باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

واردات بی‌رویه نوشت‌افزار‌های خارجی/ بازاری که هنوز در اختیار نوشت‌افزار‌های غربی است

با گذر از بازار نوشت افزار‌ها می‌بینیم که کسی توجهی به نوشت افزار ایرانی ندارد و ...

واردات بی‌رویه نوشت‌افزار‌های خارجی/ بازاری که هنوز در اختیار نوشت‌افزار‌های غربی استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز سه ماه دیگر به شروع فصل مدرسه‌ها باقی مانده؛ اما از همین حالا تولیدکننده‌ و بازاری‌ها اقدام به تکمیل اجناسشان برای شروع سال تحصیلی می‌کنند.

این در حالی است که با گذر از بازار نوشت افزار‌ها می بینیم که کسی توجهی به نوشت افزار ایرانی ندارد و اکثر بازاری ها فروشگاه‌های خود را با نوشت افزار‌های غربی پر می‌کنند. به همین بهانه با یکی از تولیدکننده‌های نوشت افزار‌های ایرانی اسلامی گفتگو کردیم تا شرایط بازار را در حمایت از لوازم التحریر ایرانی اسلامی بسنجیم.

حلواییان تولیدکنند‌ه نوشت افزار‌های ایرانی اسلامی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت بازار نوشت‌افزار‌ها اظهار کرد: با وجود اینکه تبلیغات گسترده‌ای در حوزه‌ی خرید کالای ایرانی صورت گرفته؛ اما متاسفانه هنوز نیمی از بازار نوشت افزار‌ها به دست خارجی‌هاست. البته کمک صداوسیما و پشتوانه مردم در حمایت از نوشت افزار ایرانی اسلامی در سال‌های اخیر، کار تولید کننده‌های داخلی را هم رونق داده است؛ اما هنوزبه نقطه ایده آلی که بازار به دست نوشت افزار ایرانی بیفتد، نرسیده ایم.

وی افزود: کالای قاچاق و واردات بی رویه در شرایطی اتفاق می‌افتد که می‌توان به نیروی داخلی اتکا کرد. به نظرم مهمتر این است که در تولید داخلی، اهداف ایرانی اسلامی را با ظرافت خاصی می توان پیاده کرد. البته نوع تولید محصول داخلی حتی در نوشت‌افزار هم به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

حلواییان تصریح کرد: آمار دقیقی از واردات رسمی و غیر رسمی نوشت افزار به کشور وجود ندارد و هنوز برای طرح‌های نامناسب بر روی نوشت افزار‌ها برنامه‌ خاصی نداریم. به طور مثال مشخص شده که طرح باربی مغایر با فرهنگ ماست یا هنوز متاسفانه خیلی‌ها مردعنکبوتی را جزو کاراکتر‌های قهرمان معرفی می‌کنند. البته به نظر بسیاری از کارشناسان فرهنگی ابتذال فرهنگی و اهداف ضد دینی و ملی در آن‌ها به طور نامحسوس دیده می‌شود؛ اما متاسفانه ما برنامه‌ مناسب برای جایگزینی شخصیت‌های ایرانی به جای آن‌ها نداریم.

وی افزود: در سال‌های اخیر با هوشیاری مسئولان، خانواده‌ها و بخصوص تولیدکنندگان خوش فکر طرح‌های مضر و کاراکتر‌های غربی در بازار کمتر مصرف می‌شود؛ ولی متاسفانه هنوز کاراکتر‌های غربی پیشرو درمحصولات داخلی بازار هسند. خود من فروشگاهی در مرکز بازار نوشت افزار در تهران دارم و فکر کنم تنها توزیع کننده نوشت افزار ایرانی اسلامی در بازار تهران باشم.

این تولیدکننده اظهار کرد: در حوزه تولید، محتوا و طراحی‌های ایرانی اسلامی در کشور مرجع خاصی نداریم؛ مثلاً وزارت ارشاد که باید متولی کارباشد، هیچ گونه تولید طرح و ایده ایرانی اسلامی برای بازار و تولید کننده ندارد. فقط مجموعه ایران نوشت که یک مجموعه خودجوش مردمی است، حرفی برای گفتن دارد که آن هم ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از لحاظ فرهنگی بسیار غنی است و مشاهیر، افسانه و قهرمانان بسیاری دارد که تصویرگری نشده اند؛ زیرا صنعت کاراکترسازی نداریم.

انتهای پیام/

 

چرا نوشت افزارهای غربی بازار بیشتری دارند؟

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، نوشت افزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار