معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم عنوان کرد؛

افزایش صادرات غیرنفتی باید مورد توجه قرار گیرد

ما نباید به صادرات نفتی متکی باشیم ،باید حجم صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛یونس عالی پور ،معاون استاندار قم،روز شنبه در جلسه کمیته زائران غیر ایرانی ستاد تسهیلات زائران قم در استانداری گفت: نیاز است متولیان امر همانطور که تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی دارند به مساله گردشگری زیارتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

در حال حاضر 287 واحد اقامتی از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر و مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت حدود 13 هزار تخت در استان پذیرای زائران و مسافران است.

سالانه بیش از 20 میلیون وارد قم می شوند که حدود دو میلیون آنان را زائران و گردشگران خارجی تشکیل می دهند.

عالی پور با اشاره به گرمای شدید عراق در فصل تابستان و ضعیف بودن زیر ساخت های سرمایشی این کشور؛ آن را عامل سفر عراقی ها به ایران به منظور استفاده از مناطق خوش آب و هوای کشور ذکر کرد، و گفت: دولتمردان بایددرخصوص توسعه گردشگری زیارتی تلاش کنند.

در این جلسه همچنین موضوع استقرار زائران عراقی و پاکستانی در بدو ورودشان به استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، که دبیر ستاد اربعین استان ،استقرار اتوبوس های زائران عراقی در امام زاده جمال(ع) واقع در کمربندی اراک و اتوبوس های زائران پاکستانی در پارکسوار شمالی واقع در بلوار زائر را در مقایسه با مکان های دیگر مانند مصلای قدس و مسجد مقدس جمکران گزینه بهتری دانست.

با توجه به موافقت بیشتر اعضای جلسه، مکان های یاد شده به عنوان محل استقرار اتوبوس های زائران غیر ایرانی به هنگام ورود به قم به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: موضوع زائران غیر ایرانی ازجمله عراقی امسال به دلیل پایین آمدن محسوس و ملموس ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی مانند دلار و یورو از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: ورود گردشگران زیارتی به کشور راهکار مناسبی برای جبران کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی است.

معاون استاندار قم در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی باید حجم صادرات غیر نفتی خود را افزایش دهیم، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های فرهنگی و مذهبی کشور و وجود مکان های زیارتی و مذهبی در شهرهایی مانند قم، مشهد و شیراز ورود گردشگران مذهبی به این مناطق از کشور در حل معضل کاهش ارزش ریال تاثیر بسزایی دارد.

وحید گلیکانی در ادامه تصریح کرد: در سال های اخیر بیش از 20میلیارد ریال برای تجهیز و تقویت زیرساخت های اسکان بقعه امام زاده جمال هزینه شده و شهرداری و شورای حمل و نقل ترافیک نیز به تجهیز پارکسوار شمالی مکلف شدند، ولی بلاتکلیف باقیمانده است.

بقعه امام زاده جمال در ابتدای ورودی جاده اراک به قم واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۴۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام /ح

توسعه گردشگری زیارتی دراولویت قرار گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.