در دیدار مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با مدیرعامل اتحادیه های تولید مطرح شد؛

تشکیل تعاونی های تولید در ایران یک حقیقت تاریخی است

شیرزاد گفت: در محیطی که جامعه کشاورزی و روستایی مولد با تولید و بویژه بی نظمی در مدیریت تولید روبروست،تشکیل تعاونی های تولید روستایی یک حقیقت تاریخی است.

تشکیل تعاونی های تولید در ایران یک حقیقت تاریخی استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛  حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه پدیده تشکیل تعاونی‌های تولید روستایی در ایران یک حقیقیت تاریخی است، اظهار کرد: واقعیت عینی این است که در محیطی که جامعه کشاورزی و روستایی مولد ما با تولید و بویژه بی‌نظمی در مدیریت تولید پس از اصلاحات ارضی روبرو گشته بود ، حاکمیت سیاسی پذیرفت که وجود یک نهاد مدنی تولیدی و یا مجموعه‌ای حقوقی‌، تولیدگرا در بخش کشاورزی یک الزام قطعی به شمار می‌آید.

وی افزود : این امر با توجه به قانون تعاونی نمودن تولید ویکپارچه نمودن اراضی مصوبه 1349 و حتی اصلاحیه قانون مذکور در سال 1382 کاملاً هویدا است، از نقطه نظر تاریخی ، در واقع توسعه کمی و کیفی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی یکی از مهم‌ترین ابزاری بوده است که به منظور رفع مشکل خردی و پراکندگی قطعات اراضی مزروعی و افزایش بهره‌وری عوامل تولید کشاورزی و بالارفتن میزان تولید محصولات و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزی در دستور کار وزارت کشاورزی وقت قرار گرفت.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد:یکپارچه شدن قطعات اراضی خرد و پراکنده و انجام عملیات تجهیز و نوسازی مزارع و تامین آب ، در کنار آموزش کشاورزان و کادر فنی و مدیریت تعاونی های تولید و تامین به موقع نهاده های کشاورزی و مصرف بهینه آنها ، و بکارگیری ماشین‌آلات کشاورزی و اقدامات به زراعی موجب افزایش عملکرد وتولید محصولات کشاورزی شده و رعایت اصول نوین کشاورزی راه ایجاد تحول در کشاورزی رایج سنتی در بخش‌های وسیعی از اراضی کشاورزی کشور را هموار نموده است.

این مقام مسئول ابراز کرد:در تاسیس این‌گونه تشکل‌های اقتصادی تولید کشاورزی‌، صرفاً ایجاد تعاونی از نظر شکل حقوقی آن هدف نبوده است بلکه با یاری گرفتن از روحیه همکاری در فعالیت‌های کشاورزی از قبیل آبیاری و برداشت محصول که در روستاهای کشور رایج بوده است  و موجب شده که این شکل سازماندهی با روحیات کشاورزان سنخیت داشته باشد.

وی هدف از ایجاد این گونه تشکل‌ها ، افزایش تولید و اقتصادی کردن فعالیت‌ها در کنار بهینه‌کردن مصرف نهاده ها از قبیل سموم و کودهای شیمیایی و بکارگیری روش های علمی عنوان کرد و گفت : ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد به توسعه کشاورزی پایدار کشور کمک نماید. براساس این قانون از اول سال 1351 تا قبل از پیروزی انقلاب 39 شرکت تعاونی ایجاد شد که با شروع انقلاب 20 شرکت منحل و 19 شرکت باقی ماند. در این 19 شرکت نیز دیگر افراد بصورت گروهی کشت نمی‌کردند و به وضعیت قبل از تشکیل شرکت برگشته بودند و اصرار آنها به بقای شرکت برای استفاده از خدمات کادر دولتی  بود که از دولت حقوق می‌گرفتند و امکانات و ماشین‌آلات دولتی در اختیارشان بود.

معاون وزیر جهاد افزود: در دهه 60 بیشتر تعاونی ها به توزیع کالاهای کوپنی و تامین ارزاق در روستاها و خدمات بازرگانی اشتغال داشتند(شرکت‌های تعاونی خدمات بازرگانی از جنس روستایی) بعد از جنگ( یعنی تجدید حیات سازمان شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی های تولید روستائی در سال 68)، و البته عمدتا در دهه هفتاد با شتاب زدگی و شیفتگی، مجدداً تشکیل شرکت‌های تعاونی روستائی با عنوان شرکت‌های تعاونی تولید کشاورزی مورد توجه و حمایت قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد:اگر چه قانون مورد عمل و اساسنامه مربوطه همان قانون و اساسنامه قبلی بود ولی رویکردهای دیگری مثل رعایت اصل استقلال و مالکیت فردی کشاورزان عضو، توجه به یکجاکشتی و یکپارچه‌سازی اراضی، عدم توجه به تعاونی‌نمودن تولید و گرایش از تعاونی تولید کشاورزی به تعاونی خدمات تولید کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.

به گفته وی با ورود به دهه 1380 و پدیدار شدن مشکلات اجتماعی، اقتصادی افزون‌تر پیرامون تعاونی های تولید روستایی با ارزیابی‌های واقع بینانه‌تری حول موضوع شرکت‌های تعاونی‌ تولید شکل می‌گیرد.

