باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛

مهاجرت معکوس، پدیده ای برای تحقق اشتغال

در سال های اخیر بحث از مهاجرت به شهر و افزایش پدیده شهرنشینی زیاد شنیده می شود، پدیده ای که می‌تواند عواملی نظیر بیکاری، فقر ،حاشیه‌نشینی و هزار و یک مشکل دیگر را در پی داشته باشد.

  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  مهاجرت  به شهر در طی ده های گذشته به طور چشمگیری رو به افزایش بوده  و  روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را خالی از سکنه کرده است.

در طی سال های اخیر با خدمات رسانی به روستاها و پتانسیل روستاها برای اشتغال زایی و کشاورزی برخی از افراد تصمیم به مهاجرت از شهر به روستاها کرده اند.

 تامرادی یکی از افرادی است که اقدام به مهاجرت از شهر یاسوج به روستای پدری(نسه کوه چین لوداب) خود کرده است.

 تا مرادی اهل روستای نسه کوه چین لوداب است که در هشت سال پیش به شهر یاسوج مهاجرت کرده بود و برای اینکه بیکار بود تصمیم گرفت به روستای نسه کوه چین زادگاهش مهاجرت کند.

 

مهاجرت معکوس/پدیده برای تحقق اشغال به معنای واقعی

 

تامرادی در گفت وگو با  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: من ۸ سال پیش در شهر یاسوج  زندگی می کردم، چون تحصیلات داشتم و بیکار بودم شغلی برای خود نتوانستم در شهر دست و پا کنم و تصمیم گرفتم به روستای پدری مهاجرت کنم. در اینجا زمین های  دست نخورده ای  داشتیم که بدون استفاده مانده بودند و تصمیم  به احیا زمین ها گرفتیم .

  تامرادی که درعرصه دامپروری حرفی برای گفتن دارد،ادامه داد: در حال حاضر10 رأس گاو داریم در پی گرفتن مجوز برای پرورش گاوداری در منطقه خودمون هستیم.

وی گفت : وضعیت اقتصادی این جا خوب است امکانات خیلی خوب داریم  و در تلاشیم تا اینجا اشتغال زایی خوبی داشته باشیم .

این الگوی موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی روستایی در شالیکاری و  کشت انواع غلات و حبوبات حرفی برای گفتن دارد.

علاوه بر کشاورزی ،دامداری نیز از مشاغلی است که تامرادی را به خودش مشغول کرده است.

بادام زمینی از دیگر محصولات باغی این کشاورز تلاشگر است که قسمتی از باغاتش را به دست برادر بزرگترش سپرده است.

مهاجرت معکوس/پدیده برای تحقق اشغال به معنای واقعی

 

قبلا در شهرها بیکار بودیم

برادر این کشاورز تلاشگر درگفت گوباخبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: خداروشکر از روزی که برادر از شهر برگشته باهم شروع به کشت درختان کردیم و الان  در ثمردهی هستند و توانستیم در همین روستا اشتغال و درآمد خوبی برای خودمان ایجاد کنیم.

در این گزارش می خواهیم از بیانات مقام معظم رهبری در جمع روستاییان سخن بگوییم جایی که می فرمایند:روستا بر خلاف تصور آنهایی که شرایط زندگی روستایی را متفاوت با زندگی شهری و توسعه و تعالی علمی، فناوری و فرهنگی  می‌بینند و به این نتیجه می‌رسند که برای کار، اشتغال، درآمد بیشتر، دستیابی به علم و داشتن امکانات، سلامت و درمان باید هجرت را به سمت شهرها یا به تعبیر دیگر به حاشیه شهرها برگزینند، این تصور هم تصور نادرستی است.

رهبر معظم انقلاب  در ادامه نیز می فرمایند: واقعیت این است که ما باید به مشکلات روستاها و عشایر نیز توجه کنیم و اگر به مشکلات آنها توجه نشود، به مفهوم سرآغاز مشکلات شهرها هم می‌باشد.

پس با این حال با کمی تامل می توانیم در یابیم با بردن و مهیا کردن امکانا ت در روستا ها می توانیم اقتصاد مقاومتی و اشتغال را به معنای واقعی معنی ببخشیم .

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.