مساجد باید در مقابل هجمه‌های دشمن سنگر باشد

امام جمعه اصفهان گفت:مساجد همچنان باید در مقابل هجمه‌های دشمن سنگر باشد و با برنامه‌های آنان مقابله کند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه اصفهان،آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با دبیران ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تلاش‌های دشمنان بر علیه اسلام و جمهوری اسلامی اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند مساجد سنگر هستند و باید این سنگر بودن همچنان حفظ شود.

وی با بیان این که مساجد قبل از پیروزی انقلاب، محور فعالیت‌های انقلابیون بود، افزود: مساجد همچنان باید در مقابل هجمه‌های دشمن سنگر باشد و با برنامه‌های آنان مقابله کند.

امام جمعه اصفهان گفت: در مسجد، امام جماعت، کانون فرهنگی هنری، بسیج، ستاد احیاء و غیره فعالیت دارند، اما آیا اگر این نهادها و افراد به صورت کامل تلاش و فعالیت می‌کردند، شاهد کاستی‌های امروز بودیم.

وی با بیان این که مسجد می‌تواند بیش از پیش اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: حدود 700 مسجد در شهر اصفهان وجود دارد؛ اگر واقعاً این مساجد فعال باشند مشکلی در مسائل دینی خواهیم داشت، به فرموده امام صادق(ع) تا 40 خانه، همسایه مسجد محسوب می‌شوند که این تعداد، حدود 200 خانوار را تحت پوشش قرار دهد و می‌تواند این خانواده‌ها را از نظر دینی، فرهنگی و اقتصادی غنی کرد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به آیه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ» اذعان داشت: عمران و آبادی مسجد تنها به ساختمان آن نیست چراکه پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به ابوذر می‌گوید«عمران مسجد به این است که صدای مسجد کسی را اذیت نکند، خرید و فروش در مسجد انجام نشود و سخن لغو گفته نشود».

وی با بیان این که نیروی انسانی مستعد وجود دارد اما از این استعدادها استفاده نمی‌شود، یادآور شد: ما در کشور کمبود آدم دلسوز داریم؛ انسان‌هایی که اگر سمتی به او داده شد، بداند که در حد توان و وسع باید کار و خدمت کند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: این که قرآن می‌فرماید«لایُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» بدین معنا نیست که انسان در حد کم تلاش کند، بلکه باید تا زمانی که توان دارد تلاش کند، آیا همه ما تا زمانی که توان داریم تلاش کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: قرآن کریم در آیه دیگری می‌فرماید«لَایُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا» بدین معنا که انسان به اندازه چیزهایی که خداوند متعال به او عطا کرده است، مکلّف است و باید تلاش کند، بنابراین باید فرصت خدمت و گام بر داشتن در مسیر خدای متعال را غنیمت شمرد و تا زمانی که توان داریم در مسیر الهی قدم برداریم.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که ما در 31 استان و در 4 نقطه ویژه از کشور نمایندگی داریم، عنوان داشت: ستادهای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور و در تمام مناطق روستایی، عشایری و شهری وجود دارند و تا کنون 24 هزار کانون ثبت شده ند و این ظرفیت خوبی است.

وی با بیان این که 79 هزار مسجد در کشور وجود دارد که 24 هزار کانون فرهنگی هنری در آن فعالیت می کند، اضافه کرد:  فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از 18 اسفند سال 71 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کردند و تا کنون 20 هزار کانون به صورت دیجیتالی به ثبت رسیده‌اند، همچنین از 15 تیرماه امسال، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کد ملی خود را به صورت الکترونیکی ثبت می‌کنند.

دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز داشت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور 52 درصد در بخش روستایی و 48 درصد در بخش شهری قرار گرفته‌اند و ظرفیت بزرگی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و دینی در مسیر مقابله با هجمه‌های غرب وجود دارد.

وی در پایان تأکید کرد: امیدوار هستیم در مساجد که پایگاه اصلی انقلاب به شمار می‌رود، بتوانیم برنامه‌های مناسبی را برای جذب کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با انقلاب اسلامی اجرا کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

دیدار  دبیران ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشوربا امام جمعه اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.