باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سراب حمایت فعالان اقتصادی از فرهنگ و هنر کشور/ وقتی فقط به نام هنرمندان تمام می‌شود!

حمایت فعالان اقتصادی از فرهنگ و هنر با توجه به شرایط فعلی، به مثابه یک سراب برای فعالان فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روز‌های اخیر مراسمی با عنوان رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی در مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد برگزار شد.

اگرچه به گفته مسئولان برگزاری مراسم، مهمان‌های متعدد فرهنگی داشت، شباهت چندانی به یک مراسم فرهنگی نداشت و بیشتر به مکانی برای تقدیر از فعالان اقتصادی کشور شباهت پیدا کرده بود. در لیست تقدیری ها، نام شرکت‌های متعدد فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بانک‌ها و بیمه‌ها دیده می‌شد. البته این فعالان اقتصادی با عنوان حامیان فرهنگ و هنر کشور تقدیر شدند و در این میان این سؤال مطرح شد که به راستی اگر حوزه فرهنگ و هنر تا این اندازه در مرکز توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است، چرا هیچ نشانه‌ای از این حمایت به چشم فعالان فرهنگ و هنر کشورمان نمی‌آید؟!

بنا بر این گزارش، نبود حمایت اقتصادی و بیمه‌ای کافی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری همواره یکی از دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر بوده است. مثلا فعالان عرصه صنایع دستی همواره از بی‌توجهی مسئولان به حل مشکل بیمه‌ای خود گله دارند. فعالان عرصه هنر‌های معاصر و تجسمی نیز وضعیت بهتری ندارند. آن‌ها نیز همچون فعالان عرصه هنر‌های سنتی و صنایع دستی کشور پس از ناامیدی از حمایت کافی مسئولان فرهنگی کشور و سایر نهاد‌های مرتبط، تلاش کرده‌اند که دستهایشان را روی زانو‌های خود گذاشته و با تکیه بر توان خود زیر بار سنگین گرانی کمر راست کنند.


بیشتر بخوانید: جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی برای فعالیت در عرصه گردشگری؛ تهدید یا فرصت؟


شایان ذکر است؛ فعالان عرصه‌های دیگر فرهنگ و هنر کشور نیز وضعیت چندان مناسبی ندارند. از همه این‌ها که بگذریم به نظر می‌رسد بعضی از فعالان مختلف عرصه‌های اقتصادی در برخی موارد، نه تنها حمایتی از میراث فرهنگی کشور نکرده‌اند؛ بلکه تلاش کرده‌اند با سعی برای حفظ منافع اقتصادی خودشان خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه میراث فرهنگی کشور بزنند. تهدید برج کبود مراغه و حریم آن با ساخت یک مجتمع تجاری یکی از نمونه‌های تخریب میراث فرهنگی به دست فعالان اقتصادی است. فعالان اقتصادی در حوزه صنایع دستی نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و با تولید محصولات مشابه محصولاتی که جزو دستاورد‌های صنایع دستی به حساب می‌آمدند، برخی از هنر‌های دستی و رشته‌های صنایع دستی را به وادی فراموشی انداختند. البته این امر منحصر به کشورمان نبوده است و مسئله تازه‌ای نیست. در اصل با صنعتی شدن جهان، صنایع دستی در حاشیه زندگی بشر قرار گرفتند و به نوعی از متن زندگی انسان خارج شده و محکوم به قرارگیری در کمد‌ها و ویترین‌های تزیینی شدند. این امر باعث شد که مسیر بیش از پیش برای فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی باز شود.

گفتنی است؛ از حواشی دیگر مراسم رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد‌الحسنی می‌توان به کم‌رنگ بودن نام میرعماد در این مراسم اشاره کرد. اگرچه سخنرانانی، چون محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ... در سخنان خود بار‌ها به تأثیر بسزای میرعمادالحسنی در حفظ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی اشاره داشتند، اما میرعمادالحسنی و خوشنویسی جایگاه چندانی در متن مراسم رونمایی از مکتب نستعلیق میرعمادالحسنی نداشت. فقط در پایان مراسم و پس از تقدیر از فعالان اقتصادی، مجری خاطرنشان کرد که یکی از نوادگان میرعمادالحسنی نیز در مراسم حضور داشته است! پخش تیزر برخی مراکز بیمه‌ای کشور در میان برنامه‌های تدوین شده برای مراسم رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعمادالحسنی یکی دیگر از حواشی قابل تأمل این مراسم بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.