استان غیرساحلی با آمار غرق‌شدگی بالا/ از شنا در سد‌ها و کانال‌ها پرهیز کنید

اردبیل جزو استان‌های ساحلی کشور نیست، اما آمار قابل توجهی در زمینه مرگ‌ومیر ناشی از غرق شدگی داشته و بیشترین تلفات نیز در سدها، بند‌های آبی و کانال‌های کشاورزی این استان ثبت شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ غرق‌شدگی یکی از علل شایع مرگ و میر در دنیا بوده و سالانه حدود ۳۷۰ هزار نفر در جهان بر اثر غرق شدگی جهان خود را از دست می‌دهند که آمار‌ها نشان می‌دهد نیمی از افراد غرق شده زیر ۲۵ سال هستند.

حوادث غرق شدگی در کشور ۲.۵ درصد مرگ و میر‌ها را به اختصاص داده و بی شک استان‌های ساحلی نظیر مازندران، گیلان و استان‌های جنوبی در این زمینه بیشترین تعداد فوتی را داشته اند.

در این بین استان‌های غیرساحلی معمولا آمار‌های کمتری در بحث غرق شدگی دارند، بیشترین علت غرق شدگی در اینگونه استان‌ها شنا در مناطق غیرایمن و غیرمجاز از جمله در کانال‌ها و بند‌های کشاورزی، دریاچه سد‌ها و رودخانه‌ها گزارش می‌شود.

استان اردبیل نیز با وجود اینکه یک استان غیرساحلی است، اما مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در کانال‌ها و بند‌های کشاورزی، دریاچه سد‌ها و رودخانه‌ها بویژه در بخش‌های شمالی و تا حدودی جنوبی استان آمار نسبتا بالایی دارد.

در این خصوص غرق شدن جوان ۳۴ ساله در یکی از کانال‌های آبی اطراف شهرستان پارس آباد در شمال استان اردبیل طی روز دوشنبه بار دیگر خبرساز شد تا آمار‌های فوتی در بحث غرق شدگی طی ۴۵ روز گذشته به چهار نفر برسد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این جوان برای آب تنی به داخل کانال آب رفته، ولی به دلیل آشنا نبودن با فنون شنا غرق شده تا سومین قربانی کانال آب این شهرستان طی روز‌های اخیر باشد.

پیش از این دو جوان زیر ۲۵ سال در این منطقه و یک کودک شش ساله در کانال آب روستای اونار شهرستان مشگین شهر به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده بودند.

جان باختن ۱۸ نفر به دلیل غرق شدگی در اردبیل

استان غیرساحلی با آمار غرق‌شدگی بالا/ از شنا در سد‌ها و کانال‌ها پرهیز کنید

ثبت این تعداد فوتی به دلیل غرق شدگی در روز‌های پیش از تابستان و در حالی که هنوز در ابتدای روز‌های تابستان هستیم و راه طولانی تا پایان تابستان و گرمای شدید هوا باقی مانده، نگران کننده به نظر می‌رسد.

اخبار روز‌های اخیر و مرتبط با غرق شدگی، بحث پیشگیری و کاهش آمار‌های مربوط به اینگونه حوادث را در استان اردبیل مورد تاکید قرار داده، چراکه غرق شدگی یکی از آسیب‌های قابل پیشگیری است.

بنا به آمار‌های پزشکی قانونی سال گذشته ۱۸ نفر در استان اردبیل به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده بودند که از این بین ۱۲ نفر مرد و شش نفر زن بوده است.

بنا به آمار‌های پزشکی قانونی سال گذشته ۱۸ نفر در استان اردبیل به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده بودند که از این بین ۱۲ نفر مرد و شش نفر زن بوده است. آمار‌های کشوری و جهانی نیز نشان می‌دهد که درصد مردان دچار غرق شدگی بیشتر از زنان است.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که طی سال ۹۶ آمار غرق شدگی در کانال ها، آب بند‌ها و سد‌های استان اردبیل بیش از دیگر استان‌ها است.

علاوه براین بررسی‌ها بیانگر این نکته است که مرگ تمامی افراد غرق شده در استان اردبیل در مناطق غیرایمن و ممنوعه ثبت شده که نشان می‌دهد در این زمینه باید اقدامات ضروری در بحث فرهنگ سازی، نظارت و پیشگیری اعمال شود.

