باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اوباش درمانی، راهکار شهرداری برای رفع سد معبر

استفاده از اراذل و اوباش برای رفع سد معبر در تهران نه تنها باعث تهدید امنیت عمومی شده بلکه به نوعی مهر تایید رفتارهای خلاف قانون اراذل و اوباش نیز هست.

اوباش درمانی، راهکار شهرداری برای رفع سد معبربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پدیده اراذل و اوباش یکی از ناهنجاری های اجتماعی است که دستگاه های حکومتی و حاکمیتی از جمله نیروهای انتظامی و امنیتی همیشه در مقابل این افراد قرار داشته و دارند و همواره این افراد به عنوان یکی از معضلات و مهمترین عامل ناامنی در جامعه تلقی می شوند .

اما اگر روزی همین نابهنجاری اجتماعی و سابقه دار بودن افراد برای برخی از دستگاه های حکومتی مزیت محسوب شده و شرط به کارگیری آن ها شود؛ حتما باید با نگاه حساس تری این موضوع بررسی و به آن پرداخته شود.

این روزها تصاویر زیادی در حال انتشار در فضای مجازی است که اراذل و اوباش سابقه دار و گنده لات های محلات در پوشش ماموران شهرداری به مردم حمله می کنند و با ضرب و شتم دست فروشان به صراحت در مقابل انظار عمومی ایجاد رعب وحشت می کنند.

این موضوع آنقدر عمومی و علنی شده که اراذل و اوباش به همراه نوچه های خود هیچ ترسی از علنی شدن موضوع ندارند و حتی در برخی موارد در مقابل چشمان ماموران نیروی انتظامی ضمن نقض آشکار حقوق شهروندی، اقدام به ضرب و شتم افراد نیز می کنند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که از میان انبوه قانون شکنی اراذل و اوباش تحت نام شهرداری تنها موارد معدودی مانند کشته شدن دست فروش اتوبان آزادگان یا حمله شبانه به کارواش سعادت آباد و یا کتک زدن میوه فروشی که شیشه های وانتش خرد شد؛ رسانه ای می شود؛ ولی آنچه مسلم است این است که روند نامیمون و غیر قانونی به کارگیری اراذل و اوباش بعنوان ماموران رفع سد معبر شهرداری، باید متوقف و با هر گونه تخلفی در این زمینه برخورد شود.

هرچند موضوع بکارگیری اراذل و اوباش و افراد سابقه دار هیچگاه بطور رسمی از طرف شهرداری تایید نشد، اما به محض وقوع حوادث مختلف و محرز شدن استفاده از اوباش، شهرداری مدعی شده که از تخلف مامورانش مطلع نبوده یا این تخلف را پیمانکار طرف قرارداد انجام داده است. در این صورت نیز باید گفت بی اطلاعی از عملکرد پیمانکاران رافع و مانع مسئولیت شهرداری نبوده و در این موارد که نقض آشکار حقوق شهروندان اتفاق می افتد، شهرداری مسئولیت مستقیم دارد.

در آخرین مورد عده ایی از اراذل و اوباش سابقه دار اقدام به ضرب و شتم پیرمردی می کنند که در حال جمع آوری پسماند است و حتی مردمی که در حمایت از وی دخالت می کنند، مورد ضرب و شتم و تهدید قرار می گیرند. با توجه به بازنشر این حادثه در فضای مجازی و واکنش های زیادی که در سطح جامعه داشته است؛ همچنان اوباش سابقه دار  در این خصوص حضوری پر رنگ و بدون محدویت دارند.

این موضوع و بازتاب های منفی آن باعث شد که برخی از اعضای شواری شهر به این بی قانونی واکنش نشان داده و ضمن انتقاد تند از این رفتار و عملکرد شهرداری، موضوع را بصورت جدی تری پیگیری کنند.

درهمین راستا مجید فراهانی یکی از اعضای شورای شهر در واکنش به این موضوع ضمن تاکید اینکه باید از این گونه موارد جلوگیری شود پس از بررسی های لازم اعلام کرد: قرارداد با پیمانکار خطاکار فسخ شده است.

زهرا صدراعظم نوری عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: «نکته قابل توجه این است که جمع آوری پسماند برای فرد خطرناک است، چرا که این پسماندها حامل انواع بیماری ها هستند. اما این موضوع دلیل نمی شود که ماموران شهرداری اینگونه واکنش نشان دهند، چرا که حفظ حرمت هر شخص از واجبات است. به طور حتم فردی که اقدام به جمع آوری پسماند کرده است از روی نیاز دست به این کار زده است.»

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا نمی خواهید قانونی را برای جلوگری از بکار گیری اوباش سابقه دار تصویب و ابلاغ کنید، گفت: «شهرداری در این زمینه باید دقت لازم را داشته باشد و ما در شورای شهر حتما پیگیر این موضوع خواهیم بود.»

به هر روی سابقه دار بودن و تخلف از قانون و نقض حقوق دیگران با هر عنوانی جرم محسوب شده و اگر این تخلف از سوی نهادهای حکومتی باشد تاثیر آن دو چندان است و در واقع تائید غیر رسمی رفتار اراذل و اوباش محسوب می شود؛ این امر علاوه بر تاثیرات منفی اجتماعی و بدبینی عمومی نسبت به نهادهای دولتی، باعث جری تر شدن اراذل و اوباش برای تشدید رفتارهای خلاف عرف در پوشش نهادهای عمومی نیز خواهد شد.

ادامه این روند نه تنها می تواند تائید غیر رسمی و ترویج تهدید امنیت عمومی باشد بلکه با استخدام اراذل و اوباش راه برای برخوردهای سیستماتیک و متمدنانه در چارچوب قانون بسته شده و به نوعی کنش و واکنش سایرین را نیز در پی خواهد داشت. واکنشی که می تواند منجر به درگیری های خیابانی و تهدید امنیت عمومی شود.

گزارش از عاطفه عبدی اینانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ تير ۱۳۹۷
اين ارازل و اوباش اگه خيلي ادعاي مردانگي و شجاعت ميكنن برن مرز با قاچاقچياي مواد و داعشيا جنگ كنن نه فقط برن از مردم سرقت كنن
آخرین اخبار