بررسی راهکارهای مقابله با تعرض به کودکان

گاهی سهل انگاری یا ساده انگاری برخی رفتار‌های اجتماعی موجب سوءاستفاده افراد شیطان صفت می‌شود بنابراین خانواده‌ باید علاوه بر آموزش‌های لازم به فرزندان درباره رفتار‌های اجتماعی بیرون از منزل نیز آنان را آگاه سازند.

بررسی راهکارهای مقابله با تعرض به کودکانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعرض به کودکان و گاهی قتل هولناک این موجودات بی‌گناه چنان تکان دهنده است که انتشار اخبار آن ها عواطف و احساسات عمومی را جریحه دار می کند اگرچه سرعت عمل دستگاه قضایی در رسیدگی به این گونه پرونده ها و مجازات سنگین اعدام در ملأعام، قابل تحسین است و مجازات سریع عاملان این جنایت ها موجب پیشگیری از جرم و بازگشت آرامش به جامعه می شود اما نمی توان نقش مهم خانواده ها و مربیان آموزشی مدارس را در این باره نادیده انگاشت.

گاهی رعایت بیش از حد برخی موضوعات خاص و آگاهی نداشتن کودکان از حریم اخلاق و عفت خصوصی، موجب می شود تا کرکس ها، مارمولک ها و زالوهای کثیف از همین خلأهای اخلاقی سوءاستفاده کنند و به کمین فرزندان مان بنشینند که گاهی موارد برای پنهان ماندن ماجرای تعرض یا ترس از آبروریزی جنایت های هولناکی رخ می دهد که قابل جبران نیستند.

بنابراین آگاه کردن کودکان درباره حریم خصوصی با استفاده از نظرات مشاوران و کارشناسان توسط اعضای خانواده می تواند به راحتی از وقوع چنین حوادث تلخی جلوگیری کند. از سوی دیگر نیز خانواده ها باید هوشیار باشند و با اعتماد بی جا و حتی سهل انگاری فرزندان خود را به چنگ کرکس ها نیندازند. اگرچه این گونه جرایم در کشورما به دلایل گوناگون و برخوردهای قاطع با اجرای حدود الهی در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار اندک است اما باز هم باید کارشناسان امر و مسئولان تلاش کنند تا با آگاهی بخشی به خانواده ها و فرزندان زمینه های بروز چنین جرایمی را از بین ببرند.

کرکس سیاه!
«کرکس سیاه» لقبی بود که روزنامه خراسان بیش از 20 سال قبل به عامل تعرض به 9 کودک خردسال داد. آن روزها جوانی با سوء استفاده از غفلت خانواده ها یا سهل انگاری آنان، کودکان خردسال را به نقطه ای خلوت می کشاند و به آنان تعرض می کرد.

وقتی روزنامه خراسان ماجرای تعرض به کودکان را در آن سال فاش کرد گروهی از کارآگاهان زبده از تهران به مشهد آمدند و در کنار کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی به جست وجوی متهم معروف به «کرکس سیاه» پرداختند.

یک هفته بعد از انتشار خبر «دختر 5 ساله، نهمین طعمه کرکس سیاه» متهم این پرونده با تلاش شبانه روزی کارآگاهان دستگیر و در حوزه 4 قضایی سابق مشهد توسط قاضی مجتبی علیزاده محاکمه شد.

رای اعدام در ملأ عام این متهم در کمترین زمان ممکن از سوی قاضی علیزاده صادر شد و در میدان عدالت مشهد به اجرا درآمد. از آن روز به بعد آگاهی بخشی به خانواده ها برای مواظبت از فرزندان به طور جدی در دستور کار قرار گرفت اما هنوز هم برخی مسائل یا شرم از بیان چنین موضوعاتی در خانواده ها، موجب می‌شود تا کرکس ها همچنان در کمین فرزندان باشند.

زالوی کثیف!
فروردین امسال ندا دختر بچه شش ساله افغانی ، مورد تعرض مرد 42 ساله متاهل در مشهد قرار گرفت و این فرد که لقب «زالوی کثیف» پیدا کرد برای ترس از افشای ماجرای تعرض، دست به جنایتی هولناک زد و دختر بچه بی گناه را به قتل رساند. این پرونده بعد از دستگیری متهم و طی مراحل قانونی در دادسرای مشهد به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی سپرده شد و دادگاه رای به اعدام در ملأ عام داد. (شایان ذکر است: پرونده مذکور هنوز مراحل قضایی خود را طی می کند.)

قاتل مارمولک نشان!
هنوز بیشتر از یک ماه از ماجرای ندا (دختر بچه افغانی) نگذشته بود که حادثه تلخ دیگری در مشهد رخ داد و مردم را متاثر کرد. جوان 27 ساله مجردی به نام سجاد با توسل به حیله گری، خود را به عنوان راننده تاکسی تلفنی جا زد و پسربچه10 ساله ای را ربود که قصد رفتن به مدرسه را داشت. او که نقشه پلیدی در سر داشت وقتی با مقاومت کودک 10 ساله روبه رو شد و نتوانست به این دانش آموز تعرض کند، او را به طرز فجیعی به قتل رساند و جسدش را در جاده فرعی شهرک صنعتی مشهد در منطقه طرقبه رها کرد. این متهم نیز که تنها 36 ساعت بعد از ارتکاب جنایت با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر شد در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی محاکمه و به اعدام در ملأ عام محکوم شد (شایان ذکر است این پرونده نیز آخرین مراحل قضایی خود را طی می کند.)

شیطان کثیف!
هنوز مدت کوتاهی از ماجرای قتل دانش آموز 10 ساله نگذشته بود که متاسفانه حادثه دیگری با همین شگرد در اطراف میدان الغدیر مشهد رخ داد. شیطان کثیف که سوار بر یک دستگاه زانتیا بود به عنوان تاکسی تلفنی، دختربچه 9 ساله ای را سوار کرد و او را مورد تعرض قرار داد. این شیطان زانتیا سوار بعد از ارتکاب جرم پیکر دختر کوچک را رها کرد و از محل گریخت. با اعلام شکایت خانواده دختر مذکور، پرونده ای در دادگاه کیفری یک خراسان رضوی تشکیل شد و کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی مامور رسیدگی به این پرونده شدند.

آنان بعد از چند شبانه روز فعالیت های پلیسی، موفق به کشف زانتیا شدند که در یکی از خیابان های مشهد رها شده بود اما بررسی ها مشخص کرد دزد یا دزدان ، خودروی مذکور را از شهرستان نیشابور سرقت کرده اند. تلاش پلیس برای دستگیری «شیطان کثیف» همچنان ادامه دارد.این ها تنها چند نمونه از ماجراهایی است که در گوشه و کنار کشور رخ می دهد و درج آن ها در رسانه های گروهی موجب هوشیاری شهروندان می شود اما از سوی دیگر نیز تنها درج این گونه اخبار کافی نیست بلکه باید رسانه ها از زوایای مختلف به مقابله با این پدیده شوم بپردازند تا شاهد چنین حوادث تلخی در کشور نباشیم.

اگر والدین کوتاهی کنند...!
یکی از کارشناسان ارشد روان شناسی بالینی کشور در این باره به خراسان می گوید: حفظ حرمت و قداست این نیرو (جنسی) به قدری است که اگر از آن حفاظت نشود در بسیاری از ادیان گناه کبیره و در بسیاری از جماعات از آن به عنوان یک ناهنجاری شخصیتی و اجتماعی یاد می شود! و در طبقه بندی اختلالات روانی چنان چه فردی مورد تجاوز قرار گیرد ارزیابی از آن به ضربه ای در حد ضربه موج انفجار برآورد خواهد شد که به آن اختلال استرس پس از آسیب یا PTSD می گویند که اثر مخرب آن ممکن است تا سال ها بعد از واقعه و گاهی تا آخر عمر طول بکشد.

عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور می افزاید: اگر والدین نتوانند در این موارد به فرزندان خود آموزش درست بدهند، قطعا کودکان و نوجوانان از طرق ناسالم دیگر اطلاعات نادرستی را کسب خواهند کرد که به انواع انحرافاتی منجر خواهد شد که از دید والدین تا مدت ها پنهان خواهد ماند!

سیدمحمد حبیبی خاطرنشان می کند البته ناگفته نماند که بیشتر والدین خود از نظر اطلاعات جنسی ضعیف هستند و طوری با کودکان خود برخورد می کنند که انگار آلات جنسی آن ها یک راز یا سر است که نباید راجع به آن سوال کنند! پویا بودن و جست وجوگری جنسی تا قبل از هفت سالگی از دیدگاه روان کاوی فعال و از هفت سالگی تا یازده و دوازده سالگی دوران خاموشی است که کودک از نظر تحریکات درونی جنسی کاملا آرام و پاک از وسوسه های جنسی است.

سیدمحمد حبیبی تصریح می کند بحث مسائل جنسی گسترده تر از آن است که در این مقال بگنجد، در پایان والدین و خانواده های عزیز بهتر است قبل از ازدواج با روش های علمی فرزندپروری و همچنین بحث مسائل جنسی، ممنوعیت ها و چگونگی کنار آمدن با بحران جنسی در کودکان و همچنین یاد دادن نقاط ممنوعه ای که کودک باید یاد بگیرد که کسی حق ندارد آن نقاط را ببیند یا لمس کند، از طریق مراکز آموزشی معتبر و روان شناسان بالینی، آشنا شوند و آموزش لازم را ببینند تا فرزندانشان دچار آسیب هایی از این نوع آسیب هایی که هراز چند گاهی در مدارس یا جاهای دیگر کشور، مشاهده و مطرح می شود، نشوند.

نقش مهم خانواده ها
یک مقام انتظامی نیز با اشاره به نقش ویژه خانواده ها در پیشگیری از وقوع این گونه جرایم هولناک به خراسان گفت: گاهی سهل انگاری یا ساده انگاری برخی رفتارهای اجتماعی موجب سوءاستفاده افراد شیطان صفت می شود بنابراین خانواده ها باید علاوه بر آموزش های لازم به فرزندان شان درباره رفتارهای اجتماعی بیرون از منزل نیز آنان را آگاه سازند.

وی تصریح کرد: اگرچه طبق آموزه های دینی رعایت کامل برخی از اصول اسلامی تا رسیدن به سن تکلیف در دختران و پسران الزامی نیست، اما با توجه به محیط زندگی و احتمال بروز آسیب های اجتماعی باید برخی نکات مانند نوع پوشش کودکان مورد توجه خانواده ها قرار گیرد تا گرگ های در پوشش انسان نتوانند به جگر گوشه های آنان تعرض کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای امروز موجب شده است تا کودکان بر اثر کنجکاوی یا تحریک دوستان به برخی از آموزه های مبتذل یا مستهجن غربی دسترسی داشته باشند بنابراین قبل از آن که فرزندان شان گرفتار در دام شیاطین غربی شوند با استفاده از نظرات کارشناسان آنان را از عواقب و خطرات مهلک استفاده از این گونه شبکه ها آگاه کنند.

پنهان کردن «تعرضات جنسی» باعث تکرار آن می‌شود
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان این که واقعیت‌های اجتماعی نباید کتمان شوند، افزود: کتمان کردن مسائلی مانند تعرض جنسی، مسئله‌ای را حل نمی‌کند بلکه باعث می شود افرادی که این تعرضات را انجام می‌دهند به کارشان ادامه دهند و آن را تکرار کنند.

سید حسن موسوی، با بیان این که موضوع آزارهای جنسی خاص جامعه ما نیست و دنیا با آن دست به گریبان است، افزود: اخباری هم که در مدت اخیر منتشر شده، گویای آن است که این مشکل فقط به دختران اختصاص ندارد؛ موضوع دانش‌آموزان مدرسه غرب تهران نشان داد که پسران نیز با این مسئله مواجه هستند. این افراد قربانی هستند و خانواده‌ها باید با کمک حمایت‌های روانی اجتماعی، زمینه را برای بازگشت آن ها به زندگی عادی حتی بیشتر از یک بیمار جسمی فراهم کنند.

وی با اشاره به این که ماندگاری عوارض منفی این نوع تعرض‌ها بسیار زیاد است و افراد در این شرایط تحت تاثیر فشارهای شدید روانی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: هم خانواده و هم جامعه باید راجع به این افراد پذیرش داشته باشند، آن ها را طرد نکنند و مورد ترحم قرار ندهند. این افراد قربانیان شرایطی هستند که در ایجاد این شرایط نقشی نداشته‌اند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر این که کتمان کردن، مسئله‌ای را حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود افرادی که این تعرضات را انجام می‌دهند به کارشان ادامه دهند و آن را تکرار کنند، تصریح کرد: برای این که این مسئله را کتمان نکنیم، باید بچه‌ها هم از بیان این مشکلات هراس نداشته باشند؛ باید فضایی را در خانواده و جامعه فراهم کنیم که افراد بدون نگرانی از عواقب آن در صورتی که کوچک ترین تعرضی اتفاق افتاد به موقع آن را بگویند تا بتوانیم اقدامات لازم، به موقع و اثر بخشی را انجام دهیم.