شهروندان اردبیل از شنا در سد‌ها و کانال‌ها پرهیز کنند

استان غیرساحلی با آمار غرق‌شدگی بالا/ از شنا در سد‌ها و کانال‌ها پرهیز کنید

طی سال‌های اخیر حوادث ناگواری در زمینه غرق شدگی در این استان رقم خورده مثل حادثه مرگ دو دختر دانشجو در دریاچه شورابیل اردبیل، حادثه مرکز سه جوان زنجانی در رودخانه قزل اوزن و بویژه مرگ چهار برادر و پس عمو در دریاچه نئور اردبیل که اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در این خصوص با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایمن سازی و جلوگیری از ورود و غرق شدگی در کانال‌ها و مخازن سد‌ها تاکید کرد که با وجود تمام این اقدامات شهروندان باید از ورود و شنا در مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی این استان پرهیز کنند.

اصغر سلیمان زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه شنا در مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی استان ممنوع است، تصریح کرد: مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی به دلیل نرم و لغزندگی کف و حاشیه دریاچه، برای شنا کردن بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ را به همراه دارد.

وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان اردبیل در فصل تابستان و امکان خطرات مختلف در حاشیه سدها، گیر افتادن شناگران در کف دریاچه، غرق شدن و در نهایت مرگ را از پیامد‌های شنا کردن در مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی برشمرد.

لزوم فرهنگ‌سازی در کنار ایمن‌سازی و افزایش نظارت

استان غیرساحلی با آمار غرق‌شدگی بالا/ از شنا در سد‌ها و کانال‌ها پرهیز کنید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه گردشران و شهروندان لازم است فاصله خود را با حریم دریاچه سدها، بند‌های انحرافی و رودخانه‌ها رعایت کرده و مراقب فرزندان خود باشند، متذکر شد: بسیاری از شهروندان در روز‌های تعطیل برای تفریح و استراحت به این مراکز می‌روند و برخی از آن‌ها به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و بی توجهی به هشدار‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به نصب تابلو‌های «شنا ممنوع» در حاشیه دریاچه سدها، کانال‌ها و بند‌های آبی کشاورزی بیان داشت: این تابلو‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان نصب شده تا از شنا کردن در این محل‌ها خودداری کنند، اما در مواقعی برخی به این هشدار‌ها بی توجهی کرده حوادث ناگواری را رقم می‌زنند.

براساس اعلام نهاد‌ها و مسئولان امداد نجات استان اردبیل بیشترین میزان غرق‌شدگی در منابع آبی شامل سد‌ها و کانال‌های آب شمال استان در شهرستان‌های بیله سوار و پارس‌آباد است. این آمار‌ها در مناطق جنوبی استان نیز دیده می‌شود؛ بنابراین می‌توان با فرهنگ سازی درست و اطلاع رسانی مداوم در کنار بحث‌های پیشگیری و ایمن سازی و نیز افزایش نظارت تا حدود قابل توجهی میزان وقوع اینگونه حوادث را کاهش داد.

یکی از کارشناسان و مربیان نجات غریق اردبیل در گفتگو با مهر تصریح کرد: پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و کانال‌ها نیازمند آشنایی با مهارت‌های حرفه‌ای شنا و آشنایی با محیط است و عدم توجه به این مولفه‌ها خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.

افزایش تلفات به دلیل اقدام غیراصولی برای نجات غریق

استان غیرساحلی با آمار غرق‌شدگی بالا/ از شنا در سد‌ها و کانال‌ها پرهیز کنید

اکبر متدین با بیان اینکه ورود به اینگونه آب‌ها خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: علاوه بر ناتوانی در شنا کردن، سایر افراد نیز نباید به توانایی خود در شناکردن متکی باشند، چراکه بررسی‌ها نشان داده یک سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

وی با اشاره به جریان ناآرام و خطرناک در عمق رودخانه‌ها متذکر شد: معمولا افراد مبتدی در داخل آب رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شوند، بنابراین لازم است از ورود به اینگونه رودخانه‌ها و شنا خودداری کنند.

این مربی نجات غریق در عین حال به نکته مهمی اشاره کرد و در خصوص نجات افراد در حال غرق شدن تاکید کرد که بسیاری از افراد که اقدام به نجات فرد غرق شده می‌کنند به فنون شنا و نجات غریقی آشنایی ندارند و یک لحظه گرفتار احساسات و تصمیمات غیرمنطقی می‌شوند.

وی ادامه داد: ضروری است فردی که در خارج از آب قرار داشته و با فنون نجات غریق آشنا نیست، برای نجات فرد غرق شده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و... استفاده کرده و از ورود به آب خودداری کند.

به گفته متدین برخی از اینگونه حوادث نشان داده که تلفات ناشی از غرق شدگی در کانال ها، آب بند‌ها و سد‌ها و مناطقی که غریق نجات ندارد، به علت اقدام به نجات نادرست افزایش یافته است.

 

منبع: مهر

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: حوادث ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار