دهن کجی برگزارکنندگان کنسرت به وزارت ارشاد/ چرا کنسرت یالچینتاش برگزار شد؟

با وجود اعلام معاونت هنری وزارت ارشاد مبنی بر لغو کنسرت الیاس یالچینتاش، این خواننده ترکیه‌ای کنسرتش را در منطقه آزاد کیش برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدت هاست که اجرای کنسرت الیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای در ایران با حواشی فراوانی روبروست. ماجرا از آنجا شروع شد که با بازنشر برخی قطعات این خواننده در فضای مجازی، یکی از موسسات اجرای کنسرت در ایران به فکر دعوت از یالچینتاش به کشورمان و اجرای کنسرت در تهران افتاد.

اما بعد از اعلام خبر حضور این خواننده، معاونت هنری از عدم صدور مجوز برای اجرای این کنسرت در تهران خبر داد. پس از اعلام این خبر ناگهان مشخص شد که الیاس یالچینتاش در منطقه آزاد کیش کنسرت برگزار می‌کند و بلیت فروشی این کنسرت آغاز شد. پس از این اتفاق معاونت هنری وزارت ارشاد بیانیه‌ای صادر کرد که طی آن اعلام شد یالچینتاش مجوز اجرای کنسرت ندارد.

این اعلامیه واکنش شرکت برگزار کننده کنسرت یالچینتاش را هم در پی داشت و روابط عمومی این شرکت اعلام کرد که مجوز‌های لازم برای برگزاری کنسرت صادر شده و مدارک آن قابل ارائه است. کشمکش میان شرکت برگزارکننده و وزارت ارشاد بیشتر شد. معاونت هنری وزارت ارشاد دوباره اعلام کرد که این کنسرت مجوز اجرای زنده ندارد و حتی نمی‌تواند در منطقه آزاد (که طبق قانون در مناطق آزاد اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی مانند اجرای کنسرت و... نیازی به مجوز وزارت ارشاد ندارد) کنسرتی برگزار کند.

پس از چند هفته از انتشار شایعات مبنی بر برگزاری یا عدم برگزاری این کنسرت و با وجود اعلام معاونت هنری وزارت ارشاد مبنی بر اینکه الیاس یالچینتاش مجوز اجرای کنسرت ندارد، این خواننده ترکیه‌ای کنسرتش را در جزیره کیش برگزار کرد.

دهن کجی خواننده ترکیه ای به وزارت ارشاد / کنسرت یالچینتاش برگزار شد

پس از برگزاری این کنسرت موضع وزارت ارشاد هم تغییر کرد. آن‌ها سعی کردند، ترفندی به کار گیرند که رسانه‌ها این موضوع را فراموش کنند.

ابتدا علی ترابی مدیر دفتر موسیقی ارشاد در گفتگویی درخصوص این کنسرت این گونه بی تفاوتی وزارت ارشاد نسبت به برگزاری کنسرت را توجیه کرد: «درخواستی که به دفتر موسیقی ارائه کردند، برای اجرا در تهران بود. برای کنسرت در کیش که با خود منطقه آزاد در ارتباط است، طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه نهاد‌های اجرایی به بالاترین مقام منطقه آزاد تفویض اختیار شدند. ما برای برگزاری کنسرت در تهران تقاضا داشتیم و با آن مخالفت کردیم؛ درباره منطقه آزاد کیش از ما استعلامی نشده است.»

دهن کجی خواننده ترکیه ای به وزارت ارشاد / کنسرت یالچینتاش برگزار شد

ترابی در خصوص مخالفت دفتر موسیقی با ترویج موسیقی پاپ ترک در کشور اظهار کرد: «سیاست‌های فرهنگی ما با ترویج موسیقی پاپ ترک در کشور در زمان حاضر سازگاری ندارد و بازار فرهنگی ما به اندازه کافی از ثبات برخوردار نیست و تعادلی بین داد و ستد فرهنگی برقرار نیست. در صنعت توریسم و پوشاک وزنه طرف ترک خیلی سنگین‌تر است و به نظرم نمی‌توانیم بازار موسیقی ترک را هم بدون فکر کردن یک باره باز کنیم و اگر باز کردیم نمی‌توانیم محدود به یک گروه یا یک شرکت کنیم.»

جالب است که موضع دفتر موسیقی عدم ترویج موسیقی پاپ ترک است، اما خواننده مشهور ترکیه‌ای در ایران کنسرت برگزار می‌کند. پس از برگزاری این کنسرت معاونت هنری هم اعلام کرد که وزارت ارشاد وظیفه‌ای در برابر اجرای آن ندارد و باید دیگر نهاد‌ها در این باره صحبت کنند.

سیاست وزارت ارشاد، آزادی کنسرت هاست و حالا اگر این دستگاه موضعی در برابر یالچینتاشِ محبوب شده میان مخاطبان ایرانی موسیقی بگیرد، باید در برابر مردم بایستد. با وجود مشکلات مختلف معیشتی و انتقاد‌های فراوان مردم از دولت، وزارت ارشاد این ریسک را نمی‌پذیرد و به همین راحتی کنسرت برگزار می شود و هیچ کس هم نیست که این تعلل و ضعف در کنترل کنسرت‌ها را به وزارت ارشاد تذکر بدهد.

انتهای پیام/

 

کنسرتی که بدون مجوز برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۰ تير ۱۳۹۷
واقعا که .....جای تاسف داره چطور نظارت نیست
آخرین اخبار