اصفهان/

تزیینات خانه تاریخی بروجردی ها كاشان در حال مرمت است

مرمت گر نقاشی های خانه تاریخی بروجردی ها كاشان ازاتمام كار مرمت تزیینات و نقاشی های تالار سرپوشیده این خانه تاریخی تا پایان امسال خبرداد.

 "مرتضی شبانی'درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران "اظهارداشت: این كار هنری از ابتدای امسال آغاز شده و هم اكنون 70 درصد آن اجرا شده است.   

 

وی افزود: با گذشت 140 سال برای نخستین بار نقاشی ها و تزیینات خانه بروجردی ها مرمت می شود.  

 وی، گذشت زمان، شرایط آب و هوایی، گرد و غبار، باز بودن فضای تالار و عوامل عوامل انسانی را از جمله دلایل آسیب رساندن به نقاشی ها و تزیینات خانه تاریخی بروجردی ها عنوان كرد.   

شبانی، مراحل مرمت نقاشی ها را براساس اصول علمی و با تایید كارشناسان میراث فرهنگی ذكركرد و افزود: پس از مراحل پاكسازی اولیه، تثبیت رنگ ها، پاكسازی ثانویه و استحكام بخشی باكمترین دخالت نقاشی ها مرمت شده است.   

شبانی گفت: نقاشی های خانه تاریخی بروجردی ها را شامل تزیینات گل وبوته، گل و مرغ و تصویرهای ناصرالدین شاه و شاهزاده ها، شكارگاه ها و داستان های خمسه نظامی است.  

 به گفته وی، در جاهایی كه نقوش چهره ها از بین رفته است بدون هیچ دخالتی تنها مرز چهره و پس زمینه ها مشخص می شوند.   

وی در مورد نقاش خانه بروجردی ها نیز یادآور شد: گرچه نقاشی های این خانه را به كمال الملك و صنیع الملك نسبت داده اند اما در هیچ جایی نام آنها مكتوب نشده است.   

خانه بروجردی‌ها كه در محله قدیمی سلطان میراحمد كاشان واقع شده در نیمه دوم قرن 13 هجری ساخته شده و با شماره 1083 در فهرست آثار ملی كشور ثبت شده ‌است.  

 این خانه تاریخی شامل یك حیاط بیرونی و دو حیاط اندرونی است، بانی این خانه، حاج ' سید حسن بروجردی ' از بازرگان‌های نطنزی مقیم كاشان و معمار آن استاد 'علی مریم كاشانی' بوده ‌است.  

 نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه، زیر نظر كمال‌الملك، نقاش بزرگ ایران اجرا شده‌است./س  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.