحصیل یا پژوهش مراجعه کرده‌اند از صد در صد موفقیت برخوردارند.

وی با بیان اینکه متخصصان با تحصیلات عالیه ایرانی در تمامی کشورها افراد موفق آن جامعه در مراکز تحقیقاتی را شامل می‌شوند، عنوان کرد: این ظرفیت یک نعمت و ثروتی است که در دل کشور داریم و باید با سیاست‌گذاری مناسب و تسهیل فرآیند جذب با بهره‌مندی از نیروی متخصص از آن در راستای تحقق‌پذیری جذب دانشجویان خارجی استفاده کنیم.

به اذعان مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم ، با وجود هجمه‌های بین‌المللی نیروهای استکبار که با دسترسی به قدرت از مسیر زورگویی برای صحبت با دیگر کشورها استفاده می‌کنند، این شعارها و گردن کشی‌ها در زیر سایه ارتباطات بین‌المللی پنهان می‌شود، مراسم نمادین پرچم گذاری ملل مختلف در آئین نکوداشت دانشجویان خارجی نماد صدور صلح نماد ایران در اوج اقتدار و توانمندی میزبانی برای تحصیل فرهنگ‌های مختلف در آرامش و امنیت کامل با احترام به آداب و سنن آن‌ها است.

 

انتهای پیام/م

 

آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی در دانشگاه اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.