مرکل: کشور‌های عضو ناتو مایل به داشتن روابط معقول با روسیه هستند

صدراعظم آلمان گفت کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به داشتن روابط معقول با روسیه تمایل دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان امروز شنبه پیش از برگزاری نشست ناتو در بروکسل اعلام کرد کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی [ناتو] مایل به داشتن روابط معقول با روسیه هستند.

مرکل طی اظهارات ویدئویی که در وبسایت رسمی دولت آلمان منتشر شد، گفت: «ما نیز مایل به داشتن روابط معقول با روسیه هستیم. به همین دلیل است که مذاکرات در شورای روسیه و ناتو همواره برگزار می شود».

وی با اشاره به این که سازمان ناتو باید برای دفاع از خود اراده نشان دهد و تصمیم گیری کند افزود: «ما به ناتو به عنوان ضامن امنیت مان در قرن بیست و یکم احتیاج داریم».

اوایل هفته جاری برخی از مقامات ناتو در خصوص نشست آتی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی و امتیازاتی که احتمال دارد واشنگتن به روسیه بدهد، ابراز نگرانی کردند. از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا در نامه شدیداللحنی به سران کشورهای عضو ناتو، تهدید کرد اگر کشورهای عضو این سازمان سهم بودجه خود را افزایش ندهند، آمریکا ممکن است به زودی در خصوص باقی ماندن در این اتحاد نظامی تجدیدنظر کند.

او در این نامه اعلام کرد قابل تحمل نیست آمریکا هزینه دفاع از کشورهای اروپایی را بپردازد و همه اعضا باید سهم خود را به صورت برابر پرداخت کنند. اعضای ناتو در سال 2014 توافق کردند 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای افزایش تدریجی بودجه دفاعی این سازمان اختصاص دهند؛ هدفی که هنوز محقق نشده است.

تاکنون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره محتوای نامه ترامپ اظهارنظر نکرده است. «جان هانتسمن»، سفیر آمریکا در مسکو پیش از این اظهار داشت ترامپ در دیدار با همتای روس خود سعی دارد در مسیر کاهش تنش ها میان دو کشور قدم بردارد. وی اشاره مستقیمی به بحث روابط ناتو و روسیه در مذاکرات آتی ترامپ و پوتین نکرد.

نشست آتی کشورهای عضو ناتو در روزهای 11 و 12 ژوئیه (20 و 21 تیر) در مقر این سازمان در بروکسل، پایتخت بلژیک، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو ، آلمان ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار