قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپایی‌ها با بسته پیشنهادی به دنبال وقت کشی هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنچه که اروپاییان در بسته پیشنهادی ارائه داده‌اند تنها وقت‌کشی است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بسته پیشنهادی اروپا منافع ما را تأمین نمی‌کند، اظهار کرد: اروپایی ها بازهم طفره رفتند و از فرصتی که می‌توانست استقلال آنها را تایید کند و آنچه که خواسته ملت‌هایشان است، سرباز زدند.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی این‌بار هم ضعف و ناتوانی زیادی از خود نشان دادند و مسلما اگر مقامات این کشورها به توانمندی خود آگاهی داشتند و به آینده روابط‌شان با تهران فکر می‌کردند، هیچ‌گاه وارد عرصه همسویی با آمریکا نمی‌شدند.

قنادباشی با بیان اینکه انتظار می‌رفت اروپایی ها با توجه به چالش ها میان ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه در مقابل ترامپ از برجام حمایت کنند، بیان کرد: اتحادیه اروپا متأسفانه نه تنها با رئیس جمهور آمریکا که نفرت جهانیان را برانگیخته بلکه با ارتجاع منطقه یعنی عربستان که هیچ نشانه‌ای از دموکراسی بودن در آنها دیده نمی‌شود، هم همسویی دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آنچه که اروپاییان در بسته پیشنهادی ارائه دادند در واقع کاری بود که ریاض از آنها خواسته بود، به طوری که سعودی‌ها حتی حاضر بودند مواجبی را به اروپاییان در این عرصه بپردازند؛ لذا کشورهای اروپایی با وعده‌های دلاری عربستان وارد عرصه تصمیم‌گیری راجع به برجام شدند.

وی با بیان اینکه خواسته‌های ما در موضوع برجام خواسته‌های بسیار به حقی بود، تصریح کرد: اروپاییان آنچه را که خودشان مبنی بر رفع تحریم‌ها امضاء کرده بودند را هم نتوانستند صراحتا در بسته پیشنهادی بر آن تأکید کنند و این برای ما قابل قبول نیست.

قنادباشی اظهار کرد: اتحادیه اروپا قابلیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی را چه در حفظ انسجام داخلی و چه در اثرگذاری در مسائل منطقه  نادیده گرفته و در موضوع توافق هسته‌ای بدون توجه به این واقعیت‌ها عمل کرده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: آنچه که اروپاییان در بسته پیشنهادی ارائه داده‌اند تنها وقت‌کشی است و این رفتارهای اروپاییان به نوعی نشانه ضعف در بیان مواضع آنهاست.

قنادباشی با بیان اینکه متأسفانه شاهد افراد و مقامات ضعیف‌النفسی هستیم که همه چیز را قربانی منافع خودشان می‌کنند، افزود: همسویی اروپاییان با کاخ‌سفید در واقع نشان دهنده این است که آنها نسبت به تبلیغات رژیم صهیونیسم که در مطبوعات اروپا به راه افتاده مرعوب شده اما این درحالیکه اسرائیل ضعیف‌تر از آن است که بتوانند برای اروپاییان ایجاد مشکل کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اروپاییان در موضوع برجام یک زودباوری در برابر تبلیغات غرب دارند و متأسفانه راهی را که انتخاب کرده‌اند به هیچ‌وجه منافع ملی و اقتصادی آنها را تأمین نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه آنچه در بسته پیشنهادی ارائه شده تنها موارد کلی است که تامین کننده منافع ما نیست، بیان کرد: اروپاییان اگر می‌خواستند به تعهدات برجامی عمل کنند، در عرصه بانک‌ها همه موانع را بر می‌داشتند یا در عرصه خرید نفت مانع‌تراشی نمی‌کردند، لذا به نظر می‌رسد آنها هم مانند ترامپ نمی‌خواهند به تعهدات خود عمل کنند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: اروپاییان در بسته پیشنهادی به گونه‌ای موضع‌گیری کرده‌اند که هیچ اعتمادی به اینکه آنها در آینده به برجام عمل کنند وجود ندارد و در واقع برآوردی از تصمیم آنها مبنی بر عملی کردن توافق برجام وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، اروپا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جوان
۰۳:۲۵ ۱۹ تير ۱۳۹۷
مشکلات باید حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۳:۳۹ ۱۸ تير ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به اروپا نیست
آخرین اخبار