موسوی چلک اظهار کرد: وقتی موضوع به تعرض جنسی برمی‌گردد به دلیل تابو بودن تا جایی که بتوانیم سعی می کنیم به دلیل آبرو و ... آن را کتمان کنیم در حالی که با سکوت ما، عوارض و فشارهای روانی اجتماعی به مراتب بیشتر می‌شود و این فشارها می‌تواند روی نقش‌های اجتماعی، سلامت روانی، آینده، رفتارهای فرد و ...تاثیر داشته باشد.

وی با بیان این که در این شرایط نباید «کتمان‌کردن» به عنوان راهبرد خانواده‌ها انتخاب شود، گفت: این سخن به منزله این نیست که هیاهو کنیم و همه این موضوعات را بدون منبع به رسانه‌ها اعلام کنیم بلکه باید با رویکرد واقع‌بینانه با آن ها برخورد کنیم؛ این درحالی است که در حوزه آزارهای جنسی نوع برخورد ما، واقع بینانه نیست.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی تصریح کرد: نباید درگیر این تعرضات شدن به منزله پایان زندگی اجتماعی و نپذیرفتن فرد در درون خانواده یا محیط اجتماعی باشد. باید این افراد را به عنوان قربانیان قبول کنیم.موسوی چلک با اشاره به این که زمانی که روح فرد آزرده خاطر شود این مسئله به راحتی ترمیم نمی‌شود، افزود: گاهی در جایی که باید حمایت‌های روانی اجتماعی را تقویت کنیم برعکس عمل می‌کنیم.

حساسیتی که به موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی وجود دارد باعث می شود آن ها دیر گفته شود و زمانی که دیر مطرح شود لایه های زیرینی پیدا می‌کند که باعث می‌شود مداخلات بعدی مدت‌دار تر و با اثر بخشی کمتر باشد.

وی با تاکید بر این که حل این موارد مستلزم این است که نگاهمان را عوض کنیم و درباره این مسائل نگاه سیاسی نداشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه فردی هم نباید طوری رفتار کنیم که با سکوتمان روی این زخمی که دارد عمیق می‌شود سرپوش بگذاریم هرچه این زخم عمیق‌تر شود، درمان طولانی تری خواهد داشت.

گاهی ما اجازه می‌دهیم زخم آزارهای جنسی بیشتر شود.رئیس انجمن مددکاری اجتماعی درباره اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره موضوع حادثه خمینی شهر نیز تصریح کرد: برای اظهار نظر درباره این موضوعات باید اجازه دهیم ابتدا جلسه کارشناسی درباره آن ها انجام شود سپس مراجع قانونی و ذی ربط باید درباره این موضوعات توضیح دهند. گاهی بدون اطلاعات دقیق واکنش هایی را در فضای مجازی منتشر می کنیم که این واکنش ها بیشتر از موضوعی که اتفاق افتاده تبعات منفی دارد. ما حق نداریم واقعیت های اجتماعی را با هر دلیلی که برای خودمان داریم سرپوش بگذاریم و کتمان کنیم.

موسوی چلک در ادامه سخنانش به ایسنا گفت: از سوی دیگر نباید بهانه‌هایی دست کسانی بدهیم که می‌خواهند از این واکنش‌ها بهره‌برداری کنند. در گذشته نمی گذاشتیم این مسائل مطرح شوند اما این درد، داخل جامعه ما وجود دارد و باید گفته شود تا حساسیت ها در حوزه سیاست گذاری و در حوزه اجرا و نقش مردم بیشتر شود.وی اظهار کرد: اما نباید بزرگ نمایی کنیم یا منکر شویم بلکه باید سیاست میانه داشته باشیم. وقتی هم موضوعی رسانه‌ای می‌شود باید بررسی های لازم درباره آن انجام شود. گاهی مواقع وقوع این اتفاقات می‌تواند دستگاه‌های مختلف را در این موارد پاسخ گوتر کند تا شرایط اجتماعی بهتر شود اما نباید این روند باعث یاس در جامعه شود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

کمین کرکس ها!

برچسب ها: خانواده ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.