 شیرزاد ادامه داد:با افول نظام های بهره برداری مقارن با انحلال معاونت ترویج و نظامهای بهره برداری و بی سامانی اداری تعاونیهای تولید روستایی طی سالهای 1384 تا 1392 ما شاهد شدت استهلاک زیرساختها ناشی از فقدان سرمایه گزاری و رکود و جمود در تکامل این پدیده میباشیم. بطوریکه در دهه 90 و نیازهای امروزین جامعه کشاورزی، در کنار بحث امنیت و سلامت غذا، انقلاب نرم افزاری و شکاف دیجیتالی، ظهور استارت آپ ها، مباحث زنجیره پسین و پیشین تولید، بحث مازاد ارزش افزوده در تولید به رابطه های نابرابر در مبادله بخشی،ضرورت بازارگرایی و بازار محوری و حضور موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی متوجه شدیم که باید راهبرد و رویکردهای جدیدی را در تعامل و برخورد با تعاونی های تولید کشاورزی در پیش گیریم با سیاستهای نخ نما و قدیمی نمیتوان به مواجه با مسایل امروز و شکار فرصتهای تازه برای پایداری تعاونی های تولید روستایی رفت.

 شیرزاد در ادامه این نشست رهنمودهایی در خصوص تشکیل تعاونی های تولید بیان و تأکید کرد:تعاونی های تولید باید ریسک پذیر، دارای اساسنامه منعطف با کارکردهای متفاوت و با ظرفیت سازی های مناسب باشد.

وی در ادامه گفت: تعاونی ها باید در هر سرمایه گذاری ریسک خطر را بسنجند و اگر خواهان پیشرفت در تولید و سرمایه ی خود هستند باید ریسک پذیری بالایی در سرمایه گذاری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به ضرورت امنیت خاطر سرمایه گذاران افزود: باید شرایطی در تعاونی ها فراهم شود تا سرمایه گذارانی که در تعاونی سرمایه گذاری می کنند امنیت خاطر داشته باشند و تعاونی های تولید نیز باید با برنامه ریزی و فراهم نمودن شرایط مطلوب، این اطمینان خاطر را به سرمایه گذار در تعاونی ها بدهند.

 شیرزاد در مورد پدیده کارآمدسازی و توانمندسازی تعاونی‌ها گفت: تعاونی ها نیاز به ظرفیت سازی دارند که این ظرفیت سازی دو بعدی متفاوت متعارف عالی و مثبت و مبتنی بر آموزش، ترویج، توسعه زیرساخت ها و ... دارد و بعد ظرفیت‌سازی منفی که شرایط متعارف نیست و به واحد تولیدی تحمیل شده است.

وی در ارتباط با کشت فراسرزمینی تأکید کرد؛ با توجه به توصیه وزیر محترم جهاد کشاورزی باید به کشت فراسرزمینی توجه بیشتری شود و برای کشت فراسرزمینی خود را آماده کنیم و تعاونی‌ها باید با آگاهی بیشتر در زمینه آب، خاک و ساختار حرفه‌ای کشت در کشورهای مختلف حضور یابند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان تصریح کرد: ما باید در حوزه  خرید محصولات کشاورزی، بین 3 الی 9 درصد مداخله داشته باشیم و این مداخله می بایست هدفمند باشد تا روند استهلاک محصولات کشاورزی را کم کنیم که این امر نیازمند سرمایه مضاعف است تا مانع رشد استهلاک و امحای محصولات کشاورزی شود.

66 اتحادیه استانی و شهرستای مشغول فعالیت اند

در ادامه این نشست رزاقی مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی تولید روستای کشور گزارش مبسوطی به شرح ذیل به  شیرزاد ارائه داد:اتحادیه مرکزی شرکت تعاونی تولید کشور در سال 1382 تأسیس شده و در حال حاضر 66 اتحادیه استانی و شهرستانی در سطح کشور فعالیت دارند.

وی افزود: تعداد شرکتهای تعاونی تولید روستایی کشور 1370 تعاونی، 6285 روستا و 3 میلیون و 300 هزار هکتار اراضی با ظرفیت انباری 384 هزار و 500 تن و قریب 10 هزار نفر نیروی شاغل از تکنسین تا دکترا می باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی تولید روستایی کشور در ادامه 4 محور اصلی برنامه های اتحادیه یکساله و 5 ساله تا سال 1401 که در حال انجام است، را تشریح کرد. این محور ها شامل برنامه های توسعه و اقدامات در حوزه فنی و اجتماعی، حوزه پایداری و توسعه منابع مالی و حوزه بازرگانی است.

 رزاقی در ادامه گزارش خود به  شیرزاد گفت: در حوزه فنی و اجتماعی مواردی مانند طرح احیا و تعادل بخشی آب در استان خوزستان و ایلام، طرح مکانیزاسیون بذور گندم، جو، سیب‌زمینی و الگوی کشت و مراکز خدماتی صورت گرفته و همچنین در حوزه پایداری و توسعه شامل آموزش، اصلاح ساختار و تشکیل، استقرار، توانمندسازی و کارآمدسازی انجام شده است.

 رزاقی ادامه داد:در بحث برنامه منابع مالی فعالیت هایی از قبیل بانک ها و موسسات مالی، اعتباری، تفاهم نامه بانکی، ردیف‌های اعتباری، سرمایه گذاری مشترک و مشارکت با استان ها در تولید بذر، خرید جو، خرما و ... صورت گرفته است.

وی در حوزه بازرگانی نیز به موارد دیگری مانند بازرگانی محصولی، نهاده‌ها، صادرات، واردات و خریدهای تضمینی اشاره کرد.

در پایان این نشست  رزاقی از حضور ارزشمند مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در این جلسه تشکر و قدردانی کرد و خواستار توجه بیشتر سازمان مرکزی تعاون روستایی به اتحادیه متبوع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار