بیش از ۴۰۰۰ تن زردآلو از باغ‌های نهاوند برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: کار برداشت انواع زردآلوهای پیش‌رس و تابستانه از ۴۰۰ هکتار باغ‌ مثمر نهاوند آغاز و تاکنون صدها تن روانه بازار مصرف‌ شده است.

بیش از ۴۰۰۰ تن زردآلو از باغ‌های نهاوند برداشت شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حسین خردمند  اظهار داشت: در شهرستان نهاوندنزدیک به ۵۰۰هکتار سطح زیر کشت انواع زردآلوهای پیش‌رس بهاره و تابستانه با درختان مثمر و تازه کاشت می باشد.
وی گفت: از ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغ‌های زردآلو بیش از ۳۶۰هکتار مثمر و مابقی نیز تازه کاشت و غیر مثمر هستند که به‌طور میانگین از هر هکتار 11 تن محصول از این باغ‌ها برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.
خردمند افزود: بارش های بیش اندازه بهار و سرمازدگی موجب کاهش و ایجا لکه برروی زردآلوها شده است.
وی اظهار داشت: به‌طور متوسط هر هکتار باغ زردآلو برای ۴ نفر به‌صورت مستقیم و۸نفر غیرمستقیم ایجاد اشتغال فصلی می‌کند و این محصول در صنایع غذایی و انواع کمپوت و مرباجات کاربرد زیادی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: بیشترین باغ‌های زردآلوی نهاوند در بخش مرکزی و روستاهای تکه، کوهانی، جهان‌آباد، رضی آباد طائمه، شعبان، بیان و حومه نهاوند و بخش خزل و زرین‌دشت و گیان قرار دارند.
خردمند افزود: بیش از ۱۲۹۰۰هکتار از زمین‌های مستعد نهاوند به کاشت محصولات باغی شامل انواع سیب، گلابی، هلو، زردآلو، شلیل، گردو، گیلاس اختصاص دارد که سالانه بیش از 130 هزار تن انواع محصولات باغی از باغ‌های نهاوند برداشت می‌شود.
وی گفت: از باغ‌های زردآلوی نهاوند در فصل بهار برای ترشی جات و خام خوری چغاله استفاده می‌شود و در فصل تابستان نیز از زردآلو به دو شکل مربایی و پرک خشک که قیسی گفته می‌شود استفاده می‌شود که سرشار از آهن و انواع ویتامین ها می باشد.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: مهمترین مشکل زردآلو کاران نهاوندی کمبود صنایع تبدیلی و صادرات می باشد که از سرمایه گذاران دعوت می کنیم جهت دریافت وام های کم سود تولیدی به این اداره مراجعه کنیم.

انتهای پیام/ص.ف

برداشت زردآلو از باغات نهاوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.